Mazda CX-5 CD150 Takumi
Tekst: Goran Vrhovec
Kada smo 2011. gledali Mazdu CX-5 u Ženevi i kasnije u Frankfurtu kao produkcijsku verziju, bilo je jasno da je Mazda okrenula novu stranicu. To se naravno pokazalo kao istina, jer osim novog dizajnerskog izričaja nazvanog Kodo, na CX-5 smo prvi puta upoznali i Skyactiv tehnologiju izrade karoserije i motora.
Puno je već vode prošlo ispod savskog mosta od tada. Dogodio se redizajn, no CX-5 i dalje izgleda mlado i poželjno. Iako cijela obitelj Mazdi nastalih od tada (šestica, trojka, dvojka, CX-3) vuče dizajnerske, ali i tehnološke korijene od CX-5, malo dotjerivanja nije izvana utjecalo na prepoznatljivost i obiteljsku pripadnost CX-5. Ono što je bilo dobro je ostalo, a lagano dotjerani interijer i bolji materijali nisu promijenili karakter CX-5. Od početka je spadala u crossovere koji su privlačni, ali i kvalitetni i ono vrlo važno – dobri za voziti.
Kakva je iznutra?
Četiri godine su u današnje doba izuzetno puno u razvoju tehnologije i očekivanja kupaca od svog novog auta pa je Mazda poradila da u posebnoj verziji Takumi, koju danas imate prilike upoznati, budete sigurni i udobno smješteni. To su postigli zahvaljujući i-Activesense sustavima koji zajedno brinu o vašoj bezbrižnoj vožnji. Sustavi preuzimaju na sebe brigu o dugim svjetlima, upozorenju o prelasku iz trake u traku, upozorenje o nadolazećem prometu straga, nadzoru mrtvog kuta, radarom potpomognutim tempomatom te kočenjem u nuždi ako vi na vrijeme ne uspijete odreagirati. A što se tiče udobnosti, odnosno razno raznih gadgeta, Mazda je unaprijedila svoj multimedijalni sustav – MZD Connect.
Spomenuti sustav omogućava lako pristupanje glazbi, društvenim mrežama i porukama putem dodirnog zaslona od 7″ kojim se upravlja intuitivnim HMI komanderom. A da bi maksimalno uživali u vožnji tu je i Bose audio sustav koji će zadovoljiti i one zahtjevnije po pitanju glazbenog doživljaja u CX-5. Uz navedeno, u Takumi opremi dolaze i 19 colni alu kotači, kamera za vožnju unazad, grijana prednja sjedala i pametni ključ. Upravo je to jedna od glavnih karakteristika svih Mazdi i razlog zašto ih kupuju mnogi koji znaju nešto više od prosječnog kupca.
Kakva je u vožnji?
Osim besprijekorne kvalitete, važno je kako se osjećate dok ju vozite pa ako zbog obiteljskih potreba (ili jednostavno zato jer ste u trendu) želite auto ove kategorije, to ne znači da se morate odreći zadovoljstva u vožnji. I još ako spadate u staru školu vozača i preferirate ručni mjenjač, onda je ova CX-5 baš za vas. Njen dobro poznati 2,2-litreni Skyactiv dizel od 150 KS prava je mjera za CX-5 i s ručnim mjenjačem spada u sportski nastrojene SUV-ove. Pogon je samo na prednje kotače pa tako pri izlascima iz zavoja treba biti malo nježniji s gasom, jer 380 Nm je više nego dovoljno da se uključi kontrola proklizavanja. No, temperament motora i tempo koji možete držati zahvaljujući dobroj kontroli karoserije u zavojima i ne pretjeranom naginjanju čini vas vrlo brzim, ako ne i nedostižnim i za mnoge u „običnim“ kompaktima ili limuzinama sa osjetno nižim težištem. Dobar i „mesnati“ volan lijepo sjedi u rukama, iako potpomognut električnim servom daje dovoljno povratnih informacija s ceste. Ručica mjenjača je standardno kratkog hoda pa iako se ne može mjeriti s onim u MX-5, postavlja mjerilo za sve druge u ovoj kategoriji, osim možda za Hondu CR-V. Možda vam se ovo čini suvišno za naglašavanje, no ako ste ikada vozili Mazdu onda znate zašto to spominjemo. A ako niste, već ste možda bili osuđeni primjerice na neki francuski model, onda si napravite uslugu i isprobajte sami, da ne mislite da pretjerujemo.
Mazda je Skyactiv tehnologijom motora s jednakom kompresijom motora i kod benzinskih (vrlo visokih 14:1) i kod dizela (vrlo niskih 14:1) napravila pravu revoluciju, no zahvaljujući tome postigla je rezultate kakve obično drugi postižu downosizingom. I ne samo to, već je i karakter turbo dizelskog agregata više benzinski pa će tako iskoristivo područje biti od ispod 2000 okretaja pa sve do iznad 4.500, iako za takvim tjeranjem u okretaje nema prave potrebe. No, lijepo je znati da niste ograničeni na uobičajenih 1500-2000 iskoristivih okretaja, što je uglavnom slučaj kod turbodizelaša. Još ako znate prepoznati onaj sweetspot kada motor daje najbolje od sebe i pravovremeno rukujete mjenjačem, onda će vaše napredovanje biti i brzo i ekonomično.
Trebam li je kupiti?
Ovako motorizirana i opremljena CX-5 košta 266.852 kune, što je prilično dobra vrijednost za uložen novac jer danas i korejski modeli bez problema koštaju više od Mazde. Petogodišnje jamstvo i inače dobra iskustva s Mazdinom pouzdanošću govore u prilog ovoj konstataciji. A moderan izgled i predvidivo dobro držanje vrijednosti dodatni su plus za odluku o CX-5.
Za: moderan izgled, brojni sigurnosni sustavi, snažan i štedljiv motor, vozna svojstva, povoljna cijena za bogato opremljenu Takumi izvedbu
Protiv: obzirom na atraktivnost izvana očekivali bismo više razigranosti i u unutrašnjosti, infotainment sustav bi mogao biti jednostavniji za uporabu