Toyota Yaris 1.5 VVT-iE Sport
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček; Toyota
Kada je prije 22 godine predstavljen prvi Yaris, vjerojatno ni najveći optimisti u Toyoti nisu mislili da su stvorili novi standard za tu kategoriju vozila. Ono što je (bila) Golf klasa za kompakte, to je Yaris postao za gradske aute.
Skoro četvrt stoljeća i tri generacije kasnije dočekali smo da je novi Yaris nastao iz pera našeg dizajnera Marija Majdandžića. I dok se za sve prošle generacije moglo reći da su više namijenjene vozačicama, kod novog Yarisa prisutna je mišićavost i dinamika kakvu do sada još nismo imali prilike vidjeti.
Tome svakako treba dodati i imidž koji Toyota već godinama gradi u WRC-u gdje je Yaris ponovno okrunjen za Svjetskog prvaka sa Sebastianom Ogierom za upravljačem. Uz takav pedigre i novi top model pod nazivom GR (Gazoo Racing) ne treba čuditi povećani interes muškog spola za novi Yaris. Već od prednjeg dijela s predimenzioniranom maskom i proširenih blatobrana čak i obični Yaris poput našeg testnog nedvojbeno daje do znanja da se radi o malom, ali pravom autu koji je napravljen za užitak u vožnji. Kotači od 16“ djeluju možda premalo za rupe u blatobranima, što je dobar znak da po svemu ima još rezerve, od kotača pa do kapacitetnijih kočnica za jače modele.
U unutrašnjosti dominira tama razbijena pokojim svjetlijim detaljem poput obruba kod mjenjača i na vratima. Po uređenju Toyota kao da se vodila skandinavskom filozofijom „manje je više“ i svela je broj prekidača na minimum. Jedino što se vidi na prvi pogled su tri kružna kontrolera za klima uređaj, sve ostalo je sakriveno i moramo priznati da nam se sviđa takav pristup, tim više jer ne treba tražiti po izbornicima kada poželite povisiti ili sniziti temperaturu u kabini.
Središnji displej je 8“ koji dolazi sa Sport opremom i idealne je veličine za Yaris. Manji bi bio premali, a veći bi djelovao neskladno. Prtljažnik će progutati 286 litara, ali ako se vozite sami ili u dvoje, stražnja sjedala bit će više nego dovoljna za sve. Ako oborite naslone stražnjih sjedala, stat će i trkaći bicikl – isprobano. Trokraki sportski upravljač odlično leži u rukama, a vas grle dobro profilirana sjedala. Zapravo, moglo bi se reći da je ovaj Yaris jedan „topli“ kompakt, jer s ovim motorom i ručnim mjenjačem zaista mami na vožnju.
Kad smo kod motora, recimo da se radi o trocilindrašu koji vuče vrlo blisko srodstvo s onim iz najjačeg Yarisa GR. Tamo ima 1.6 litara i turbo punjač i razvija više od dvostruko konjskih snaga od naših 125 koje hrani zapremina od 1.5 litara. No, veliki klipovi (svaki od 500 ccm) garancija su dobrog okretnog momenta pa je stoga vožnja pravi gušt, iako ono najbolje od sebe daje na višim „turama“. Najveći okretni moment postiže na 4800 okretaja pa ga kod sportske vožnje ne bi trebalo spuštati ispod te brojke. Bez imalo oklijevanja lijepo vuče već iz niskih okretaja, a odlično ga prati ručni mjenjač od šest stupnjeva koji se idealno slaže s karakterom motora.
Svojim kratkim hodovima i preciznim vođenjem daje Yarisu karakter pravog vozačkog auta, za razliku od hibridne izvedbe koju CVT diskvalificira po tom pitanju. Ako mislite voziti Uber ili taksirati, onda hibrid s automatikom i nižom potrošnjom ima smisla, ali ako vam auto predstavlja i izvor zadovoljstva, onda je ovo Yaris za vas. S 9 sekundi do 100 km/h svaka vožnja gradom, ali i otvorenim cestama proći će s osmijehom na licu.
Samo jedan detalj narušava ovu skoro idiličnu sliku, a to je volan. Ne žalimo se na njegovu direktnost i preciznost, ali osjećaj je preumjetan i zapravo nemate dojam što prednji kotači rade. Naravno, kada se naviknete sve će ići glatko, ali mišljenja smo da su po tom pitanju japanski inženjeri mogli napraviti više i zacementirati ovaj Yaris kao rijetko dobar ulaz u segment malih sportaša.
S obzirom na zadovoljstvo i temperament ovog Yarisa, stvarno ga nismo štedjeli tih tjedan dana, no svejedno nismo uspjeli potrošiti više od sedam litara goriva na 100 prijeđenih kilometara. Koliko god ga „gazili“, prosjek u gradu je bio 6,7 litara i to bez start-stop sustava (jer ga ovaj motor nema, vjerovali ili ne!). Sve navedeno je dokaz da benzinski motori s unutarnjim izgaranjem itekako imaju još budućnosti pred sobom. Da, hibrid troši još dvije litre manje, ali karakterno je namijenjen penzionerima za volanom kojima vožnja predstavlja samo nužno zlo da stignu od A do B točke. Ako niste u toj skupini, onda je ova jeftinija i puno zabavnija varijanta pravi izbor za vas.
S cijenom od 132.100 kn ne spada u jeftine, ali opet, ako ne spadate u one s brojnom obitelji koji moraju imati crossover, onda će Yaris 1.5 zadovoljiti većinu vaših potreba. Ionako vam veći auto treba vjerojatno četiri ili pet dana godišnje, a za sve ostalo tu je Yaris.
Za: izgled, prostranost, snažan i štedljiv motor, ručni mjenjač, kvaliteta izrade
Protiv: relativno mali prtljažnik ako imate obitelj, bezosjećajan volan