Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D A/T Premium
Tekst: Goran Vrhovec
U moru kvazi-terenaca, kojima nas većina proizvođača bombardira sa svih strana, malo je modela koji imaju tradiciju pravih off-roadera. Zapravo, može ih se nabrojati na prste jedne ruke, Mercedes G, Land Rover Defender, Lada Niva (da, nemojte se smijati) i naravno, Toyota Land Cruiser. Kroz desetljeća postojanja svi navedeni modeli uporno su modernizirani, ali nikad nisu zanemarili svoju osnovnu zadaću – biti pravi terenci.
Jasno je da su zbog sve zahtjevnijih kupaca svi navedeni modeli bitno unaprijeđeni po pitanju opremljenosti i sigurnosti. Poprilične cijene koje drže svi navedeni osim Lade moraju imati i neko opravdanje u smislu prestiža pa tako ovaj Land Cruiser koji vidite na slikama (ako ga niste gledali na Zagreb Auto Showu gdje je bio na Toyotinom štandu) košta preko 700.000 kn.
To je naravno vrlo ozbiljan novac i za to se mogu kupiti i puno šminkerskiji auti koji mogu figurirati kao lifestyle terenci, tipa Porsche Macan, Range Rover Velar i brojni drugi. No, s nijednim od njih nećete se moći zaputiti tamo gdje možete bez problema stići s Land Cruiserom, i ono još bitnije, odande se i vratiti zahvaljujući njegovoj poslovičnoj robusnosti i pouzdanosti.
Prije dvije godine stari trolitreni motor zamijenjen je novim, manjim 2,8-litrenim koji je ponudio jednaku snagu uz manju potrošnju i niže emisije. To je jedini motor u ponudi pa oko toga nećete morati razbijati glavu. Razina opreme je već druga stvar, ali u principu u najskupljoj Toyoti teško ćete se osjetiti zakinuto za bilo što, a posebno u ovom top modelu zvanom Premium.
Kako se radi prvenstveno o terencu, a ne šminkeru, Land Cruiser na vagu donosi skoro 2.4 tone kada je prazan. Pozamašne dimenzije ove petvratne izvedbe garancija su raskošne kabine pa će se čak i najrazmaženiji po tom pitanju u Land Cruiseru osjećati kao kod kuće (osim ako se ne nalazite u trećem redu sjedala koji je adekvatan samo za djecu).
Jedna od zamjerki koja se stalno provlačila kroz generacije Land Cruisera bila je nedovoljno prestižna kabina. Svaka je generacija išla u smjeru poboljšanja, ali sada je to sasvim drugi nivo, posebno ako je u pitanju top model kao naš. U Premium izvedbi se vidi da se pazilo i na to. Srebrna središnja konzola, kao i okretni selektori pogona i visine karoserije (da, visina se može podešavati) izgledaju kao na skupim hi-fi uređajima.
Kad smo već kod hi-fija, recimo da u Land Cruiseru radi audio sustav JBL s ni manje ni više nego 14 zvučnika, a za zabavu na stražnjoj klupi brine se i ekran u krovu na kojem klinci mogu uživati dok krstarite prema moru. Standardne drške u A nosačima za pridržavanje prilikom strmih silazaka, tradicionalno su prisutni kao podsjetnik da se ne nalazite u nekoj limuzini već u terencu, koji osim luksuza nudi i slobodu izbora puta i tamo gdje on zapravo ne postoji.
Prvo što smo primijetili kada smo upalili motor i krenuli je potpuni izostanak dizelskog kloparanja koji je nažalost karakterizirao sve prijašnje modele Land Cruisera. Četiri cilindra velike zapremine i dizel jednostavno su bili kombinacija s kojom se na to moralo računati i gdje je Land Cruiser gubio bodove u odnosu na slično vrijedne primjerke drugih proizvođača s pet, šest ili više cilindara. Nekim čudom, vjerojatno uz obilje prigušnih materijala, Toyotinim je inženjerima uspjelo izolirati 99% buke motora od putnika u kabini.
Automatski mjenjač sa šest stupnjeva ima dosta dugu ručicu, vjerojatno da bude u skladu s predimenzioniranim ostatkom cijelog auta. Materijali uokolo su kvalitetni i high-tech izgleda, što je svakako bolje od onih groznih pokušaja s drvetom koji nikako nisu „legli“ u jednom ovakvom vozilu.
Bez obzira na pozamašnu masu, 450 Nm koliko razvija motor kada je u kombinaciji automatski mjenjač (s manualnim maksimum je 420 Nm), dovoljno je da Land Cruiser djeluje živahno pri startu. Ipak, ne treba očekivati čuda jer 177 KS na dvije i pol tone s vozačem i punim spremnikom sigurno nisu garancija sportskih performansi kakvima se diče neki drugi SUV-ovi i crossoveri današnjice. Stoga nešto više od 12 sekundi koliko mu treba do stotke možemo nazvati adekvatnom brojkom, ali ništa više od toga pa ako mislite vježbati prestiž na autocesti njime, bolje odmah odustanite, jer niti motor niti ovjes, a bome ni aerodinamika nisu predviđeni za to. Ima za te stvari puno drugih modela u ponudi.
Visoka karoserija, a time i pozicija sjedenja odaje admiralski osjećaj pa ako ste u Land Cruiser pristigli iz nekog kompakta, imat ćete osjećaj da ste se našli za upravljačem tankera. Gabariti su takvi da se treba priviknuti, no preglednost je vrlo dobra i uz pomoć sve tehnologije, kamera i senzora, čak ni manevriranje po uskim parkiralištima nije problem ako savladate eventualni prvotni strah. Ovjes je prvenstveno složen za udobnost i teren, što je sjajno ako ćete ga koristiti za vožnje gradom ili odlaske u prirodu, no ako poželite jurcati nekom sporednom cestom, brzo će vas lišiti te želje.
Karoserija se naginje i bez obzira na sve, fiziku je nemoguće prevariti. Tome ne pridonosi ni dosta veliki i nedirektan upravljač koji svojom lakoćom omogućava lagano manevriranje, ali ne pruža skoro nikakve informacije o tome što se događa s prednjim kotačima. Opet je to naravno ustupak terenskoj vožnji za koju je svaki Land Cruiser i stvoren. Pogon na sve kotače se podrazumijeva, ali tu su i Crawl Control sustav za niske brzine prelazaka teških terena i spuštanja, blokade diferencijala te dodatno podizanje karoserije na teškim terenima te slične stvari koje u šminkerskim „terencima“ sigurno nećete naći.
Ako mislite da ova snaga nije dovoljna da vas izvuče iz najtežih (ne)prilika u koje možete zapasti, tu je i reduktor prijenosa pa uz sve prije navedeno ne morate brinuti, gdje god vas put nanio.
Kao zaključak mogli bismo reći da je Land Cruiser u najnovijem izdanju sigurno najbolji do sada. Ne samo po pitanju sposobnosti, jer to nikada nije bilo upitno, nego i prestiža te udobnosti. Da, poželjeli smo nešto jači motor ,no zato nam se ovaj odužio stvarno niskom potrošnjom od svega 11 litara u gradu. Obzirom na dimenzije i ne baš primjernu aerodinamiku te ogromne gume od 19 inča, sve manje od toga bilo bi pravo čudo. A spomenuti nedostatak cilindara u odnosu na neke prestižnije modele, kompenzira se upravo time.
Iako ako ste istovarili skoro 100.000 eura za auto, vjerojatno vas ne brinu troškovi održavanja ovakvih automobila koji su uvijek astronomski. No, zahvaljujući tradicionalno neprobojnoj pouzdanosti ove Toyote možete biti sigurni da će se održavanje svoditi na redovne servise i obnovu potrošnih materijala, što opet ovisi o načinu korištenja Land Cruisera. Nevjerojatno držanje cijene (pogledajte modele stare po 15-ak godina u oglasima) opet su garancija da je vaša investicija bila opravdana.
Ako trebate auto u kojem možete zaista sve, od odlaska u HNK do navlačenja kotla za pečenje rakije na prikolici ili odlaska u berbu, Land Cruiserom ćete moći sve. A to ima i svoju cijenu.
Za: prostrana, luksuzno opremljena kabina, pouzdana mehanika, sjajna terenska svojstva, vrlo tih i štedljiv motor
Protiv: malo preslab motor za ovu klasu terenaca, ljuljane karoserije u zavojima, nedirektan volan