Pregled 88. Ženevskog salona – 2018.

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: kojiauto.hr

Iako su glavni noviteti uglavnom već svima poznati, navest ćemo sve bitno što smo tamo vidjeli u prva dva dana namijenjena novinarima.

Dan prije samoga salona, Ford je novinarima na večeri u centru grada predstavio svoj novi Mustang Bullitt. Posebna edicija popularnog Mustanga ima najjači atmosferski motor u ponudi, petlitreni V8 od 464 KS, ručni mjenjač i samo dvije boje u opciji – Highland zelenu, koja je proslavljena u istoimenom filmu sa Steve McQueenom i crnu.

50 godina prošlo je od filma, no ikona velikog ekrana, ali i cesta i dalje plijeni pažnju i izaziva emocije. Uskoro ćete čitati više detalja o njemu, jer smo napravili i intervju s glavnim inženjerom zaduženim za njegov razvoj.

Osim europske premijere Bullitta, na Fordovom su se štandu kočoperili ST-line modeli, a glavni je novitet bio je svježe redizajnirani Edge u ST-line izvedbi te Ka+ Active, off road izvedba najmanjeg Forda čija je cijela linija dobila redizajn za ovu godinu.

Priču o Fordovim novitetima donosimo u detaljnijem izvještaju s njihovog izložbenog prostora.

Hyundaijev štand prštio je novitetima. Glavna zvijezda svakako je bio novi Santa Fe, no ništa manje nisu bili zanimljivi Nexo, SUV na gorive ćelije s dometom od čak 800 km.

Potpuno električna verzija vrlo uspješne Kone bila je posebno zanimljiva ljubiteljima „strujića“, jer su baterije smještene na način da ne smanjuju prostranost vozila. Ljubitelji koncepata su mogli pasti oči na Le Fil Rougeu koji pokazuje u kojem smjeru bi izgled budućih Hyundai modela trebao ići.

Uz to, na Instituto Europeo di Design (IED) štandu predstavljen je koncept Hyundai Kite. Riječ je o buggy dvosjedu koji se po potrebi može „transformirati“ u jet ski i rezultat je suradnje Hyundaija i 15 studenta s IED-a.

Subaru je prikazao još jedan VIZIV („Vision for Innovation”) koncept, ovaj put tourer izvedbu budućeg nasljednika Impreze. Šteta što se japanskim majstorima ne žuri, jer ako barem 50% dizajna ovih VIZIV koncepata zaživi u stvarnosti, više nitko neće moći prigovarati „dosadnom“ izgledu ovog jedinstvenog japanskog proizvođača.

Toyota je imala nekoliko premijera. Najzanimljiviji širokom krugu sigurno je novi Auris dinamičnijeg vanjskog izgleda i s novim 2.0 i 1.8 hibridnim motorima, a proizvodit će se u Velikoj Britaniji.

Vječni Aygo doživio je zatezanje bora, no pravi šok bio je koncept natjecateljske GR Supre koja jasno pokazuje (ako maknemo spojlere i difuzore) kako će izgledati cestovna izvedba (pre)dugo očekivanog sportaša napravljenog u suradnji s BMW-om.

Toyota GAZOO Racing (GR) time daje do znanja da je koncept osmišljen za zabavu u vožnji.

Honda je prikazala novi CR-V. Auto koji je započeo SUV-maniju prikazan je u europskom izdanju i ne treba sumnjati da će biti dobro prodavan kao i njegovi prethodnici. Većih je proporcija s dužim međuosovinskim razmakom i time nudi veću prostranost za smještaj putnika.

Prtljažnik je također prostraniji, odnosno dublji i širi s ravnom podnicom za lakši utovar. Novost je mogućnost programiranja do koje visine želite da se vrata prtljažnika otvore, jer time izbjegavate kontakt s niskim stropovima. Novi CR-V u hibridnoj izvedbi će po prvi puta biti dostupan i u Europi, a od sada i s opcijom od 7 sjedala.

Urban EV prelijepi je koncept gradskog električnog automobila koji smo vidjeli u Frankfurtu prošle jeseni, a sada je dobio i svog sportskijeg brata Sport EV.

Lexus se vraća u Hrvatsku nakon nekoliko godina pauze. Jedan od Toyotinih premium brand aduta mogao bi biti novi crossover UX („Urban Explorer“) kojim se Lexus želi umiješati u ovaj vrlo napučen segment. Chika Kako, glavni inženjer UX-a izjavio je da ovaj crossover cilja kupce u tridesetim godinama koji žele luksuz u kompaktnom SUV-u.

Mercedes-Benz je na svom štandu imao vjerojatno najviše premijera pa krenimo abecedom.

Nova A-klasa, premium kompakt vrlo popularan i kod nas nudi potpuno novi doživljaj kakav još nismo imali prilike vidjeti u ovoj kategoriji. To uključuje i mogućnost poluautonomne vožnju koja je do sad bila rezevirana samo za višu klasu vozila.

Peta generacija C-klase doživjela je facelift, kako izvana, tako i u kabini. Novost je i da je sada kompletan sustav pomoći u vožnji na istoj razini kao u S-klasi.

Tek nedavno predstavljeni G dobio je najjaču inačicu – G 63 AMG. Pod brandom AMG prikazana je i četverovratna izvedba sportaša GT koji zapravo pokazuje nekadašnji CLS, limuzinu s četverim vratima s osjećajem coupea.

Za one koje zanima, X-klasa, odnosno Mercedeov iskorak u pick-up segment dobio je šestcilindrični motor za više prestiža kakav i dolikuje štutgartskom proizvođaču.

FIAT i Abarth su prošli nekako ispod radara ove godine, no Abarthova zvijezda svakako je bio 124 GT.

Mi nismo zaobišli ni malenog nabrijanca 695 Rivale u kojem je ponovno Riva imala svoje prste.

FIAT 124 Spider, Tipo i 500X bili su izloženi u S-Design izvedbi posvećenoj kupcima koji žele izraziti svoj dinamičan karakter.

Alfa Romeo prikazala je posebne Quadrifoglio izvedbe Giulie i Stelvia nazvane NRING edition, kojima svima jasno  poručuje koje su najbrže limuzine i SUV-ovi na zloglasnom Nordschleifeu. Proizvodnja je limitirana na samo 108 primjeraka, po jedan za svaku godinu povijesti tog talijanskog branda.

Jeep je prikazao novi Wrangler, klasik koji u moru „gradskih“ terenaca pokazuje da Jeep ne zaboravlja svoje korijene.

Mazda je pokazala osvježenu „šesticu“ kojom dominira prvenstveno dojam u unutrašnjosti s kvalitetom materijala kakve do sada nismo vidjeli kod njih.

Svjetsku premijeru doživjela je u karavan izvedbi. Tu su i dva koncepta, Kai koji pokazuje smjer u kojem će ići izgled buduće „trojke“, ali i Skyactiv X novu tehnologiju benzinskih motora. S tom će tehnologijom zasigurno napraviti pravu pomutnju na tržištu, jer pokazuje da kapaciteti klasičnih motora s unutarnjim izgaranjem nisu još ni blizu svojeg kraja razvoja.

Ukratko, mogli bismo reći kako je riječ o benzinskom motoru s dizelskom tehnologijom. Kompresija 16:1, izuzetno „mršava“ smjesa i još puno toga dovest će do još neviđene ekonomičnosti uz sjajne performanse. Ovo zaslužuje poseban članak i uskoro ćete moći čitati i o tome. Vision Coupe, drugi predstavljen koncept demonstrator je budućeg dizajnerskog izričaja višeg ranga Mazdinih automobila.

Mitusbishi nije imao pravih noviteta, ali zanimljiv je bio e-EVOLUTION koncept, osvježeni evergreen Outlander te jednako dobro prihvaćena PHEV plug-in izvedba istog modela.

Peugeotovim štandom dominirala je 12.5 metara duga i 4.8 m visoka skulptura lava, novi stari simbol francuskog proizvođača već 160 godina. Kada smo uspjeli skinuti oči s njega, ugledali smo novi 508, limuzinu dinamične siluete koja podsjeća na coupe.

S pravom je osvojio brojne simpatije svojim izgledom, kvalitetom interijera, ali i tehnološkim inovacijama koje još nismo sretali u ovom segmentu, poput IR night vision kamere.

Tu je naravno bio i Rifter, ali veću pažnju je privlačio u konceptnoj 4×4 verziji za sve ljubitelje kampiranja i života na otvorenom.

I kao šlag na kraju – 308 TCR, 208 WRX, 208 i 308 GTi by Peugeot Sport.

Sébastien Loeb ulazi u novu sezonu s 208 WRX-om u novim bojama, 560 KS i ubrzanjem od 0 do 100 km/h za manje od 2 sekunde.

BMW je prikazao novi X4 od kojeg se očekuje jako puno.

Redizajn za ljubitelje marke nepotrebnog 2 ActiveTourera nije izazvao veću pažnju, ali zato koncept M8 Gran Coupe svakako jest.


Malo podalje bio je izložen M2 coupe u Black Shadow ediciji, koji kreće u prodaju idući mjesec isključivo u metalik Sapphire crnoj boji.

Citroën je prikazao novi C4 Cactus, ovaj put s manje Airbumpsa koji su ga proslavili kad je stigao.

Donosi dubinske promjene, odlikuje se obilježjima svojeg segmenta u pogledu tehnologije i motora, a ističe se svojim jedinstvenim karakterom i udobnošću. Po prvi put u Europi uvodi ovjes s progresivnim hidrauličnim graničnicima (Progressive Hydraulic Cushions -PHC) te sjedala Advanced Comfort .

Novi Berlingo ističe se brojnim adutima poput oslobođenog prostora za još veći obujam, izvanredne modularnosti s 3 stražnja preklopiva i individualna sjedala i brojnim pretincima.

Porscheovim štandom dominira vrhunski GT3 RS, najekstremnija inačica atmosferskog 911 o kojem ste nedavno mogli detaljno čitati i kod nas. Nakon Mission E izvedbe električne limuzine, sada stiže i Mission E Cross Turismo za sve one koji se ne boje sići s asfalta.

Koncept EZ-GO dominirao je Renaultovim štandom i njihova je vizija budućeg zajedničkog dijeljenja prijevoza. Za ljubitelje strujića, Zoe je dobio sportskiju izvedbu Zoe R110.

Novi, atraktivni i potpuno električni I-Pace, najmanji SUV u obitelji dominirao je Jaguarovim štandom.

Pojedini fanovi Land Rovera ostali su šokirani Range Rover SV coupeom, dvovratnom izvedbom kojom se obilježava 70 godina ovog legendarnog modela.

Od egzotike spomenimo naravno Ferrari 488 Pista, hard-core izvedbu od 721 KS s olakšanom karoserijom za ultimativni doživljaj vožnje u Ferrarijevom stilu.

Bentley je na svom štandu prikazao Bentaygu plug-in hibrid te Bentaygu V8, downsizig model za one kojima ne treba W12 bi-turbo ispod prednjeg poklopca. No, ne brinite, i ova izvedba ima više od 500 KS.

I Hrvatska je imala svog predstavnika u Ženevi. Rimac je ponovno oduševio medije svojim novim hipersportskim autom nazvanim C_Two. Ukratko, 1914 KS, 2300 Nm, 1,97 sekundi od 0 do 100 km/h, Vmax 412 km/h, 640 km doseg…

Zasad je riječ o prototipu koji još nije u funkciji. Osim impresivnih brojki koje treba dokazati u praksi (što će vjerojatno trajati godinama ako sudimo po prethodniku, kao i manjku bilo kakvih objektivnih testova i usporedbi sve do slučaja s Richardom Hammondom), tu je i pitanje naklade koja bi trebala biti 150 primjeraka.

Obzirom da se ukupna brojka proizvedenih Concept One mogla nabrojati na dvije ruke (osam primjeraka točnije), možemo reći da je ovo vrlo optimistična brojka za proizvodnju, ali i prodaju jer treba naći 150 multimilijunaša koji će za svoja 2 milijuna Eura uz Bugatti, Pagani i Koenigsegg odabrati upravo C_Two.

McLaren je prikazao GTR izvedbu svojeg inače trenutno najpoželjnijeg modela, Senne. Po količini spojlera i veličini difuzora, jasno je da je ovo čudo namijenjeno isključivo za stazu.

Lamborghinijeva topless izvedba vrlo uspješnog Hurracana Performantea dominirala je njihovim prostorom.

No, potencijalnim kupcima u Hrvatskoj vjerojatno će više značiti njihov prvi SUV nakon 30 godina (sjećate se LM002?) pod imenom Urus. Upućeniji u dizajn i povijest Lamba sigurno će primijetiti utjecaj legendarnog dizajnera Marcella Gandinija, odnosno njegovog Countacha.

Britanski Morgan označio je 50. godišnjicu modela Super 8 jubilarnim modelom 50th Anniversary, dok za one sa sportskijim ambicijama nude Aero GT.

Stratos… Da, nakon nekoliko godina tišine, opet se javlja poznato ime iz prošlosti. Ono što je krenulo kao vizija i želja jednog hiperbogatog ljubitelja Stratosa, sada će doživjeti serijsku proizvodnju (ako se izrada 25 modela može tako nazvati). Baziran na Ferrariju 430 kojem je skraćen međuosovinski razmak te različite dorade, od kojih su naravno najzamjetnije na karoseriji, legenda se vraća na ceste. Nažalost, samo za one najdubljih džepova jer će koštati oko 550.000 Eura.

David Brown Automotive, poznato ime iz povijesti Aston Martina prošle je godine ukralo show svojim Speedbackom, modernom verzijom ikone DB5 bazirane na Jaguaru XK. Za sve kojima on nije bio dovoljan, sada je stigao Silverstone Edition, sportskija i ekskluzivnija (ako je to uopće moguće) izvedba istog auta.