Toyota Proace Medium 2.0 D-4D Comfort
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Rijetke su prilike da vozimo na testu jedan pravi, komercijalni kombi. Putničke verzije nešto su češće, no nije naodmet isprobati i vozilo koje ne predstavlja samo trošak, već i način zarađivanja.
Komercijalna izvedba Proacea dolazi u tri duljine karoserije, kao Compact, Medium i Long te varijantama s tri ili šest sjedala u izvedbi s duplom kabinom. Nama je na test stigla srednja duljina karoserije s tri sjedala, pokretana moćnim dvolitrenim dizelašem od 122 KS. Možda se to ne čini kao neka zaliha snage, no zahvaljujući odlično proračunatom mjenjaču, ali i dostupnom popriličnom okretnom momentu, vožnja Proaceom je puno zabavnija nego što bi to imali pravo uopće pomisliti. No, prije toga još par brojki.
Obzirom da se radi o komercijalnom vozilu, država je barem tu popustila i na Proace nema davanja u vidu trošarina ili zloglasnog PPMV-a. PDV je naravno tu, ali se može odbiti kada Proace kupujete na firmu ili obrt. Stoga je zapravo cijena testiranog modela 155.920 kn, a ostatak do preporučene cijene od 194.900 kn, ili točnije 38.980 kn moći ćete odbiti u sljedećem mjesecu nakon kupovine. Naravno, ako ste ga uzeli na leasing procedura je nešto drugačija, ali u svakom slučaju na kraju ćete svoj PDV umanjiti za taj iznos.
Proace dijeli svoj DNK sa sličnim proizvodima PSA grupacije, što se može primijetiti po nekim detaljima unutrašnjosti poput ručice iza upravljača kojim rukujete audio sustavom, ali i po instrumentima ispred vas te klima uređaju. Nije to ništa novo niti nepoznato, osim toga suradnja ovih marki već je poznata dugi niz godina i to već od najmanjih modela poput Ayga, 107 i C1. Slabije motorizacije u ponudi su porijeklom iz PSA (primjerice 1.6 HDi)m dok je ovaj najjači motor Toyotino djelo kojeg se sjećamo iz Avensisa i RAV4. I dok je u putničkim vozilima taj agregat zamijenjen BMW-ovim motorima, za Proace Toyota je ipak zadržala svoj motor.
Materijali u interijeru su u skladu s namjenom vozila. Sve oko vas je tvrda plastika, sjedala su tapecirana za izdržljivost i lagano održavanje, a ne luksuz. Pretinaca za odlaganje sitnica ima dovoljno pa rokovnici ili dostavnice neće predstavljati problem i letjeti kabinom u gradskim gužvama. Mobitel ćete ipak držati uz sebe, jer mali spremnik ispod radija nije dovoljno dubok i previše je gladak za siguran smještaj prosječnog smartphonea. Zahvaljujući snažnom motoru i njegovih uvijek spremnih 340 Nm, lako će vam se dogoditi da telefon izleti iz tog spremišta i da ga lovite po kabini.
Obzirom na nosivost od 1000 kg, koliko je deklarirano za ovu Medium izvedbu duljine 4959 mm (postoji opcija povećanja nosivosti na 1200 kg), dobro je da je veća zapremina u igri. To u praksi znači da Proace nudi vrlo živahne performanse kada nije opterećen, a zahvaljujući dobroj aerodinamici ni autocesta mu ne predstavlja problem. Tamo će bez problema razviti punih 170 km/h, što znači da mu putna brzina od 130-140 km/h ne predstavlja nikakav problem ako se dostava obavlja u neki udaljeniji grad. Kratki stupnjevi prijenosa ručnog šestbrzinskog mjenjača pravi su izazov i zapravo je teško odoljeti temperamentnijoj vožnji. Ono što malo umanjuje vrlo dobar dojam iz vožnje je volan koji je povelik, plastičan i indirektan te zahtijeva malo privikavanja na to koliko ga treba okretati za savladavanje nekog zavoja. No, jednom kad se naviknete ni to neće biti problem.
Zahvaljujući niskom težištu i širini od skoro dva metra nećete imati problema ni u zavojima, no sve to odnosi se naravno na prazno vozilo. Kada je teret unutra, sigurno se nećete voziti na taj način. Pohvalno se moramo izraziti i za kočnice koje su dimenzionirane za puno opterećenje i ne pokazuju znakove zamora ni ako ih malo žešće koristite. Ono što moramo spomenuti je činjenica da bi vozači iznad 180 cm mogli imati malih problema na duljim putovanjima, jer i sa sjedalom pomaknutim do kraja za volanom je dosta skučeno. Suputnici neće imati tih problema, osim ako nisu u debelim zimskim jaknama. Kako se ne radi o vozilu koje treba nuditi luksuz, već dobru nosivost i prostor za dvije europalete, jasno je gdje su prioriteti kod projektiranja.
Recimo još koju i o potrošnji. U gradskoj vožnji ona se kretala malo iznad osam litara, dok na otvorenom nije problem stići i do dvije litre manje od ove brojke. To su odlični rezultati, a zahvaljujući velikom spremniku od 70 litara posjeti benzinskim crpkama neće biti česti.
Bez obzira na blisko srodstvo sa sličnim PSA proizvodima, ovo je prava Toyota. To znači da bi standardna i dugogodišnja eksploatacija morala biti bezbrižna kao što smo navikli kod Toyotinih proizvoda. Gledajući sve što smo naveli, od snage motora, tovarnog prostora, nosivosti i ekonomičnosti, čini se da vožnja kombijem nije više nužno tlaka za one koji su primorani na to zbog posla, već može biti i gušt. I izgled koji ima sve karakteristike obiteljskog Toyotinog izričaja, sigurno nije naodmet. Stoga ne trebate brinuti o sigurnosti svoje investicije u Proace, već se veselite dugom i sretnom suživotu s njime.
Za: privlačan izgled, snažan i štedljiv motor, dobra vozna svojstva, veliki tovarni prostor
Protiv: plastičan veliki volan, nedostatak odlagališta za mobitel, ergonomija za vozače iznad 180 cm