Fiat Tipo 1.0 GSE Opening Edition
Tekst: Goran Vrhovec
Kada se pojavio 2016., novi je Tipo predstavljen prvo u limuzinskoj izvedbi kao povoljna varijanta za tržišta koja vole trovolumenska vozila (čitaj siromašnija istočna tržišta, među kojima i naše). Pamtimo Albeu i Lineu koje su bile upravo takvi modeli, no zbog stvarno neuglednog izgleda nikada nisu požnjele neki zapaženiji uspjeh.
Međutim, kvalitativni odmak Tipa od sličnih vozila (Peugeot 301, Citroën C-Elysee…), kao i dizajnerski puno bolje odrađeni posao od konkurencije iznenadili su i same Fiatovce. Samim time je potražnja za jeftinom limuzinom bila veća i od najoptimističnijih očekivanja u domovini Italiji. Očito su krizna vremena ostavila traga i na bogatom sjeveru Italije i razum je prevladao emocije. Ne treba zanemariti niti idealni timing uz masovniju pojavu Ubera i sličnih taxi usluga za koje je Tipo jednostavno bio idealan izbor.
Nakon uspjeha limuzine stigli su kompakt i karavan koji su od početka bili zamišljeni kao prestižniji modeli namijenjeni zapadnim tržištima, što je podrazumijevalo kvalitetnije materijale u kabini i dizajn zbog kojeg se nikada ne bi reklo da je Tipo bio zamišljen kao jeftin auto, već se mogao uhvatiti u koštac i s pravom konkurencijom koja je u toj klasi nemilosrdna. Dobra ponuda motora (benzinski, dizel, plin) i prostrana karoserija uz povoljne cijene bile su recept za uspjeh diljem Europe.
Ipak, vrijeme ne čeka nikoga pa je tako i Tipo doživio redizajn. Izvana se to prvenstveno odnosi na LED svjetla i novu karoserijsku varijantu Cross koja svojom izdignutom karoserijom u karavanskoj izvedbi te plastičnim blatobranima podsjeća na slične modele premium proizvođača. Ponuda prostora nije se mijenjala. I dalje se radi o prostranoj kabini u kojoj će se moći smjestiti pet osoba i prtljaga.
Testirana petvratna izvedba nudi 440 litara zapremine u prtljažniku s rezervnim kotačem punih dimenzija ispod njega! Kad ste to zadnji put vidjeli? Novost je i 7“ ekran između instrumenata na kontrolnoj ploči, dok je za infotainment zadužen jednako tako 7“ ekran osjetljiv na dodir, ili veći od 10.25“ uz doplatu. Najnovija verzija Uconnecta podržava Apple CarPlay i AndroidAuto pa ako volite voziti uz Waze, samo naprijed.
Osim karoserijske izvedbe Cross te šminkerskih detalja, novost su i novi motori u ponudi od kojih nam je prvi na test stigao 1,0-litreni turbo benzinac od 100 KS u kompaktnoj izvedbi karoserije. Njime je u zasluženu mirovinu otpraćen provjereni 1,4-litreni 16v od 95 KS koji je bio bazna motorizacija mnogih modela Fiata u prošlosti. Novi motor ima tri cilindra, a zahvaljujući turbo punjaču nudi puno bolju voznost u svim uvjetima zbog osjetno šire dostupnosti okretnog momenta. Njegovih 190 Nm dostupno je već od 1500 okretaja, što znači da zapravo čim se maknete od „lera“ auto ubrzava bez zadrške. Upravo ta iskoristivost u svim uvjetima glavna je razlika kod svih downsizing motora jer ih nije potrebno „zavrtiti“ iznad 4.000 okretaja da bi se nešto konkretno počelo događati.
Isto tako, manja zapremina logično nosi sa sobom i manju potrošnju u gradskim režimima vožnje sa stani-kreni prometom. Naravno, start-stop sustav se podrazumijeva, ali u praksi baš i ne radi onako kako bi htjeli, stoga smo ga držali isključenim jer nije zgodno da vam se auto ugasi recimo na ulasku u rotor i onda neće upaliti odmah već mu treba koja sekunda da razmisli. Osim toga, uštede ostvarene na taj način mogu biti bitne kroz cijeli period eksploatacije, ali radije žrtvujemo pola litre benzina na 100 km pa ne brinemo oko toga hoće li se motor ugasiti čim stanete nakon dulje vožnje autocestom ili baš onda kad ne treba u gradskoj gužvi.
Kako se radi o osnovnoj verziji u ponudi, mjenjač je imao samo pet stupnjeva prijenosa, ali to i nije neki veliki nedostatak upravo zbog ranije spomenutog okretnog momenta, no da bi vožnja bila tiša i štedljivija kada vozite po autocesti, to sigurno. Zanimljiv zvuk motora i temperament koji pokazuje mali turbak izmamit će vam osmijeh na lice i teško ćete se suzdržavati od brže vožnje. To se naravno vraća poput bumeranga u nešto višoj potrošnji koja nam se kretala oko 9 litara u gradu, no moramo napomenuti da je auto koji smo dobili na test bio potpuno nov, s dvadesetak prijeđenih kilometara pa će s vremenom i ta potrošnja pasti, a temperament biti još bolji kad se motor razradi.
Samo ponašanje u vožnji nije različito od prethodnog modela. Električni servo upravljač ne nudi previše informacija, ali ugodno ga je držati u rukama zbog svojih dimenzija. Ponašanje je predvidivo i dok ne počnete pretjerivati preko svih granica vožnja će biti brza i sigurna. Kada počne popuštati grip prvo će se javiti prednje gume što je i normalno jer su tako podešeni svi automobili. Uz oduzimanje gasa sve se vraća u normalu i Tipo slijedi zadanu putanju. Ovjes je dobar kompromis između udobnosti i komfora, a na našim (lošim) cestama svakako će dobro doći gume nešto debljeg profila nego što je to običaj u zadnje vrijeme.
Sve u svemu, Tipo s novim motorom nudi još bolji temperament i zabavniju vožnju, uz svakodnevnu praktičnost kakvu i očekujemo od kompakta. Naravno, postoje skuplji modeli kod konkurencije koji nude i nešto više, ali realno, za jedini auto u prosječnoj hrvatskoj obitelji teško mu se može nešto prigovoriti.
Za: moderan izgled, ponuda prostora, temperamentan motor, povoljna cijena u odnosu na dobiveno
Protiv: start-stop sustav, na autocesti nedostaje šesti stupanj prijenosa