Mazda CX-5 CD150 Attraction

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Šest je godina prošlo od predstavljanja modela CX-5. Kao da je bilo jučer kada smo u okolici Beča skupljali prve dojmove o novom SUV-u marke iz Hirošime. I ne samo to, već je s CX-5 počelo novo poglavlje u povijesti Mazde, ono koje se označava SkyActiv oznakom.

Kao što smo u proteklih šest godina stalno ponavljali, SkyActiv tehnologija motora i ušteda na težini Mazdin je odgovor na trend downsizinga koji ona nije prihvatila, već je po dobrom starom običaju krenula svojim putem. Tako su potpuno obnovljeni motori, kod kojih je posebna pažnja bila posvećena smanjenju unutarnjeg trenja i ostalih nepotrebnih gubitaka kako bi se što više povećala učinkovitost. Ne samo to, već je revolucionarno kod motora što dizelaši imaju vrlo nisku kompresiju od 14:1, dok benzinci imaju vrlo visok stupanj kompresije, također 14:1. Sve navedeno i puno toga što nismo spomenuli rezultirali su dobrim performansama uz visoku iskoristivost i tako pokazali da „klasični“ motori  itekako imaju još toga za pokazati u ovom vremenu alternativnih goriva i hibrida.

I tako je nakon svega pet godina, što je prilično kratak životni vijek za jedan model, stigla nova Mazda CX-5. Promjene na njoj (barem vizualno) nisu revolucija već evolucija, što je dobro iz više razloga. I dalje je riječ o prepoznatljivoj Mazdi, no vlasnici prve generacije neće se osjećati manje vrijednima, odnosno neće imati vizualno zastarjeli auto. Glavne izmjene izvana su svjetla koja su sada bitno tanja sprijeda i djeluju puno dinamičnije i otmjenije, dok su stražnja svjetla smanjena u odnosu na prethodni model, možda i malo previše u odnosu na proporcije automobila. Karoserija je niža 30 mm od prethodnika. Glavne novine skrivaju se ispod laganog lima.

Kod Mazde se zna da se radi o vozački orijentiranom automobilu, pa ni novi CX-5 po tom pitanju nije iznimka. Volan savršeno leži u rukama, a idealnu poziciju za sjedenje pronaći ćete u trenu. Tu je naravno i kratka ručica mjenjača idealne duljine hodova, koja jednostavno mami za šaltanjem i kada prave potrebe za time nema. A razlog za to je opet motor koji nudi 150 KS isporučene na prednju osovinu.

Kada gledate suhe brojke, čini se da 150 KS možda i nije neka sreća za auto ove veličine (455 cm, pola centimetra manje od prve generacije, čime je postignut još dinamičniji izgled) i mase 1490 kg. Prtljažnik je narastao za tri litre, što samo dokazuje da zaista nisu imali namjeru od CX-5 napraviti CX-7, već se zadržati u željenim gabaritima dimenzija i masa. No, 380 Nm koje isporučuje motor čini se kao da se oslobađaju eksplozijom visokooktanskog benzina, a ne slabo gorećeg plinskog ulja, odnosno dizela.
Još jedna karakteristika koja ne podsjeća na dizelaše su okretaji koje CX-5 može postići. Bez problema će se zavrtiti i preko 5000 iako za time nema potrebe, no nema naglog gubitka snage kakav smo navikli vidjeti kod 99% drugih dizelaša. Svatko tko ima iskustva s dizelašima znat će da za time nema potrebe, ali dobro je znati jer ima situacija kada vas ti ekstra dostupni okretaji mogu izvući iz neke neugodne situacije.

Samo prednji pogon u ovoj varijanti često je na iskušenjima ako vozač ima malo težu desnu nogu i zapravo je vrlo teško odoljeti temperamentnijoj vožnji uz takvu eksplozivnost. Bez obzira na sve moderne sustave koje novi CX-5 nudi (poput G-Vectoring-a), vrlo brzo se i u idealnim uvjetima za vožnju dolazi do granice prianjanja. Ako često prakticirate takvu vožnju, možete biti sigurni da ćete često posjećivati vulkanizere. Oduševljava dinamikom, pri čemu ne mislimo samo na suha ubrzanja i međuubrzanja koja su nas stvarno ugodno iznenadila, već i na ponašanje u zavojima.
S voljom će pratiti svaki zadatak koji joj date preko volana i precizno slijediti zadanu putanju. Čim ste blizu izlaska iz prošlog zavoja, nagazite na gas i CX-5 se ispaljuje prema slijedećem zavoju. Po tome više podsjeća na neku kompaktnu jurilicu iz prošlih vremena nego na moderni SUV ovih dimenzija. Istovremeno, Mazda je uspjela postići da osim dinamike novom CX-5 ne nedostaje ni udobnosti. Poprečne neravnine i uspornici neće vam izbijati plombe iz zubiju.

Dio te udobnosti snose i dosta visoke gume koje odrađuju svoj dio amortizacije vrlo elegantno i bez loših posljedica. Vrlo brzo ćete se sjediniti s automobilom, što je karakteristika i svih drugih Mazdi te početi uživati u svemu što novi CX-5 pruža. Vožnja je uvijek sigurna i karoserija se dobro drži u zavojima pa ako se malo i zaboravite, nećete imati neugodnih situacija s putnicima. Impresionira mirnoća i tišina u kabini, za što su zaslužne posebne mjere poduzete upravo za izolaciju vanjskih šumova, što je bila jedna od glavnih zamjerki prethodnom modelu. Novi CX-5 ima deblje vjetrobransko staklo, dvostruka prednja bočna stakla i trostruke brtve pa je sada vožnja osjetno tiša i ugodnija (na veliku žalost nekih inženjera u Hirošimi koji su navikli „šparati“ svaki gram gdje god je to moguće).

Obzirom na sve navedeno, cijena od 264.507 kn s doplatama ne čini se pretjeranom. Serijski bogato opremljena, skladnog i modernog izgleda, primjernog ponašanja u vožnji i po svim iskustvima pouzdana za dugi niz godina eksploatacije, nova Mazda CX-5 sigurno nastavlja gdje je prošla generacija stala.

Za: minimalne preinake u dizajnu, dinamičnost vožnje, startan, a štedljiv motor, odličan mjenjač
Protiv: očekivali smo malo više hrabrosti u dizajnu izvana i iznutra, prednji pogon je često prenapregnut s ovim motorom.