Fiat Tipo 1.3 Mjet HB Lounge
Tekst: Goran Vrhovec
Kada se pojavio prije godinu dana, novi je Tipo sa svojom limuzinskom izvedbom osvojio na prepad većinu siromašnijih europskih tržišta. Ni na bogatijima poput talijanskog nije mu išlo nimalo loše, dapače, prodajne brojke iznenadile su i Fiatove stručnjake.
Očito je karta razuma pri odabiru auta na koju je Tipo uspješno igrao bila pun pogodak pa se ni dobrostojeći Europljani nisu sramili voziti u primamljivoj i praktičnoj limuzini koja je za par koplja nadmašila slične proizvode iz drugih, posebno francuskih izvora. Dobar odabir motora, od kojih su dva dizela (manji od 1.3 litre i 95 KS te veći 1.6 sa 120 KS) omogućili su kupcima da biraju između gradske obiteljske limuzine ili male poslovne s kojom se bez ikakvih kompleksa možete zaputiti i na dulji put.
Kakav je iznutra?
Prije par mjeseci na hrvatsko tržište stigla je i peterovratna izvedba novog Tipa, odnosno kompaktna. Kako je to ipak core model od kojeg se najviše očekuje, Fiat je ovoj varijanti (kao i vrlo primamljivom karavanu koji će doći uskoro) pristupio malo drukčije. Iako ni limuzini nije bilo lako naći zamjerke, posebno ako se u obzir uzme povoljna cijena, kompakt je po pitanju uređenja izvana i iznutra druga priča.
Kompaktan i solidan bio bi prvi dojam kada pogledam o peterovratni Tipo. Promjene su minimalne, a dizajn potpisuje poznati Fiatov Centro Stile centar za oblikovanje. Iznutra je priča bitno drugačija, materijali su osjetno poboljšani u odnosu na limuzinu, a presvlake se mogu birati između tekstilnih i kožnih. Glavni novitet i onaj koji prvo upada u oči je infotainment sustav, koji sa sobom nosi i 7“ ekran na središnjoj konzoli. Ono što je Fiat dobro učinio za razliku od većine drugih proizvođača je to da nije upao u zamku sjajnog finiša, već je i sam ekran matiran i na taj način djeluje puno otmjenije. I svi materijali oko vas na opip su mekši i podatniji.
Sve izgleda puno bolje pa je jasno i da klijentela koja će se odlučiti na peterovratnu izvedbu definitivno nije ona koja kupuje auto „na metre“. To naravno ne znači da ovaj Tipo nije praktičan, jer u samoj kabini nudi smještaj i odlagalište za 12 litara napitaka, sitnica ili mobitela, a u prtljažniku impresivnih 440 litara što je najbolji rezultat ove cijele klase.
Kakav je u vožnji?
Za pogon testiranog modela služio je stari poznanik 1,3-litreni četverocilindrični dizelaš od 95 KS. Početni dizel u Fiatovoj gami znan je iz brojnih drugih modela, poput 500-tke, Pande i sličnih. S 200 Nm na raspolaganju i samo pet stupnjeva prijenosa u mjenjaču jasno je da mu temperament nije jača strana, ali zato potrošnja svakako jest. Ni u gradskim uvjetima nismo uspjeli premašiti brojku od šest litara, točnije 5,9. Mjenjač je dobro proračunat, no mala zapremina i turbo ipak ne mogu sakriti turbo rupu koja se javlja pri niskim okretajima. Čim kazaljka okretaja prijeđe 1.500 stvari kreću svojim prirodnim tokom i dalje je sve na vama i vašoj vještini slušanja motora te pravovremenom baratanju ručicom mjenjača. Jednom u pokretu Tipo nudi solidan temperament za vožnje gradom, no ne možete očekivati čuda.
Ono što svakako treba pohvaliti je i solidna zvučna izolacija koja je u skladu s uređenim interijerom i samo još pojačava dojam otmjenosti i uglađenosti koju ovaj Tipo nudi svojim putnicima. Jednako tako i ovjes drži Tipo sigurno u zadanom smjeru i čak ga ni poprečne neravnine neće izbaciti iz putanje, a eventualni udarci s asfaltna ostaju negdje daleko od ušiju i ostalih osjetila putnika. Šteta je da je Tipo ostao uskraćen za šesti stupanj jer bi na taj način temperament koji mali motorčić nudi sigurno bio još bolji, no većina vlasnika koja kupi takvu verziju sigurno nema namjeru prebrojavati desetinke do stotke na svakom semaforu. Važan je dojam u vožnji, a on je bolji od očekivanja. Fino odvagnut otpor dobro oblikovanog upravljača daje sigurnost u vožnji zavojima i upravo zbog toga poželite nešto bogatiju konjicu ispod prednjeg poklopca. Ovako ugodna i lagana vožnja otvorenom cestom rezultira potrošnjom nižom od pet litara, a ako si baš date truda onda ni prosjek od četiri litre nije nedostižan.
Trebam li ga kupiti?
Najbogatiji paket opreme Lounge s ovim motorom košta 141.058 kn. Po tome je vidljiv odmak od limuzinske izvedbe jer u toj izvedbi, ali sa slabijim paketom opreme PopStar za 126.704 kn možete dobiti jači dizel od 120 KS i šest stupnjeva prijenosa. No, kako smo rekli, klijentela i jednog i drugog modela dobro zna što traži i što očekuje od svog novog Tipa pa tako ne treba brinuti da će i jedan i drugi model naći put do svojih kupaca. Posebno kada u sve to još ubrojimo i petogodišnje jamstvo koje Fiat daje na sve nove modele. Onda kada se sve zbroji i oduzme, Tipu je stvarno teško naći neku objektivnu zamjerku.
Za: privlačan izgled, vrlo dobro uređen interijer s kvalitetnim materijalima i impresivnim infotainment sustavom, vrlo štedljiv motor, odlična zvučna izolacija, solidna vozna svojstva
Protiv: za otvorenu cestu smo ipak poželjeli malo jači motor, samo pet stupnjeva prijenosa u mjenjaču