Toyota Prius PHEV Premium

Tekst: Goran Vrhovec

Kako vrijeme leti…. Od predstavljanja prvog Priusa prošlo je ni manje ni više nego 27 godina. Kada se pojavio, predstavljao je potpuno novi pogled na budućnost vlastitog prijevoza. U principu možemo reći da je Toyota s Priusom započela masovnu elektrifikaciju auto industrije, čije posljedice gledamo svaki dan.

Pionirski pothvat japanskog proizvođača koji su neumorno svi slijedili je unapređivan, a u međuvremenu je Toyota i ustupila svoje patente za hibridna vozila na korištenje drugim proizvođačima. No neki od tih su odmah bacili sve karte na potpuno električna vozila, dok je Toyota tu razumno zadržala sve svoje opcije otvorenima. Znamo da je nedavno predsjednik Toyote objavio očekivanja kako će EV vozila zauzimati najviše 30% tržišta, a da će ostalih 70 ostati pokretani motorima s unutarnjim izgaranjem, s većim ili manjim udjelom pomoću struje i elektromotora.

Ako sada preskočimo četvrt stoljeća, pred nama je novi Prius. I dok se u zasluge prethodnih generacija mora ubrojiti uvođenje hibridne tehnologije u sve kategorije automobila, ono što se ne može zaobići je svakako bio dizajn. Kao da su se u Toyoti maksimalno trudili pokazati da ako vozite Prius prihvaćate i razne kompromise. Iako nedvojbeno praktičan, u principu monovolumenski oblik prijašnjih Priusa nije bio baš za svakoga. Ista stvar je bila i s osjećajem u vožnji. Za gradske ture bio je idealan gdje se njegov hibridni pogon s CVT mjenjačem najbolje snalazio. Odlazak na otvorene ceste ili autoput značio je osjetno veću buku, a istovremeno i potrošnju. Isto tako gume s niskim otporom kotrljanja možda su bile dobre za smanjiti koji gram CO2 iz ispuha, no sigurno nisu bile idealne za one koji se vole malo brže provozati.

Sve te zamjerke polako su ispravljane kroz generacije, no sve do ove koju sada vidite malo toga je realno i promijenjeno. Dizajn je ostao poseban, pogonski sklop je unapređivan, ali neko zadovoljstvo u vožnji je izostalo. Sve to Toyotini su inženjeri ovaj put shvatili ozbiljno i pristupili novom Priusu kao čistom papiru.

Dizajnerski je novi Prius daleko iznad bilo koje prethodne generacije. Izuzetno aerodinamična linija te niska silueta bez raznih ravnih linija koje su karakterizirale prošle izvedbe čine novi Prius gotovo coupe limuzinom. Moderna i atraktivna Bi-LED svjetla te žuto crna kontrastna boja idealno se uklapaju u njegove agresivne linije. Treba napomenuti i da je testni Prius imao i opcionalni solarni krov u kojem se nalaze solarne ćelije koje skupljaju sunčevu energiju koja se zatim pretvara u električnu i na taj način dodatno pomaže punjenju baterije, odnosno smanjuje potrošnju iste, bilo za nešto dulji domet ili za rad klima uređaja i sl.

U interijeru također ima dosta novosti, a glavna je da kabina najviše podsjeća na bZ4x. Tek kod sjedanja u Prius zamijetit ćete koliko je nizak, jer se u njega doslovno upada kao u sportski auto. Jednom kad ste se udobno smjestili sve je nadohvat ruke. Mali ekran ispred vozača preuzet je iz već spomenutog bZ4x i ima se dojam da mu nedostaje sjenilo. Ali realno u vožnji nikad nije došlo do toga da smo zbog sunca imali problema s čitanjem podataka s njega.

Kao i kod svih modernih automobila koje testiramo i u Prius su ugrađeni svi sigurnosni sustavi. I dok ne dvojimo da je njihova upotreba možda svrsishodna za neke, za iskusnije vozače predstavlja pravu noćnu moru i ako se želite voziti kako ste navikli, prvo neke od njih morate isključiti. Poput recimo upozorenja da vozite preko ograničenja. Naime, svaki put kada recimo pređete 40 ili 50 km/h sistem se javlja s tri prilično iritantna signala. Onda zbog prometa smanjite brzinu ispod navedene brzine pa opet pratite promet i ubrzate za par km/h iznad ograničenja i stvar se ponavlja. Srećom, taj sustav i Lane Keep Assist se mogu isključiti, ali radnju morate ponavljati svaki put kada upalite auto.

Sve navedeno nije greška Priusa već legislative u EU koju sada prate svi proizvođači. Da ne bi došlo do „kanibalizma“ unutar Toyotinih modela na EU tržištu nudi samo PHEV izvedba Priusa. Pogonski sklop bitno je jači nego što je to bio slučaj ranije. Benzinski dvolitreni motor razvija 148 KS, što je više od bilo koje ukupne snage prijašnjih modela. Na to se još dodaje elektromotor od 160 KS, što daje sinergijsku izlaznu snagu od 223 KS. Zbog toga ovaj Prius nije samo vizualna atrakcija, već to podupire i brojkama pa mu do 100 km/h treba svega 6.8 sekundi, čime zapravo ulazi u segment jurilica. No ako želite juriti autocestom, na 177 km/h je kraj ubrzanja. Baterija se nalazi ispod stražnjih sjedala i ima kapacitet od 13.6 kWh te omogućava 86 km vožnje samo na električni pogon. U prijevodu, ako imate gdje puniti Priusa, moći ćete dva dana voziti se po gradu samo na struju bez da zatrebate benzinski motor. Za pohvalu je i činjenica da usprkos ne baš laganoj hibridnoj tehnologiji i bateriji masa Priusa je svega 1460 kg.

Sve navedeno zaista se prenosi na doživljaj vožnje kakav do sada nijedan Prius nije mogao pružiti. Ako očekujete sportski auto, onda ste na krivoj adresi. Da, pretjecanja se obavljaju s lakoćom, zavoji se svladavaju lakoćom i brzinom kao nikad do sada, ali CVT mjenjač i dalje kvari sliku pa kod svakog jačeg pritiska na pedalu gasa očekujte i osjetno povećanje buke. Jednom kad se neka brzina postigne onda je sve u redu, no kod naglijih ubrzanja i CVT-a pomoći nema.

Naravno, to su detalji koji smetaju najzagriženijim vozačima. Većina kupaca Priusa uživat će u odličnim performansama i niskoj potrošnji koja se na našem testu kretala u okvirima od pet litara. Obzirom na snagu motora i sve što novi Prius pruža, više nego solidna protuvrijednost za uloženih 57.303 Eura

Za: izgled, komotna kabina, performanse, niska potrošnja
Protiv: CVT mjenjač, skroman prtljažnik (284 litara)