Porsche Boxster 718 GTS PDK
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Svaka prilika koja se ukaže za provozati neki Porsche ne smije se propustiti. Kada je u pitanju jedan od najboljih sportskih automobila uopće, u ovom slučaju Boxster u svom najjačem GTS izdanju, onda je jasno da smo jedva dočekali i taj dan.
Treća generacija popularnog dvosjeda s mekim krovom po mnogim je stručnim testovima najbolji ili barem u prva tri vozački najbolja automobila na svijetu. Da, 911 je legenda, sve to stoji, ali pravi znalci koji uživaju u nefiltriranoj vožnji zavojima složni su da je Boxster uz njegovog brata s tvrdim krovom Caymana, najbolji vozački auto koji Porsche proizvodi, posebno ako računamo varijante bez krova. 911 Cabrio je divan auto… za krizu srednjih godina. Ako volite vožnju i ne morate dokazivati da imate novaca za 911, Boxster je skoro savršeno rješenje. Male dimenzije, motor u sredini, kvaliteta izrade kakvu se samo poželjeti može uz dinamička svojstva kojima se malo automobila bilo kojeg cjenovnog razreda uopće može približiti…
GTS verzije obično su best-buy varijante kod svih Porscheovih modela. Nakon što prođe prvi val sa S i standardnim izvedbama koje kupuju oni koji moraju imati najnoviji model, Porsche nešto kasnije ponudi GTS. Bogatije je opremljen, mehanički dorađeniji, dodatno poboljšan ovjes, jači motor te uz par decentnih detalja kojima se GTS razlikuje od standardne braće, poput zatamnjenih svjetala sprijeda i straga te dodatno nižom karoserijom i 20 inčnim naplacima preuzetim od 911-ice.
S trećom generacijom Boxstera i Caymana nazvanom 718 po slavnom modelu iz prošlosti, Porsche je krenuo u skoro nemoguću misiju, ali onu koju uspješno obavlja već skoro 60 godina – poboljšanja već skoro perfektnog automobila. Dizajnerski je 718 zaista vrhunski uradak i u njemu će poznavatelji lako prepoznati detalje slavnih modela iz bliže i daljnje povijesti Stuttgartske marke. Zatamnjena svjetla pojačavaju dojam ekskluzivnosti, kao i niža karoserija. Impresivno djeluju i kotači, no u kontrastu s bijelom karoserijom ne dolaze toliko do izražaja u tako tamnoj boji. Sprijeda su montirane gume širine 235 mm, straga 265, u skladu s očekivanjima od jednog Porschea.
Interijer GTS-a razlikuje se od slabije braće prvenstveno po detaljima od Alcantare. Upravljač u stilu supersportaša 918 je multifunkcionalan i omogućava lako upravljanje infotainmentom i svime što vozač može poželjeti u vožnji. Pregledni instrumenti klasičnog su Porscheovog rasporeda s tri okrugla mjerača (pet ih je u 911-ici). Ono glavno je mjerač okretaja, središnje smješten najveći pokazivač s crvenom podlogom, s lijeve strane je brzinomjer koji malo tko gleda jer je puno bolje i lakše pratiti brzinu na digitalnom pokazivaču, a s desne možete vidjeti sve parametre rada motora, temperature, pritisak turba i sl.
U skladu s vremenom, na 718 Porsche je zbog smanjenja emisije CO2 napustio hvaljeni i obožavani šestcilindrični bokser motor i uveo četverocilindrični potpomognut turbom. Snaga je u skladu s tradicijom povećana, performanse su još bolje nego prije, a u GTS izvedbi radi se o još dodatnih 15 KS u odnosu na do sada jači S model. Ovo povećanje stiglo je od pažljivo dorađenog usisnog trakta i još dotjerane turbine s varijabilnom geometrijom te povećanjem maksimalnog pritiska s 1.1 na 1.3 bara. To ukupno rezultira s 365 KS dok je okretni moment kod PDK izvedbe 430 Nm (izvedba s ručnim mjenjačem ima 420 Nm).
GTS je najbolja kupnja zbog svega navedenog, ali i zbog toga što dosta toga što inače Porsche papreno naplaćuje u GTS izvedbama dobivate besplatno. Između ostalog, tu je i Sport Chrono paket zahvaljujući kojem osim lijepe štoperice dobivate Porsche Active Suspension Management – PASM za kontrolu tvrdoće ovjesa, Sportski mod za Porsche Stability Management –PSM (ESP u prijevodu, koji dozvoljava i malo igranja s klizanjem u zavojima) te mehanički torque-vectoring diferencijal koji brine da svih 430 Nm kada stisnete gas vas sigurno i brzo izvuče iz zavoja.
Snaga se u našem slučaju prenosila na stražnje kotače Porscheovim skoro savršenim PDK mjenjačem. Iako u ovakvim sportskim modelima puritanci traže uglavnom ručne mjenjače, posebno ako su mehanički izvedeni kao što to Porsche zna (postoji i ta opcija ako ju želite), no naš odabir bi ipak bio PDK. Razloga je više… Od savršenog rada u automatskom modu kada gmižete kroz gradske gužve, preko trenutnih izmjena zahvaljujući kojima su ubrzanja zaista brutalna (4.1 s do stotke) pa do onog najvažnijeg, a to je da ručni mjenjač ima ekstremno duge prijenosne odnose koji, osim na autobahnu, u praksi zaista nemaju smisla. U vožnji na Sljeme rijetko gdje zapravo uspijete izaći iz drugog stupnja prijenosa, dok kod PDK to funkcionira puno bolje. Ne treba zanemariti i činjenicu da s PDK emisija CO2 iznosi 195 g/km, a s ručnim 210 g/km. U praksi to znači da je naš GTS u gradu bilo moguće voziti s 9,5 litara ako smo se suzdržavali od stiskanja (što nije nimalo lako).
Sve ove tehničke poslastice malo znače ako nemate neku lijepu cestu gdje ga možete isprobati u punom sjaju. Svakako je za pohvalu civiliziranost i sposobnost gutanja neravnina, pa čak i rupa koje moraju biti zaista velike da bi osjetno prodrmale karoseriju. Ipak, jednom kada izađete iz gužve okretnim biračem na volanu (netko je spomenuo Manettino?) možete odabrati neki od naprednijih modova poput Sporta ili Sport+ u kojem se sve još dodatno zategne i napne, tada GTS postaje pravi uništavač zavoja. Savršeno izbalansirana karoserija sa središnje smještenim motorom omogućava vam različite stilove vožnje i ulaska u zavoje.
Bez obzira na to koji je vaš stil, Boxster je instrument koji od prosječnih vozača radi odlične, a od odličnih prave majstore i to bez da moraju posezati za gašenjem PSM (u Porscheovom slengu poznatog kao Please Save Me) sustava. Velike pohvale idu svakako opet usavršenom upravljaču, koji iako ima električni servo čini sve što čine i najbolji hidraulički sustavi. Perfektna preciznost, pregršt povratnih informacija koje vam govore točno koliko još prednje gume imaju rezerve u zavojima te fantastičnu brzinu i odmjerenost kada treba u sekundi „baciti kontru“ ako ste prenagli na gasu.
Rezerva aktivne sigurnosti koje nude današnji automobili ovoga ranga jednostavno čini većinu zakona o sigurnosti prometa na cestama smiješnima. Granice prianjanja koje Boxster može postići bez ikakvih rizika jednostavno vam omogućavate da izgledate kao heroj za volanom, a brzine koje možete ostvariti na kratkim ravnim dijelovima stare „riječke“ lako bi vas mogle odvesti u zatvor, iako ste za njih trebali možda tri sekunde pritiska na gas i ničime niste doveli sebe ili druge u bilo kakav rizik. No, zato su pretjecanja pravo zadovoljstvo i zapravo bi svakome preporučili da barem jednom godišnje isproba ovako nešto, čisto da ima neku referencu kako auto treba ubrzavati, kočiti i „ležati“ u zavojima.
Naravno, kao i svaki drugi Porsche, Boxster 718 GTS nije jeftin. 510.000 kn ne djeluje tako nedostižno, ali kada se na to dodaju naši PPMV i PDV onda dolazimo do cijene od preko 900 tisuća kuna, točnije 917.878. Ovaj testni primjerak sa svega 2600 prijeđenih kilometara može biti vaš s uštedom od skoro 200 tisuća kn, ili točnije, za 729.000 kn. Pa ako ste u razmišljanjima da si nabavite savršen vozački auto, evo prilike.
Za: izgled, performanse, kvaliteta izrade, imidž, držanje vrijednosti
Protiv: iako poboljšan u svim pogledima, zvuk motora još nije na nivou šestcilindarskog prethodnika