IAA Mobility 2021
Tekst: Mato Pavličević / Foto: Zrinka Maček - IAA
Grad München otvorio je sajam, ceste i javne prostore kako bi posjetiteljima ovogodišnjeg IAA omogućio isprobavanje novih koncepata u održivom prometu. Tako su biciklističke marke poput Specializeda, Scotta i Canyona zauzele mjesto u izložbenim dvoranama, uz Mercedes, Hyundai i druge velike proizvođače.
Prošli tjedan obilježio je početak njemačke bijenalne automobilske izložbe Internationale Automobil Austellung – ili Međunarodnog sajma automobila, kojeg je i ovog puta otvorila kancelarka Angela Merkel. Ovo su joj posljednji tjedni na toj funkciji, jer nakon rujanskih izbora odlazi u i više nego zasluženu mirovinu, a ostat će zapamćena i kao “automobilska kancelarka” zbog svojih napora da zaštiti njemačke proizvođače automobila od strožih EU ekoloških regulativa.
Tradicionalno, ovo je prilika za državu da paradira trajnom snagom vlastite automobilske industrije, uz dobrodošlicu najvećim markama iz cijelog svijeta. No, ovogodišnji događaj, koji se nakon desetljeća dominacije Frankfurta održava u bavarskom gradu Münchenu, obećava kako će biti drugačiji, i to ne samo zato što se događa dok pandemija još uvijek bjesni, a automobilska industrija biva sve primamljivija meta političara koji žele pokazati svoje ekološke vjerodajnice.
Za početak, na ovogodišnjem showu nije riječ samo o automobilima. Organizator, Njemačko udruženje automobilske industrije, inzistira na tome da se umjesto toga fokus stavlja na „klimatski neutralnu mobilnost“. Stoga je München otvorio ceste i javne prostore kako bi posjetiteljima omogućio isprobavanje novih koncepata u održivom prometu. Tako su biciklističke marke poput Specializeda, Scotta i Canyona zauzele svoje mjesto u izložbenim dvoranama, rame uz rame s renomiranim proizvođačima automobila.
Kad je početkom prošle godine svijet zahvatila pandemija Covida, veliki međunarodni sajmovi poput Mobile World Kongresa u Barceloni ili pak Međunarodnog sajma automobila u Ženevi otkazani su u ekspresnom roku. Takvi događaji, koji obično okupljaju tisuće ljudi iz cijeloga svijeta, jednostavno su bili neodrživi u razdoblju zatvaranja, zatvorenih granica i ograničenja zbog karantene. München je prvi pokušaj ponovnog postavljanja na noge velikog sajma automobila u Europi.
Zapravo, to je prvi veliki međunarodni događaj u Njemačkoj otkad je zemlja ublažila mjere. No, put do uspjeha neće biti lak, prvenstveno zato što je i prije pandemije budućnost tradicionalnog načina izlaganja automobila već visjela na koncu. Posljednja IAA održana je 2019. Tada je to bio Sajam automobila u Frankfurtu, događaj koji se održavao u velikim razmjerima. Covid je sve pretumbao… Kako bi se smanjio rizik od infekcije, dnevni broj posjetitelja ograničen je na 80.000, a gosti moraju prije ulaska pokazati dokaz o cijepljenju, oporavku ili nedavnom negativnom testu.
Kako je onda izgledao motor show bez automobila s ICE motorima? Svaki od tri velika njemačka proizvođača imao je izložbeni prostor u drugom paviljonu. Daljnje prostrane dvorane smjestile su tvrtke iz cijelog svijeta – sve sa svojim raskošnom i vrlo skupim izložbenim prostorima. No, iskreno, za svakoga tko je prisustvovao, taj je događaj bio jednostavno prevelik. Trebalo je 20 minuta da stignete s jednog kraja na drugi, uvijek je bilo vruće, zagušljivo i vrlo bučno ostavljajući posjetitelje ne samo pune dojmova, već i s glavoboljom i žuljevima na nogama. A još važnije – postajalo je jednostavno preskupo. Veliki izložbeni prostor na bilo kojem od međunarodnih sajmova automobila košta milijune, a mnogi od velikih proizvođača odlučili su da to ne vrijedi tih novaca. Izostanci velikih imena postali su svakodnevica, kako u Frankfurtu, tako i na salonu automobila u Parizu.
Do 2019., nakon događaja koji su neugodno poremetili klimatski aktivisti, organizatori su odlučili da je vrijeme za promjene. Napustili su Frankfurt, koji je vodio priču još od 1950-ih i krenuli u novi početak u novom gradu. Odabran je München, ali onda je došao Covid… Pandemija je automobilskoj industriji, koja se već borila s velikim promjenama, donijela pustoš. Vlade, osobito one u Europi, smanjuju ograničenja emisija iz ispuha na gotovo nerazumno niske razine postavljajući ambiciozne rokove za ukidanje prodaje novih benzinskih i dizelskih automobila, čime proizvođače požuruju s razvojem električnih vozila. Istodobno se vrši pritisak kako bi automobili postali sve povezaniji i sve automatiziraniji. A sve to ima visoku cijenu. Kao posljedica pandemije, proizvođači su se suočili i s rastućim troškovima. U početku su bili prisiljeni zatvoriti tvornice i prodajna mjesta, a tada su im prekidi u opskrbnom lancu još više otežali oporavak.
Događaj u Münchenu pokušaj je ponovnog osmišljavanja samog sajma automobila, u vrijeme kada se mnogi u industriji pitaju jesu li takvi događaji luksuz koji si više ne mogu priuštiti. Kao rezultat skresanih budžeta, u Münchenu su mnogi od najvećih svjetskih proizvođača automobila upadljivo odsutni. Prije svega, nedostajat će Tesla – vodeći proizvođač električnih automobila, pa se organizatori nadaju da će ove godine više od 70 izlagača bicikala zadovoljiti publiku i privući novu. Nema ni General Motorsa, Toyote, Kije, Stellantisa (Peugeot, Citroen, Opel, Fiat i Alfa Romeo), Nissana, Mitsubishija, Škode, Honde, Subarua, Mitsubishija, Mazde….
Umjesto toga, događajem dominiraju tri velike njemačke marke – Volkswagen, Daimler-Benz i BMW. Pridružili su im se Ford, Renault, Hyundai, kineski proizvođač Great Wall i Volvova podmarka za luksuzna električna vozila Polestar. No, organizatori inzistiraju na tvrdnji kako to nije problem. Fokus izložbe dramatično se promijenio, od snova petrolheada o najnovijem, najatraktivnijem i najbržem stroju (naravno, s hrpom cilindara i kubika) na četiri kotača, do nečega osmišljenog kako bi obuhvatilo sve aspekte mobilnosti – gdje su pozvane i tehnološke tvrtke, startupi i proizvođači bicikala.
Mercedes je na BMW-ovom terenu napravio pravi show sa svom silom premijera, studija i novih verzija postojećih automobila, dok je svima zajedničko da su bar malo ili potpuno elektrizirani. Svega nekoliko mjeseci nakon premijere EQS-a, Mercedes-EQ predstavlja EQE temeljen na električnoj arhitekturi posebno razvijenoj za električna vozila. Sportska poslovna limuzina nudi sve bitne funkcije EQS -a u nešto kompaktnijem formatu. Kod predstavljanja u ponudi će biti dvije inačice: EQE 350 s 215 kW kao i još jedan model. Varijante izvedbe s do 500 kW u fazi su planiranja.
Prvi Mercedes-AMG hibridni model, Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE, kombinira 4,0-litreni V8 biturbo i električni motor za sistemsku snagu od 620 kW (843 KS) i okretni moment od preko 1.400 Nm.
S novim EQS 53 4MATIC + Mercedes-AMG kreće u potpuno električnu budućnost Driving Performance-a. Prvi baterijski električni model serije AMG temelji se na Mercedes-EQ arhitekturi za luksuzna vozila i vozila više klase, a razvija do 761 KS i 1020 Nm uz zastrašujuće performanse. Mercedes je još premijerno predstavio i električne modele EQT i EQB. Dvije električne studije su privlačile pažnju na središnjem prostoru štanda.
S konceptnim EQS-om, Mercedes-Maybach daje konkretan pogled na prvi potpuno električni serijski model ove tradicionalne luksuzne marke. Gotovo serijski model obilježavaju tipične Maybachove identifikacijske značajke, poput dvobojne karoserije, dok je u interijeru stvorena ugodna atmosfera, kao na ekskluzivnoj jahti.
Konceptni EQG kombinira nepogrešivo osebujan izgled G-klase s odabranim dizajnerskim elementima kao kontrastnim obilježjima, tipičnim za potpuno električne modele iz Mercedesa. Jamče se terenske karakteristike kao na standardnom modelu, pa tako EQG nudi obećavajući pogled na to što će Mercedes-Benz G-klasa s električnim pogonom na baterije moći postići. Tu je i jedan novitet u serijskoj ponudi.
Inspirirana Audijevim A4 allroadom, C-klasa All-Terrain briše granicu između obiteljski orijentiranog karavana i crossovera. 40 milimetara je viša od T-Modela na kojem se temelji, i standardno dolazi s pogonom 4Matic koji, ovisno o podlozi i uvjetima, do 45 posto okretnog momenta usmjerava na prednje kotače. Nudi i dva dodatna pretprograma za vožnju zemljanim cestama, po šljunku, pijesku i strminama.
Smart s modelom Concept #1 daje konkretan pregled prvog serijskog vozila nove potpuno električne generacije. No, Smart više nije mali; umjesto gradskog električnog dvosjeda, u budućnosti će to biti 4,29 metara dugi SUV.
Već je potvrđeno kako će se temeljiti na Geelyjevoj SEA platformi, a više podataka znati će se naknadno, kako se bude bližila serijska proizvodnja u 2022. Svaki put kad je Smart bio “nevjeran” svojim korijenima, modelu Fortwo, to nije dobro završilo, nadamo se da se ovog puta povijest neće opet ponoviti.
Ford je Europi predstavio Mustang Mach-E, električni crossover s 5 vrata, kojeg karakterizira ista želja za slobodom, napretkom i voznim performansama kao i legendarni automobil koji je lansiran 1964. godine. S motorom od 487 KS i 860 Nm, ubrzava do 100 km/h za 3,7 sekundi. S kapacitetom baterije od 98,7 kWh, nudi domet od 500 kilometara.
On postavlja i nove standarde: bilo da se radi o velikom dosegu, opciji brzog punjenja, Ford Power-upu (bežično ažuriranje softvera), pogonu na sve kotače, povezivosti, prostoru za 5 odraslih osoba i drugome.
Ford je prikazao i svoje elektrificirane modele, Kugu PHEV Kuga i Pumu mild-hybrid.
Polestar predstavlja prošireni raspon modela Polestar 2, koji sada nudi tri pogonska sklopa, povećavajući pristupačnost i privlačnost publici. Prve europske isporuke novih inačica već hvaljenog premium električnog vozila počet će u rujnu.
Čak i na početnoj točki, oko 45.000 EUR, Polestar 2 zadržava visoku kvalitetu, vrhunske komponente i solidno iskustvo vožnje koje potpuno električni fastback smješta u premium segment.
Renault je München iskoristio za otkrivanje potpuno električnog Renaulta 5 Prototype, ali i za uživanje u putovanju kroz vrijeme uz četiri modela koji su obilježili eru originalnog modela. Na izložbenom prostoru izloženi su tako narančasti TL, crni Le Car Van, plavi električni model i inačica TX boje šampanjca.
Novi Mégane E-TECH Electric jedna je od važnijih premijera na IAA. Dio je ekosustava u kojem vozila služe kao platforma za ugradnju najsuvremenije programske opreme i sustava povezivanja, zbog čega nude nov doživljaj vožnje. Novom platformom CMF-EV spaja iznimno prostranu unutrašnjost s dinamičnim voznim osobinama. Novi zaslon armaturne ploče spaja čitav niz sustava, posebno razvijenih za novu generaciju Renaultovih električnih vozila te povezuje instrumentnu ploču i središnji zaslon multimedijskog sustava u jednu cjelinu.
Digitalno sučelje u vozilu mjeri ukupno 774 cm², što je više od bilo kojeg drugog vozila u klasi i gotovo u razini puno većih luksuznih limuzina. U ponudi će biti električni motori od 96 kW (130 KS) i 250 Nm, te od 160 kW (218 KS) i 300 Nm. Na izboru su baterije s dvije razine kapaciteta, od 40 kWh za doseg do 300 km i 60 kWh za doseg do 460 km prema WLTP ciklusu.
Dacia Jogger je neobični automobil sa sedam sjedala koji sšaja tri klase u jednom: karavan, monovolumen i crossover. Neizravni nasljednik prve generacije Logana MCV i Lodgy po pitanju vanjskog dizajna nije baš roba za svakoga. Prednji dio je do B stupa gotovo identičan modelu Sandero, a iza njega se napuhuje u svim pravcima.
Verzija Extreme će biti na vrhu ponude, što znači da će standardni Joggeri biti bez svih atraktivnih dodataka koji su vidljivi na predstavljenom automobilu. Pogonske jedinice čine 1-litreni trocilindrični motor sa 108 KS, također trocilindraš Bi-Fuel 99 KS koji će raditi i na UNP, dok 2023. dolazi 1,6-litreni hibrid, prva takva Dacija. Najavljena je cijena od 15.000 Eura za bazni model.
Hyundai Motor Company je objavila svoju obvezu da postane ugljično neutralna do 2045., dok će od 2035. u Europi nuditi samo automobile bez emisija. Na novom Ioniqu 5 bazirali su revolucionarni robotaxi, vozilo za autonomnu vožnju SAE Level 4. S naprednim paketom senzora vozilo će imati sučelja usmjerena na vozača kako bi putnicima omogućili intuitivnu interakciju s vozilom tijekom vožnje. Početak javnog prijevoza putnika u robotaxiju očekuje se 2023. godine.
Koncept Prophecy donosi najnoviji dizajnerski smjer marke Sensuous Sportiness (Sportska senzualnost), jasno se pozivajući na koncept 45 kojeg su definirale čiste linije i minimalistički dizajn. Koristi i tehnologiju autonomne vožnje, a umjesto upravljača koristi dvije komandne palice, jednu na središnjoj konzoli i drugu na oblozi vrata, pa vozač može udobno zavaljen upravljati vozilom.
Nas je podsjetio na Porscheov Taycan što nikako ne može biti loša usporedba, a obzirom na Hyundaievo konstantno koketiranje sa sportom i utrkama, ne treba čuditi da svoju inspiraciju traže i kod Porscheovih modela.
BMW je kao središnju temu imao strategiju kružnog gospodarstva koja se usredotočuje na očuvanje prirodnih resursa, korištenje čiste energije i recikliranje. Premijeru su imali potpuno električni BMW iX i BMW i4, kao i revolucionarni električni skuter BMW CE 04. Prvi čovjek tvrtke, Oliver Zipse, predstavio je automobil napravljen od 100 posto otpada i obnovljivih sirovina.
Tom prilikom je Zipse istaknuo kako BMW želi biti “najodrživiji proizvođač automobila na svijetu”. BMW i Vision Circular nije samo studija dizajna, već prema Zipsesu “način razmišljanja s kojim razvijamo novu klasu”, arhitekturu električnih vozila za generacije modela od 2025. nadalje.
MINI Vision Urbanaut predstavlja potpuno novu interpretaciju mobilnosti kroz inovativnu viziju prostora.
Izrađen je od održivih materijala, a ideja je unijeti osobni prostor korisnika u automobil i otvoriti im različite mogućnosti, od stvaranja urbane oaze do doživljaja slobode u trenutku kada vozi automatizirano.
Volkswagen je još jače ubrzao transformaciju u električnu mobilnost, čineći održivu mobilnost dostupnom još većem broju ljudi do 2025., dvije godine ranije nego što je prvotno planirano. Konceptni automobil ID.LIFE pokazuje kako će izgledati njihov početni električni model, dok je najavljeno kako će ukupno koštati otprilike 20.000 eura. Baziran je na manjoj varijanti modularne električne platforme MEB, a ovo je prvi put da vozilo postavljeno na MEB-u ima pogon na prednje kotače. Elektromotor od 172 kW (234 KS) ga ubrzava do 100 km/h za 6,9 sekundi, dok visokonaponska baterija od 57 kWh omogućuje doseg od 400 kilometara (WLTP).
Transporter sedme generacije prvo je predstavljen kao impresivni Volkswagen T7 Multivan. Napravljen je na zajedničkoj koncernskoj platformi za poprečno ugrađen motor, a u odnosu na prethodni model osnovna je verzija produžena, proširena i znatno niža. Osnovni model ima plug-in-hibridni pogonski sklop, temeljen na turbobenzincu 1.4 TSI i elektromotoru od 85 kW, te razvija sistemsku snagu od 218 KS i 400 Nm. Litij-ionska baterija kapaciteta 13 kWh, osim pomoći pri kretanju ili ubrzavanju, omogućuje i doseg samo na struju od 66 do 70 kilometara.
S obzirom na to da su crossover-coupei u modi, ne čudi najava dolaska zasad još uvijek kamufliranog ID.5 GTX.
Riječ je o sportskijoj coupe verziji crossovera ID.4 GTX s dva motora, 299 KS i baterijom od 77 kWh. Volkswagen procjenjuje da će imati domet od ravno 500 km, a potpuno će biti otkriven za nekoliko mjeseci.
Audi je u „Kući napretka“ na Wittelsbacherplatzu posjetiteljima otkrio potpuno električni koncept Audi Grandsphere, koji reinterpretira luksuz i mobilnost. Ispred paviljona su za probne vožnje bili dostupni električni modeli iz Audijeve linije, uključujući dinamični Audi RS e-tron GT i novi Audi Q4 e-tron.
Premijerno je prikazan i sportaš s klasičnim pogonom, Audi RS 3 Sportback. Na štandu “Charging Experience” moglo se informirati o trenutnim i budućim opcijama punjenja. Audi također posjetitelje IAA upoznaje s četiri ključne vrijednosti marke: održivost, digitalizacija, performanse i dizajn. Od tehnoloških inovacija svakako treba spomenuti sustav automatiziranog parkiranja
Porsche je, sukladno novom konceptu izlaganja, postavio štand na Wittelsbacher Platzu. Sportski brend je predstavio električnog sportaša, Mission R. Kvalifikacijski način rada, osmišljen za kvalifikacijske krugove i kratke sprinteve, šalje kotačima punih 1084 KS, dopuštajući vozilu da ubrza do 100 km/h za 2,5 sekunde i postigne brzinu od 300 km/h.
Za duže vožnje, motori razvijaju do 671 KS. Sudeći prema prethodnim Porscheovim konceptima, moguće je da će Mission R vidjeti ili ograničenu proizvodnju, ili čak dati uvid u nadolazeći električni Kajman.
Cupra je na eventu prije otvorenja novog objekta City Garage na minhenskom Odeonplatzu, uz serijski električni model Born, prvi puta javnosti predstavila konceptno vozilo CUPRA UrbanRebel. Tom prigodom se izvršni direktor te nove marke, Wayne Griffiths, osvrnuo na električnu ofenzivu i istaknuo kako im je ambicija postati potpuno električnim brendom do 2030. godine.
Serijska verzija Cupre UrbanRebel spajat će upečatljiv dizajn i vrhunsku voznu dinamiku, te će biti postavljena na kratkoj platformi MEB Volkswagen Grupe. Razvija 250kW kontinuirane snage, do 320kW na svom vrhuncu, uz ubrzanje do “stotke” za svega 3,2 sekunde.
Microlino je u Minhen stigao u svojoj konačnoj verziji, a ova moderna iteracija legendarne gradske Isette je osuđena na uspjeh. Tako 24.000 vlasnika prednarudžbi može izabrati tri izvedenice: Urban, Dolce i Competizione. Elektromotor razvija 19 kW, dok su na izboru tri jačine baterija: 6 kWh (za domet od 95 kilometara), 10,5 kWh (175 km) i 14 kWh (230 km).
Cijene se kreću od 12.500 Eura naviše, a proizvodnja kreće prije kraja ove godine.
Great Wall se vraća na Stari kontinent s novom strategijom, odnosno premium umjesto “budžetnim” SUV-ovima. U Minhenu su lansirali plug-in hibrid iz svoje premijum marke Wey i mali električni automobil usmjeren na mlade, iz svoje marke Ora.
Opisan kao Weyev vodeći model, Coffee 01, dug 4870 mm, ima plug-in hibridni pogon s jednim toplinskim i dva elektromotora, sistemske snage od 469 KS. Zahvaljujući velikoj bateriji od 41,8 kWh nudi domet od 150 km samo na struju. Zemlja lansiranja Weya bit će Njemačka, a slijede je Italija ili Španjolska, te zatim uvođenje u cijeloj Europi.
Neobični retro kompakt Ora Cat je isključivo električni, s motorom od 169 KS. Ovisno o veličini baterije može doseći do 400 kilometara. Oprema će biti bogata u svim izvedbama, uz početnu cijenu od 30.000 Eura.
Ono što je “donio” Covid je da se sve manje spominje “ekonomija dijeljenja”. Prije nekoliko godina promišljatelji budućnosti automobilske industrije bili su uvjereni da će sve manje ljudi kupovati privatne automobile. Modeli za car sharing bili bi u modi, a ljudi koristili automobile samo kad su im potrebni. Ta ideja nije u potpunosti nestala – žurba u razvoju i komercijalizaciji samovozećih taksija još je prisutna - ali prihvaća se i to da je pandemija osvijestila ljude da privatni prijevoz ipak zadržava neke jasne prednosti. Pojedinačna, osobna mobilnost, odjednom je zbog covida ponovno na cijeni.
Aktivizam je poželjan u razvijenim i svjesnim društvima, ali sve mora imati svrhu i mjeru. Unatoč novom konceptu i “zelenoj” poruci ovogodišnjeg IAA, nekoliko skupina za zaštitu okoliša organiziralo se u savez pod nazivom “Pijesak u motoru”. Münchenska policija rasporedila je tisuće policajaca kako bi prosvjede usmjerili u pravom smjeru, ali neki od prosvjednika su ipak uspjeli napraviti kaos. Aktivisti su paralizirali promet na autocestama oko Münchena, vješajući bannere i sebe na nekoliko mostova iznad najfrekventnijih prometnica. Ceste su morale biti blokirane, što je dovelo do potpune obustave prometa.
Petnaest aktivista Greenpeacea je stajalo do visine prsa u jezeru nasuprot zgrade salona. Podizali su transparente u kojima su tražili da se više učini u borbi protiv klimatskih promjena. Prosvjednici također vjeruju da automobilska industrija doprinosi klimatskim promjenama i žele da prodaja benzinskih i dizelskih automobila brzo završi. Protivnici IAA demonstrirali su zbog “drugačije mobilnosti”. Prosvjednici su, između ostalog, nosili plakate s prikazima šumskih požara i poplava te tekstove poput “Klimatska kriza počinje ovdje”. Kažu kako žele gradove bez automobila, dobro razvijen i besplatan sustav javnog prijevoza i zamrzavanje izgradnje novih autocesta.
Udruga auto sektora VDA suprotstavlja se tim kritikama. IAA pokazuje put do klimatski neutralne mobilnosti, kaže predsjednica VDA-e Hildegard Müller. Također razgovaramo s ljudima koji imaju drugačije mišljenje. Tražimo da uđemo u dijalog i odbacujemo nasilje i prisilu., dodaje. I tu nije kraj glavoboljama za autoindustriju.
Iako su se proizvođači u početku brzo oporavili od prošlogodišnjih zatvaranja salona i tvornica, pandemijski porast potražnje za kućnom elektronikom doveo je do globalnog nedostatka računalnih čipova koji prijeti usporavanju oporavka autoindustrije. Nedostatak poluvodiča natjerao je proizvođače automobila diljem svijeta da smanje proizvodnju, uključujući General Motors, VW i Stellantis. Kao rezultat toga, očekuje se da će prodaja automobila još neko vrijeme ostati ispod razine prije pandemije.
U Njemačkoj, registracije novih automobila pale su u kolovozu 23% na godišnjoj razini. U Francuskoj su bile 15% niže, dok je u Kini, najvećem svjetskom tržištu automobila, prodaja vidno izgubila zamah. Ne zaboravimo i to da se iza brda valja nedostatak prirodnog kaučuka neophodnog za proizvodnju pneumatika i gumenih dijelova, pa nam se samo ostaje nadati kako će ovaj ružni košmar ipak u neko razumno vrijeme prestati.