Honda Civic Type R

Na novi Civic Type R čekali smo dugo. Nakon nekoliko godina prikazivanja koncepata po raznim svjetskim autosalonima, Honda je konačno predstavila svojeg konkurenta Megane-u RS, Golfu R i sličnima. Da bi se uspješno umiješao u tu borbu, Civic Type R razvija punih 310 KS.
Kakav je u vožnji?
Ovo je prvi Type R koji ima turbo motor. Do sada je ta oznaka krasila ekstremne modele koji su (tipično za Hondu) snagu razvijali zahvaljujući ekstremno visokim okretajima nepoznatim ostalim proizvođačima (osim Ferrarija). No, željenu snagu iz dvolitrenog motora nije bilo moguće izvući klasičnim tuningom pa je Honda morala popustiti novim trendovima i napraviti turbo motor. Dobra strana toga je što je sada upotrebljivost i voznost u svakodnevnom prometu bitno bolja, a zaliha snage dostupna je u svakom stupnju prijenosa. Najveća snaga razvija se pri 6500 okretaja, što je malo za Hondu, no zato za trenutno ubrzanja ne morate više prebacivati dvije ili tri „brzine“ niže, već samo stisnete gas…
Za razliku od Golfa R, Civic Type R ima samo prednji pogon. Prijenos 310 KS na prednje kotače vuče za sobom i određene posljedice, pa je tako za Type R osmišljen potpuno novi prednji ovjes koji smanjuje utjecaj velike snage na upravljač. Pritom se vozač ne mora boriti s autom pri naglim ubrzanjima, kao što je to recimo bio slučaj s Astrom OPC. Uz to, mehanički diferencijal sa zatvaračem brine se da se unutarnji kotač ne vrti u prazno kad stisnete gas na izlasku iz zavoja, već da se sva snaga prenosi na kotač s boljim prianjanjem i tako vas sigurno i brzo izvuče iz zavoja.
Na stražnjem ovjesu je manje novosti, no amortizeri nude dva stupnja tvrdoće. Prvi je normalan za svakodnevnu uporabu na cestama, dok se drugi aktivira pritiskom na gumb R+ koji uz postavke amortizere mijenja i mapiranje motora te osvjetljenje instrumenata koji postaju crveni. Tada i ESP dopušta puno više igranja s klizanjem u zavojima, što će pravi vozači svakako cijeniti. No, taj mod nećete često upotrebljavati osim na stazi, jer je ovjes Type R-a ionako tvrd u normalnom modu, a lakoća kojom Type R hvata visoke brzine prilično je zarazna i lako je pretjerati.
Inače je Type R vrlo lagan za voziti. Kontrole su dobro odmjerene, mjenjač je isključivo ručni sa šest stupnjeva i u najboljoj Hondinoj tradiciji, što znači ekstremno kratkih i preciznih hodova koje ćete koristiti i kada nema prave potrebe za time. Turbo rupa prisutna je pri nižim okretajima što znači da snaga nije dostupna iste sekunde kada stisnete pedalu gasa, no nekima se baš to i sviđa, jer utiskivanje leđa u sjedala na svaki pritisak desne pedale zaista izaziva ovisnost.
O brzini Type R-a nemojte imati sumnje, do stotke stiže za 5.7 sekundi, a ako si date malo truda i nađete dovoljno mjesta, potegnut će i do 270 km/h, što znači da ćete u Njemačkoj biti brži od svih njemačkih sportaša osim Porschea. Držanje ceste je primjerno, a gripa ima u izobilju zbog proširenog traga kotača, prilagođenog ovjesa i novih Continentalovih guma stvorenih baš za Type R. Na prvu nam se čini da je upravljač manje osjetljiv na nagle navale snage od onog u Meganeu RS, no pruža i nešto manje informacija, a vožnja nije tako uglađena kao recimo kod Golfa R.
VIDEO
Kakav je iznutra?
U unutrašnjosti je još toga što treba zabrinuti Renault. Osim crno-crvenog uređenja, što je tipično za sportske izvedbe danas, na vrhu upravljača je crvena traka, a koža na njemu prošivena je crvenim koncem kao i koža oko ručice mjenjača koja ima dobro nam znanu okruglu aluminijsku glavu. Ni crvenim sjedalima nismo mogli naći zamjerku, jer izuzetno dobro drže tijelo i doprinose odličnoj vozačkoj poziciji.
Mjerač okretaja ima središnje mjesto ispred vozača, no debelo kolo upravljača nekim vozačima može zakloniti dio brzinomjera. Sve u svemu, udobnost i ergonomija mogu se mjeriti s Meganeom RS, a malo zaostaju za Golfom i BMW-om 135i.
Što se tiče funkcionalnosti i lakoće opsluživanja, BMW-ov iDrive je teško nadmašiti, a isto je i s materijalima u interijeru, no ne treba sumnjati u visoku kvalitetu izrade Honde kao i njenu dugotrajnost. A po praktičnosti i iskoristivosti Type R nadmašuje sve, jer je prostrana iznutra i na stražnjim sjedalima, a nudi i prtljažnik od 498 litara.
Trebam li ga kupiti?
Cijenom je konkurentan Golfu R i BMW-u, dok je Megane osjetno jeftiniji, ali on je i najstariji od konkurenata te ako ga opremite slično kao što je Type R, razlika u cijeni se smanjuje. Sa startnom cijenom od 360.000 kn Type R je svakako skup kompakt, ali ako gledamo performanse i praktičnost koju pruža, još uvijek je 100.000 kuna jeftiniji od WRX STi-ja.
Obzirom na ekskluzivu kakva će Type R biti na našim cestama i dobro držanje vrijednosti kakvo poznajemo kod Honde, Type R nije loša investicija, i to prije nego uopće krenete na vožnju. Tada ćete ionako zaboraviti na sve.