FIAT 124 Spider
Foto: kojiauto.hr/Fiat/Abarth
Proljeće je vrijeme za kabriolete kažu ljudi iz Fiata, i slažemo se. Zato je danas u okolici Zagreba održana prezentacija nove atrakcije s Fiatovom značkom – modela 124 Spider.
Stariji se sigurno sjećaju legendarnog modela koji se proizvodio pod tim imenom skoro 20 godina i koji se u tom periodu prodao skoro 200.000 puta. Pristupačne cijene, solidnih performansi i klasičnog pogona bio je odgovor britanskim roadsterima toga vremena.
Puno godina poslije u suradnji s Mazdom dolazi novi model 124 s već standardno dobro pogođenim retro elementima. Novi Fiat 124 Spider oživljava legendarnu nazivnu pločicu, prenoseći njen klasičan dizajn i tipične talijanske performanse u novu generaciju. Brat blizanac (ali ne jednojajčani) Mazde MX-5 radi se također u Hirošimi u Mazdinoj tvornici, i time izbija vjerojatno i posljednji adut iz ruku onih koji se kunu u Fiatovu nepouzdanost. Iako od izlaska 500-tke prije deset godina Fiatovi modeli nude petogodišnje jamstvo, još uvijek u primozgu mnogih stoji da Fiati nisu za preporuku upravo zbog takvih stvari. Mi ćemo to elegantno zaobići jer FCA koncern sigurno dobro zna što radi i zašto nudi takve garancije. Posvetit ćemo se novoj atrakciji na četiri kotača koja osim porijekla s dalekog istoka nudi potpuno novi izgled u odnosu na Mazdu. Da ne znate iz koje je suradnje nastao 124 kada stavite kraj njega MX-5, malo tko bi pogodio koliko toga ovi automobili dijele.
Fiat 124 je u startu zamišljen kao drugačiji model. Karoserija je malo dulja nego kod Mazde, a pri oblikovanju je jasno vođeno računa o sličnosti s originalnim 124. Tako 124 nije toliko zašiljen kao MX-5, svjetla su potpuno drugačija, branik je nešto veći, a i straga je slična situacija gdje prvo u oči upadaju LED svjetla s okvirom koji podsjeća na onaj u najnovijoj inkarnaciji 500-tke.
Osnova svih roadstera trebala bi biti klasični pogon: motor sprijeda-pogon straga. Na to dodajmo po mogućnosti McPherson ramena naprijed i multilink straga, i po tom pitanju 124 ima sve. No, dok kod blizanke Mazde MX-5 dva motora u ponudi nude atmosferski doživljaj s visokim okretajima, 124 nudi samo jedan 1,4-litreni benzinac koji znamo iz raznih Abarthovih inačica, a ovdje nudi 140 KS. Time se 124 smješta točno na sredinu između dvije varijante MX-5, no to su samo brojke, stvarni doživljaj je drukčiji jer 124 nudi 240 Nm pri puno nižim okretajima od Mazde što ga čini puno ugodnijim i lakšim za vožnju.
Pa ako želite uživati u doživljaju pravog kabrija, onda je 124 bolji izbor, jer će vas opušteno dovesti kamo ste naumili, dok će vas Mazde motivirati na jurnjavu i cijeđenje posljednjeg okretaja. Daleko od toga da je 124 spor, do stotke stiže za 7.5 sekundi zahvaljujući maloj masi od svega 1050 kg, a povući će sve do 215 km/h. Više nego dovoljno za ugodan boravak za volanom. Ali ako to nije dovoljno, onda stvari poprimaju drugačiji oblik.
Abarth 124 Spider
Iako likom blizanac „normalnom“ 124 Spider, Abarthova inačica nudi neke detalje kakve i očekujete od nečega s tako zvučnim imenom. Recimo samo da Abarth izvedba dolazi iz Hiroshime napola dovršena, a finišira se u Fiatovoj tvornici u Mirafioriju. Prva razlika je motor koji je u suštini isti, ali sada nudi 30 KS više. Tu je i ispušni sustav Record Monza koji na prvi okret ključa jasno daje do znanja da sad više nema šale. Dotjeran ovjes s Bilstein amortizerima, Brembo kočnicama i dodatnim stabilizatorima čini ga fokusiranim sredstvom za napadanje zavoja. Kad tome još dodate i Sport gumb koji pali jaču mapu motora i opušta ESP da vam dozvoljava igranje stražnjim krajem zahvaljujući pravom mehaničkom diferencijalu sa zaustavljačem, jasno je da je ovo auto za znalce. Već prvi metri u njemu jasno će vam dati do znanja da nema šale. Ako vam Abarth ne izvuče osmijeh na lice onda se uputite na online konfigurator za neki električni auto jer definitivno niste oktanoglavac.
Cijene za Fiat 124 Spider kreću od 245.724 kn za osnovnu izvedbu, dok Lusso čije ime sve govori košta 262.867 kn. Ako kojim slučajem spadate u čudne „biljke“ koje bi htjele 124 s automatskim umjesto sjajnog ručnog mjenjača, onda ćete na Lusso morati doplatiti još 15-ak tisuća kuna. Svaka izvedba je dostupna u osam različitih boja karoserije: dvije pastelne nijanse (crvena Passione Red i bijela Gelato), pet metalik nijansi (crna Vesuvio, siva Argento, siva Moda, brončana Magnetico i plava Italia) te troslojnoj bijeloj Ghiaccio.
Abarth 124 Spider pak košta 332.352 kn u što je uključeno gotovo sve što možete poželjeti, osim automatskog mjenjača kojeg smo imali prilike isprobati i na prezentaciji. U tom slučaju ostat ćete lakši za dodatnih 21.000 kn. Iako automatik nije loš, mirne duše zaboravite na njega i ovih 21.000 kn iskoristite za kasko i benzin. Bit će vam puno ljepše u životu.