Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Executive
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
U moru Toyotinih modela naći će se za svakog ponešto, pa čak i GT86 za one sportski nastrojene, no vječni bestseller bio je i ostao Land Cruiser. Ujedno je to i najdugovječniji model u Toyotinom programu
Toyota radi automobile, a radi i Land Cruiser. To su riječi kojima je bivši direktor Toyote kod nas opisao Land Cruiser na jednoj davnoj press konferenciji. I imao je pravo.
Od prve generacije tamo iz pedesetih godina prošlog stoljeća, ime Land Cruiser označavalo je neuništivo vozilo za sve terene koje je na mnogim tržištima doseglo kultni status.
Trenutna generacija predstavlja desetu inkarnaciju originalnog Land Cruisera, no i dalje usprkos modernizaciji dijeli neke elemente s originalom. Tu prije svega mislimo na klasičnu šasiju, a ne samonoseću karoseriju kao kod većine konkurenata. Po pitanju trajnosti i izdržljivosti tu nema dileme, Land Cruiser je napravljen da traje i traje i traje… Robustan ovjes, kao i vrlo pouzdana mehanika temeljne su kvalitete kakve očekujete od vozila koje se s pravom naziva terencem, iako to po izgledu danas možda i ne bi očekivali.
Mnogi SUV-ovi dijele sličan izgled i gabarite s Land Cruiserom, no ispod površine skrivaju zapravo normalne aute, sa samonosećom karoserijom. Kod Toyote to ne dolazi u obzir pa gradskim šminkerima, kojima će najveća prepreka u vožnji biti penjanje na rubnjak ispred omiljenog kafića preporučamo da traže dalje. Ako pak želite auto s kojim ćete zaista moći obitelj povesti u kazalište, u punom komforu s grijanim kožnim sjedalima, ali i otići u lov ili na izvor Une i biti sigurni da nećete negdje zapeti, onda je Land Cruiser pravi auto za vas.
Kakav je iznutra?
U opremi Executive koja je krasila testni primjerak malo je toga ostalo za poželjeti. Velike količine kože bile su potrebne da bi sva sjedala i ostali dijelovi dobili otmjeni „štih“. Iako je napredak u dizajnu interijera primjetan, Land Cruiser ne skriva svoje prvenstveno terenske gene pa tako imamo ručke za pridržavanje na A nosačima, ali i pretežno kockaste oblike koji prevladavaju središnjom konzolom. Sve je pomalo predimenzionirano pa i volan djeluje dosta glomazno, što daje pomalo utilitarni dojam u vožnji. Velika karoserija nudi prostor u svim smjerovima. Mjesta za noge i glave ima pregršt, a ne morate brinuti ni da ćete se rukama dodirivati sa suvozačem. U ogroman prtljažnik koji se i dalje otvara u stranu stat će sve što zatrebate, a ako se dogodi da morate prevesti više ljudi od planiranog, tu je i treći red sjedala po potrebi. Visoka pozicija sjedenja daje vam osjećaj nadmoći u odnosu na druge sudionike u prometu, pa ne čudi respekt koji Land Cruiser pobuđuje.
Kakav je u vožnji?
Prošle je godine Land Cruiser mehanički obnovljen. Dobio je novi motor od 2.8 litara, što je 200ccm manje u odnosu na prošli model, no okretni moment je veći za 7%, a potrošnja je niža za 9%. Uz to, novi motor nudi po prvi puta i sustav selektivne katalitičke redukcije SCR koji eliminira čak 99% štetnih NOx čestica, koje su najlošiji dio ispušnih plinova kod dizelskih motora i zadovoljava Euro 6 norme. Iako svi govore o CO2 i on je baza za sve izračune davanja, NOx je zapravo ono što bi sve trebalo brinuti i zbog čega je na kraju i došlo do Dieselgate-a s Volkswagenom i srodnim mu markama. Motor u Land Cruiseru nudi 177 KS, a u verziji s novim šeststupanjskim automatskim mjenjačem razvija maksimalnih 420 Nm okretnog momenta. Sve to je dovoljno za 175 km/h najveće brzine i ubrzanje do stotke za solidnih 12 sekundi.
U vožnji, posebno asfaltom, prvo ćete primijetiti izrazito visoku poziciju sjedenja. U većinu SUV-ova se morate malo popesti, no u Land Cruiser se zaista morate podići. Preglednost je vrlo dobra zahvaljujući uglatoj karoseriji i svakako ćete voljeti osjećaj moći koji vam Land Cruiser daje na cesti. Pozamašnu masu vozila od 2120 kg osjetite prilikom svakog kretanja, i ako očekujete živahne startove – potražite neki drugi auto. Jednom u pokretu, ovjes dobro guta neravnine i s lakoćom ćete održavati visoke brzinske prosjeke. Čak ni šum vjetra nije jak, a dobro ga sakriva i sjajni audio sustav marke JBL s 14 zvučnika. Novi automatski mjenjač sa šest stupnjeva jedan je od glavnih noviteta u ovom modelu, no njegove se prednosti uglavnom vide na otvorenoj cesti. Tamo smo se uspjeli voziti s potrošnjom od svega 7,5 litara, dok ni na autocesti u zakonskim okvirima nismo prelazili 10 litara. Gradska vožnja, velika masa pri kretanju, ali i dosta lijen mjenjač uzrok su što je potrošnja u tim uvjetima bila 12,5 litara. Naravno, realno gledajući, za auto ovih gabarita s više od 2.2 tone teškom karoserijom i stalnim pogonom na sve kotače to i nije puno. Ako u obzir uzmete da ovakav Land Cruiser košta nešto više od 585.000 kuna, onda vam litra gore-dolje sigurno neće biti od velikog značaja.
Ono što će vas svakako oduševiti jesu mogućnosti van ceste. I dok mnogi šminkerski terenci izgledaju kao da mogu puno, ali to nikada ne bi mogli dokazati u praksi, kod Land Cruisera je upravo obratno. Možda ne izgleda tako robusno kao Mercedes G ili Land Rover Defender, ali po svemu se može mjeriti s njima. Posebno u varijanti kakvu smo imali na testu, jer uz opremu Executive osim šminkerskih detalja u unutrašnjosti Land Cruiser nudi i prilagodljive postavke ovjesa nazvane AVS.
A da ne spominjemo i mogućnosti odvajanja prednjih i stražnjih stabilizatora koje nudi KDSS sustav za izrazito teške terene, što omogućava dobru trakciju i u najtežim uvjetima vožnje. Torsen središnji diferencijal može se blokirati ili varirati prijenos snage između prednje i stražnje osovine od standardnih 50:50 pa sve do 30:70. Selektorom MTS sustava možete birati postavke ovisno po kakvom se terenu krećete dok vam Crawl control omogućava sporu, ali sigurnu vožnju u svim uvjetima. Naravno, tu je i odabir standardnog 4WD High prijenosa za asfalt i onog reduciranog, za slučaj da se nađete pred naizgled nesavladivim usponima ili silascima.
Trebam li ga kupiti?
Ne morate biti genijalac da nakon svega navedenog shvatite da se u Land Cruiseru skriva nebrojeno puno sustava koji ga čine ultimativnim terencem za svaki dan. Ako ste se već odlučili za njega, onda znate o čemu pričamo. A ako tek trebate odabrati, vodite računa o tome da osim što je riječ o izrazito pouzdanom i izdržljivom vozilu s kojim možete svaki dan voditi djecu u školu, u njemu ima još puno toga što tek trebate otkriti. Bila bi prava šteta da tu i tamo ne iskoristite barem djelić onoga što Land Cruiser može ponuditi u vožnji izvan asfalta.
U tom rangu cijene nudi se već puno odličnih automobila s više ili manje terenskih sposobnosti, ali svakako s dosta šminkerskog potencijala. Ako vas zanima taj dio, odaberite nešto drugo, no ako želite vozilo za sve vremenske uvjete koje neće stati dok ne ispraznite 87 litarski tank, onda nećete pogriješiti s Land Cruiserom. I kao rabljeni s više stotina tisuća kilometara još uvijek dobro drži vrijednost pa će vam biti lakše pregrmiti početnu investiciju.
Za Praktičan, vrlo prostran, ogromnog prtljažnika, bogate opreme i fantastičnih off road mogućnosti. Niska potrošnja za to što nudi, prava šasija kao garancija robusnosti i dugovječnosti.
Protiv Teška karoserija ubija agilnost, mjenjač bi morao biti brži, gabariti karoserije nisu baš za gradske egzibicije