Peugeot 308 Allure 1.5 BlueHDi 130 S&S
Tekst: Goran Vrhovec
Kada je 2013. godine predstavljen 308, svima je odmah bilo jasno tko je meta. Ni u PSA nisu posebno skrivali da su uzeli Golf VII i prekopirali sve što se prekopirati dalo po pitanju solidnosti karoserije i sličnih detalja. Rezultat toga je doista bio „francuski Golf“. Od zvuka zatvaranja vrata pa do osjećaja sigurnosti i izoliranosti u kabini, sve je podsjećalo na njemački uzor.
Naravno, francuski inženjeri ipak nisu zaboravili neke svoje šarmantne detalje. Riječ je naravno o sada već dobro znanom i-Cockpitu koji donosi pročišćenu središnju konzolu i vrlo mali obruč upravljača. On doduše više pristaje nekom kartingu, ali nemamo ništa protiv, jer odlično sjedi u rukama, no trebate se naviknuti da gledate instrumente preko njega, a ne kroz njega. Jedini „feler“ minimalizma i-Cockpita je rukovanje klima uređajem koje se odvija preko središnjeg zaslona, što ponekad nije praktično jer morate maknuti pogled s ceste da bi nešto prilagodili ili promijenili.
Iako već pet godina na cesti, Peugeot 308 i dalje djeluje svježe. Redizajn koji je doživio zaista je minimalan i dalje atraktivan, posebno u skupljim varijantama s kompletnim LED svjetlima i odbojnikom kakav smo prije viđali na GT izvedbama. Ne treba zanemariti zaista lijepu plavu boju koja je doplata (3.600 kn), ali vrijedi tih novaca.
Inače bogati paket Allure* dodatno je na testnom modelu „pojačan“ već spomenutom bojom, lakometalnim Rubis Diamante naplatcima od 17” (2.800 kn), dodatno zatamnjenim stražnjim staklima (700 kn), paketom Side security, park assist pomoć pri parkiranju i aktivni nadzor mrtvog kuta (3.800 kn). Sve u svemu, malo toga ostaje za poželjeti, a još nismo došli ni do glavnog aduta, a to je motor.
Smanjenjem provrta cilindra zapremina je s 1.6 smanjena na 1.5 litara. U teoriji gotovo nebitno smanjenje bilo je važno zbog nekih tržišta koja granicu oporezivanja imaju na 1.5 litara. Popratni efekt novog motora (koji usput recimo geometriju klipa preuzima iz pobjedničkog Peugeotovog prototipa iz Le Mansa) je veća snaga (130 KS) uz jednaki okretni moment od 300 Nm.
Novost je AdBlue aditiv koji se koristi za smanjenje štetnih NOx spojeva, čime zapravo ovaj dizelaš spada u najčišće koji postoje.
Zahvaljujući dobro proračunatom ručnom mjenjaču s (konačno) šest stupnjeva, temeperament je iznenađujuće dobar. Za sprint do stotke ovaj 308 treba manje od 10 sekundi, a ako iscijedite i zadnji atom snage iz motora, dostići ćete 204 km/h. Ove su brojke donedavno bile rezervirane za jurilice, a ne s CO2 emisijom opterećene obiteljske kompakte čiji je jedini zadatak biti što štedljiviji i ekološki prihvatljiviji.
Uz takav temperament jasno je da i ovjes mora pratiti određene postulate, posebno ako imamo u vidu tko im je bio uzor. Na tom polju ipak još nisu dostigli njemačku školu koja nudi odličnu kontrolu naginjanja karoserije u zavojima, ali i impresivnu sposobnost upijanja neravnina i gutanja rupa na cesti. 308 leži dobro i njime vam neće biti tlaka pojuriti nekom zavojitom cestom, posebno ako znate držati motor u korisnom području okretaja. Tu će vam pomoći već spomenuti mjenjač koji zaista koristi maksimalno kapacitete motora, no poželjeli smo ipak malo brže i glatkije izmjene. Napredak u odnosu na prethodnika sa pet stupnjeva je evidentan, ali još nije na razini najboljih.
Ono na što treba obratiti pažnju su poprečne neravnine u zavojima, jer to je situacija u kojoj 308 zna poskočiti i premjestiti se za dvadesetak centimetara ako ste prebrzi. Malo „peglanja“ ovjesa ne bi bilo naodmet, ali to će primijetiti samo nadobudni vozači. Obiteljski prijevoz bit će udoban, tih i ponajviše ekonomičan. U gradskoj vožnji potrošnja se kretala oko šest litara u gradu, a izvan njega bez problema je pala i ispod pet litara. Deklariranih 3,7 l/100 km nije baš dostižno, ali nije ni važno, jer uz sve navedeno bilo bi zaista čudo da ovaj 308 troši manje od četiri litre.
Kao zaključak recimo da je Peugeot 308 i dalje jedan od najatraktivnijih kompakata na tržištu. S novim motorom i mjenjačem zaista se gura u prvi red za sve kojima su izgled i štedljivost u prvom planu, a dodatni bonus su udobnost i praktičnost (420 litara prtljažnika). Detalji poput ne baš spretnog korištenja klima uređaja neće biti presudni u donošenju odluke, tim više što je za sve navedeno cijena od 180.175 kn sa svim doplatama više nego fer ponuda.
Za: dizajn, bogata oprema, snažan i štedljiv motor, praktičan, ugodan za voziti
Protiv: upravljanje klima uređajem