Hyundai Kona N
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Kada je izašao prvi Hyundai s oznakom N, fanovi, ali i uvijek komplicirani auto novinari ostali su bez teksta. Nisu se mogli načuditi da je jedna marka bez prethodnog iskustva s jurilicama uspjela napraviti tako dobar i zabavan auto.
Upravo je u tome tajna. Hyundai i30 N nije bio ni najjači ni najbrži hot-hatch, ali je po osmjesima po kilometru bio vodeći u svojoj klasi. A to je ono što se traži.
Naravno, zasluge za takav zvjezdani početak N priče ima i činjenica da je Hyundai izvukao iz već pomalo pogubljenog M odjela BMW-a gospodina Biermanna, nekadašnjeg voditelja tog slavnog odjela, zaslužnog za neke od najboljih vozačkih automobila ikada.
Isti je zatim povukao za sobom još dvojicu iz nekadašnje firme koji sada sretno razvijaju svoje vizije za prave ljubitelje vožnje, a ne samo za one s previše novca i premalo ukusa kakve BMW najviše voli.
Prošle ste godine mogli čitati o drugom u nizu N modelu – sjajnom i20 N. Nakon velikih očekivanja zbog uspjeha velikog brata, manji je bio pod povećalom od prvih najava. Ispostavilo se da je i on pun pogodak te da je u nekim segmentima još i bolji.
Sada je pred nama Kona N. Hoće li biti treća sreća? S obzirom kako Hyundai radi, ne bi trebalo sumnjati, no za razliku od manje braće, ovaj put se radi o crossoveru, a ne kompaktu. Kona N baš i nema neku konkurenciju, prije bi se reklo da stvara kompletno novi segment. Primjerice, Ford Puma ST i slični modeli od otprilike 200 KS ipak su osjetno slabiji od Kone i njenih 280 KS.
Dizajnerski posao odrađen je vrhunski, čak i ako zanemarimo karakterističnu svijetloplavu boju koja krasi N i WRC modele, na prvi pogled je jasno da se ovdje radi o rasnoj jurilici. Mišićav izgled, prošireni blatobrani, veliki kotači s kapacitetnim kočnicama, prorezi na poklopcu motora, sve to ukazuje da pred sobom imate nešto posebno. Dvije ogromne ispušne cijevi uz difuzor umanjit će nesreću onih koji bezuspješno pokušavaju sustići Konu N na cesti.
I u unutrašnjosti je sve odmah jasno. Od profiliranih sjedala u kombinaciji alcantare i kože, preko multifunkcijskog sportskog volana s dvije plave i jednom crvenom tipkom te polugicama mjenjača. Za razliku od manje braće, u Koni N je dostupan samo osambrzinski automatski mjenjač s dvije spojke. Iako smo bili oduševljeni upravo time kod i30 N i i20 N, mora se reći da ovaj odabir ima smisla za Konu N.
Kako se radi o crossoveru visoke snage, stalno balansiranje s gasom i kvačilom po gradu bilo bi zamorno. Osim što iziskuje vještinu, zahtjeva i veću koncentraciju dok automatik dokazano smanjuje stres u gradskim gužvama. Osim toga, trenutne izmjene te automatsko dodavanje međugasa imaju svoje čari.
Za pogon se koristi poznati dvolitraš koji sada razvija pet konjskih snaga više nego prije pa se konačna brojka zaustavila na 280 KS. Uz pomoć launch-controla sprint do stotke traje svega 5.5 sekundi, a maksimalna brzina je limitirana na 240 km/h. No, to su suhe brojke, dojam iznutra je potpuno druga priča…
Sjedala koja vas grle i debeli volan jednostavno mame na brzu vožnju. Kao i kod svakog N modela, tako i kod Kone možete po svojim preferencijama konfigurirati postavke motora, volana, ovjesa, ispuha… Za razliku od najmanjeg i20 N, ovdje treba spomenuti da ovjes ima tri tvrdoće i da mi ne preporučamo ništa drugo osim najmekanije varijante, barem dok vozite po javnim prometnicama.
Ako uključite defaultni N mod gdje sve postavke odmah idu u najjači ekstrem, imat ćete osjećaj da ste u trkaćem autu. Čak i na dobrim podlogama bez rupa, Kona N će se konstantno tresti i drmati putnike, a vozač će se istovremeno boriti s volanom i gasom upravo zbog tako tvrdog ovjesa. Jedino mjesto gdje to možete probati jest staza, za sve ostalo, bez obzira koliko „nadahnuto“ se mislite voziti – koristite najmekaniju opciju.
Kada smo to riješili kroz menije, prava zabava može započeti. Grgljanje i pucanje iz ispuha izmamit će vam osmjeh i pri malim brzinama, a naći ćete se i da pred tunelom automatski uključujete N mod samo zato da uživate u zvuku. Ako se pak nađete na nekoj od lokalnih cesta, poput stare Riječke kao mi, bit ćete u prilici vidjeti Konu N u najboljem izdanju.
Po autocesti do Karlovca vozite se uz ugodnu muziku i štednju goriva (nešto manje od 9 litara u tom slučaju). Kada se spustite s autoceste, Kona će vam sama javiti da su pred vama zavojiti dijelovi i da bi možda bilo zgodno uključiti N mod. Kako predivno politički nekorektno u današnje vrijeme…
Kao što smo rekli, uključite vaš personalizirani N mod s ovjesom na najmekanijim postavkama i kreće fešta. Svaki ravni dio postaje prekratak za dvije izmjene naviše, a tada kočnice dolaze do izražaja. U zavojima Kona N prati zadanu putanju kao na tračnicama, a posebno je dobra u izlascima iz njih. Zahvaljujući pravom diferencijalu sa zaustavljačem, velika snaga koja se prenosi na prednje kotače ne rasipa se u prazno i auto ne „curi“ preko nosa, već sam smanjuje radijus zavoja.
Treba malo vremena da se naviknete na borbu s volanom koji ne možete držati s dva prsta ako vozite kako treba, ali time raste i vaš gušt. I ESP se može popustiti da ne reagira dok zaista ne počnete pretjerivati, i upravo je taj dio najbolji. Sigurnosna mreža je uvijek oko vas, ali auto pleše svoj ples po cesti, posebno u zavojima kad oduzmete gas.
Da rezimiramo… Sve što smo očekivali, Kona N je ispunila ili nadmašila očekivanja. Ako stvarno volite vožnju i adrenalin, a želite crossover, onda nemate što puno razmišljati. Ovakve performanse nema nijedan auto u klasi, a sigurno nećete proći nezamijećeno. Ako ipak ne trebate nešto tako ekstremno, ili ne želite izdvojiti nemalih 324.000 kn, za povoljnih 193.000 kn toplo preporučamo Konu N Line s motorom iz manjeg i20 N od 200 KS koja je zapravo direktan konkurent Pumi ST.
Za: izgled izvana i iznutra, performanse, osjećaj u vožnji, odličan mjenjač
Protiv: upotrebljiva samo u najmekanijim postavkama ovjesa