Toyota CH-R 2.0 PHEV Hybrid C-HIC
Tekst: Dubravko Kuleš

Toyota, primjer pouzdanog i dosadnog automobila. Konzervativne linije i oblici, odabir 50 nijansi sive i nimalo uzbuđenja za ljubitelje automobila. Ali, odjednom se sve promijenilo, tamo negdje 2017. pojavom dizajnerskog CH-R-a. Oblikom i linijama vrlo zavodan, moderan automobil, mali SUV tehnološki napredan (okej, i hibridne Toyote prije CH-R su bile tehnološki ispred konkurencije), jednostavno fensi. Na test je stigao obnovljeni CH-R, sa, za ovaj model, još naprednijom oznakom PHEV hybrid.
S CH-R-om, Toyota se nastavila baviti tehnologijom, prije svega hibridnom, ali počela je veliku pažnju posvećivati i dizajnu pa su slijedili vrlo dinamična Corolla, potom i aktualni Yaris, da sad ne nabrajamo baš sve modele među kojiima nema dosadnih i konzervativih. Čak je napušten i koncept 50 nijansi sive pa u aktualnoj ponudi CH-R-a imamo, između ostalih boja, vrlo atraktivnu, dvobojnu zlatno crnu kombinaciju. Ali, ona nije bila na našem parkingu nego bijeli CH-R s crnim krovom i 223 KS u plug-in izvedbi.
CH-R je napravljen prema ukusima razmaženih europskih kupaca koji teško mogu odoljeti njegovim zavodničkim čarima. Jedna od važnih odlika je što serijski model nije daleko od koncepta. Toyoti se hrabrost isplatila, a s aktualnim modelom predstavljenim prije nekoliko mjeseci hrabrost je potvrđena i granice pomaknute. Do sada je prodano preko 840.000 komada CH-R-a i ovaj auto je definitivno jedna od prekretnica u Toyotinoj ponudi.
Atraktivna linija coupea je šira, oštrija s novom dimenzijom sofisticiranosti i nekonvencionalnosti. CH-R je npr. prva Toyota s uvučenim vanjskim kvakama na vratima, njihovo uvlačenje pri kretanju je čujno, pogotovo kad u potpunoj tišini krenete u električnom modu. Novi CH-R je 35 mm širi i uz 20-colne naplatke izgleda izvrsno, no i s 19-colnim, kao na testnom primjerku, nije manje atraktivan i mrvicu je čak udobniji. Uz atraktivnost koju donose veliki kotači jednostavno morate prihvatiti i nešto manju dozu udobnosti na lošim cestama. Dinamičnom izgledu pridonost i 25 mm kraći prednji prevjes. Spomenuti 19-colni naplatci i crni krov dio su serijske opreme C-HIC.
CH-R nije prvak u prostranosti no nešto je prostraniji od prethodnika, nudi par milimetara više prostora za glavu, ali kupeovska linija uzima danak na stražnjoj klupi i prtljažniku koji je ipak veći nego kod staroga modela. Treba napomenuti da je obujam prtljažnika kod PHEV modela manji nego kod običnog CH-R hibrida. Trebate li veći i funkcionalniji prtljažnik, opcija su kutijasti konkurenti npr. iz Seata ili Škode. Prema vizualnoj razigranosti najbliži konkurent je Nissan Juke i mooooožda Ford Puma. Ono što je sigurno Puma je zabavnija u vožnji.
Sprijeda je prostranost sasvim u redu, položaj za upravljačem je lako namjestiv, preglednost dobra, prema natrag ipak malo lošija. Ah, taj kupeovski oblik. Izolacija od šumova vjetra je dobra, zahvaljujući aerodimanici, dok je buka s ceste vrlo dobro prigušena. Jako veseli nisko sjedenje, jer ipak se radi od SUV vozilu. Prednja sportska sjedala fino obuhvaćaju tijelo, udobna su, djelomično obložena kožom i električno podesiva. Ploča s instrumentima odražava sav tehnološki napredak i aktualni trenutak. Tu imamo dvije stvari za istaknuti. Veseli što su kontrole klima uređaja fizičke i izdvojene iz svih mogućih menija na velikom zaslonu pa su samim time i jednostavne za korištenje. S druge strane auto je opremljen brojnim sustavima za sigurnu vožnju, od kojih nam neki ipak nisu porebni, barem ne uvijek. I tu dolazimo do problema jer je sustave uvijek, pri svakom pritisku gumba za pokretanje hibridnog sustava potrebno iznova isključivati, za što treba, kad se „ufurate“ u problematiku minuta dvije. Uh, kako iritantno i besmisleno. Inžinjeri su se trudili, auto je skuplji, a vi to ne želite i stalno isključujete. Ukoliko to ne učinite CH-R će vas svaki puta thim, ali čujnim i sve iritantnijim zvučnim signalom strpljivo upozoravati
Kvaliteta materijala je dignuta na višu razinu i osjeti se to pod prstima i vizualno. Toyota je već jako dugo zelena marka i u CH-R-u je preko 100 dijelova napravljenih od recikliranih materijala.
Testni CH-R je nosio oznaku PHEV ili plug-in što znači najviše snage i puno zadovoljstva u vožnji zahvaljujući ukupnoj snazi od 223 KS iz dvolitrenog benzinskog motora i elektromotora. Ozbiljniji pritisak na papučicu gasa rezultira i vrlo uvjerljivim ubrzanjem. Bez problema, barem što se automobila tiče, možete auto cestom voziti 150-160 km/h. I u gradu ćete, ako to želite, biti vrlo brzi i sve uz prosječnih pet litara na 100 km. Takvoj vožnji neće se odupirati ni ovjes, ali ipak osjetna je mekanija podešenost zbog veće udobnosti. Na nekoj zavojitoj cesti vjerojatno će se bolje snaći Ford Puma, ali daleko od toga da kod CH-R-a ima pretjeranog naginjanja karoserije. I upravljač je dovoljno precizan i informativan. Pri silovitijem ubrzanju osjeća se određena nervoza prednjega kraja, kao da kotači nisu spremni prenijeti svu snagu na cestu. Treba napomenuti da se ipak radi o više „civilnoj“ izvedbi, dok za još više vozačkih užitaka treba odabrati GR oznaku.
Ukoliko ste više ekološki orijentirani onda ćete svakako više uživati u skoro bešumnoj vožnji uz pomoć elektromotora. Želite li tako voziti dulje vrijeme i ozbiljnije relacije onda birate upravo testni plug in jer u tom slučaju na struju možete prosječno voziti 66 km prema WLTP normi, a u gradskom ciklusu i do 100km .To je puno više nego kod klasičnog hibrida. Vrijeme punjenja baterije kapaciteta 13,59 kWh do 100 % je dva i pol sata.
Tek za jače ubrzanje treba pomoć benzinskog motora koji će se, bez obzira na glasnoću audio uređaja, čuti. Zna se da nismo ljubitelji CVT mjenjača, ali oni su realnost, treba ih prihvatiti, ali i priznati da su sve manje iritantni.
Ljubitelji tehnologije neće biti razočarani ponudom CH-R-a na tom polju. Ima tu svega za korištenje, spajanje, povezivanje…I sigurnost je na vrlo visokoj razini sa svim aktualnim sustavima za pomoć pri vožnji i to već od prve razine opreme C-ENTER. Slijede C-ULT i C-LUB i onda testni C-HIC. Iznad su PREMIERE i dvije GR opcije. Testni C-HIC košta 48.150 eura, uz Toyota finaciranje 1.485 eura manje. Odlučite li se za nižu razinu C-LUB štedite 6.750 eura, ali nećete dobiti crni krov, 19-colne naplatke, sportska i grijana prednja sjedala u kombinaciji kože i tkanine, veći multimedijalni zaslon, dodatne kamere i senzore…
Čim se pojavio, CH-R nam se, onako potpuno drukčiji, dopao. U novom izdanju je još dopadljivi, tehnološki naprednji, opremljeniji i mada teže primjetno, prostraniji. To je auto koji sada koketira s premium predznakom, vrlo je atraktivan, ali nije samo trendovski jer nudi i dosta vozačkih užitaka unatoč činjenici da se radi o hibridu i da ima CVT mjenjač. Sjedinjuje odličan dizajn s kojim ćete biti itekako zamijećeni, vozne osobine mogu izvući osmjeh, baš kao i niska potrošnja. Uz sve to priroda ne trpi, a Toyota je višestruko zadovoljna.
Za: dizajn, serijska sigurnosna oprema, potrošnja, performanse
Protiv: prostranost stražnje klupe i prtljažnika, naporno isključivanje sigurnosnih sustava