Isuzu D-Max SpaceCab 1.9 DDi 163 Solar

Tekst: Goran Vrhovec

Nekada totalna egzotika, pick-up vozila su u zadnjih 15-tak godina uhvatila zamah i na našem tržištu. Prve Toyote Hilux i Mazde BT50 utrle su put svim ostalima, a da taj segment nije nezanimljiv ni premium proizvođačima, pokazuje i nedavna prezentacija Mercedesa X-klase.

Kao i kod drugih automobilskih klasa, ni pick-upovi nisu svi isti. Ima onih koji su namijenjeni više lifestyleu i boravku u prirodu, poput navedenog Mercedesa ili sestre mu blizanke Nissan Navare. To su modeli koji su izgledom utilitarna vozila, no zapravo po pitanju ovjesa više podsjećaju na SUV-ove nego na radne strojeve. Zatim imamo već spomenuti Hilux, perjanicu klase i dokazano neuništiv model koji vole svi, od Top Geara pa do afričkih freedom fightersa. A zatim imamo i one prave radne strojeve. Kod njih su udobnost i luksuz u drugom ili trećem planu (ili uopće ne postoje), ali su zato predviđeni za neumoran svakodnevni rad i nemilosrdno izrabljivanje na sve načine.

U tu kategoriju spada Isuzuov D-Max. Kod nas zastupljen jedino ovim modelom, japanski je Isuzu inače jedan od vodećih svjetskih proizvođača ovakvih vozila. Svoje su ime stekli prvenstveno odličnim dizel motorima koje su prodavali mnogim razvikanim imenima auto industrije koji nikad nisu bili u stanju napraviti pošten motor (primjer Opela svima je poznat). Kada smo prije par godina vozili D-Max, pokretao ga je sjajan 2,5-litreni dizelaš s dva turba i 163 KS. Ipak, trendovi smanjenja CO2 nisu zaobišli ni ovaj segment pa je novi D-Max pokretan 1,9-litrenim motorom iste snage, ali osjetno niže emisije i potrošnje.

Dizajnerski se izvana nije puno promijenio, jer za time nije bilo ni potrebe. Odlična aerodinamika za ovakvo vozilo i pomno osmišljeni detalji koje ne zamjećujete na prvi pogled garancija su ugodne i tihe vožnje na autocesti. Uz Space Cab, Isuzu nudi i Single cab (s dva sjedala) te Double cab (s pravim četverim vratima i stražnjom klupom za tri osobe). Našim će obrtnicima ili poduzetnicima svakako biti najzanimljivija ova varijanta koju vidite, jer se na nju može odbiti kompletan iznos PDV-a. Ako vam nije potrebna šminkerska oprema koju vidite na testiranom modelu, bez problema možete proći i za manje od 200.000 kn.

Duljina od skoro  5.3 metara pozamašna je, ali takvi su i ostali gabariti pa je tako u visinu D-Max dosegnuo skoro 1.8 metara. To je odlično za terenska svojstva i dobru preglednost prometa, ali traži određenu naviku prilikom ulaska i izlaska iz vozila. Dojam je skoro da se penjete u kamion i neka međustepenica (koja se može dokupiti) svakako je preporuka, barem ako ste niži od 180 cm. Pozamašne dimenzije ipak zahtijevaju malo privikavanje na vožnju. Jednom smješteni brzo ćete se naviknuti na pogled „s visoka“, ali i na mnoštvo sive tvrde plastike svuda oko vas. Isuzu se barem ne trudi prodavati marketinške priče o premium materijalima.

Za D-Maxa se zna da neće voditi lak život i najmanje su mu potrebni materijali koji se lako oštećuju i teško čiste. Ipak, u skladu s vremenom, tu je 7“ ekran osjetljiv na dodir kojim upravljate infotainment sustavom, a na koje se projicira slika stražnje, izuzetno korisne kamere za vožnju unazad.

I dok vanjski izgled može zavarati i navesti vas da pomislite da je i on jedan od onih šminkera u radničkom odijelu, okret ključa potpuno će vas razuvjeriti. Dobro poznati zvuk četverocilindričnog dizela dobro će vas prodrmati i probuditi susjede ako krećete u hladno jutro. Za današnje vozače navikle na hiperosjetljive upravljače s električnim servom, vožnja Isuzua mogla bi biti pravi šok. Tvrdi i težak upravljač zahtjeva odlučnu i snažnu ruku, a slična je situacija i s ručicom mjenjača. Hodovi su dugi i ne smijete biti prebrzi s njom, posebno kada krećete ujutro hladnim vozilom. Preporuka za one starije bi bila tehnika dvostrukog kvačila s dodatkom međugasa kod mijenjanja naniže, ili vrlo polagano mijenjanje ako ne želite slušati neodobravanje sinhrona. Jednom kad se zagrije na radnu temperaturu sve postaje jednostavnije i brže, no nama je i ovo bio dio šarma pravog beskompromisnog pick-upa koji nije namijenjen gradskim šminkerima.

Mjenjač ima šest stupnjeva prijenosa, od kojih je prvi izuzetno kratak i zapravo služi za off-road umjesto reduktora. Po toj logici trebalo bi se kretati „iz druge“, ali ona je ipak malo preduga za to. Ako ne želite ubrzano mijenjati lamelu zbog takvog pokretanja dvije tona teškog vozila (kad je prazan), onda ipak preporučamo standardno (po)kretanje iz prve i već nakon par metara prelazak u drugu. Dosta dugi hod mjenjača suzbit će bilo kakvu potrebu za nekom sportskijom vožnjom, ali će vas i navesti da razmišljate tijekom vožnje u kojem stupnju je najbolje proći koji zavoj.
Zahvaljujući širokim niskoprofilnim gumama (za ovu klasu vozila) od 255/60/18, D-Max je na cesti siguran bez obzira kakvi vas uvjeti zatekli na putu.

Naravno, treba voditi računa o gabaritima kada se vozite gradom, a posebno kada se parkirate obzirom na naša nestandardna i premala parkirališna mjesta. Temperament je više nego zadovoljavajući, međuubrzanja su vrlo solidna kada ga nagazite, iako popraćena ne baš ugodnim zvukom motora. Tjeranje u okretaje nema smisla, jer se sve najbolje događa od 1.800 do 2.500 okretaja, dok je najveća snaga dostupna već na 3.600 okretaja. Čak i ne morate gledati u mjerač okretaja, vaše uho će vam reći sve. Ako ste uporni, do stotke stižete za 12 sekundi i pojurite do punih 180 km/h, što je impresivno za ovakav, prvenstveno radni stroj.
Izlazak na teren u pravom smislu te riječi nije nikakav problem, tim više što vrstu pogona birate okretanjem prekidača između sjedala. Od stražnjeg pogona, preko onog na sve kotače, do „zalokanog“ ili zaključanog pogona na sve kotače koji garantira izvlačenje iz teških situacija u kojima se možete naći primjerice u šumi ili nekom klizavom brdu. Tu se onda koristi vrlo „kratka“ i jaka prva brzina.

Kao što ste mogli shvatiti, Isuzu D-Max nije za svakoga, posebno ne za one kojima treba auto za svaki dan s kojim će moći otići i do vikendice. Za to ima puno boljih modela koje smo naveli. No, ako imate građevinsku tvrtku ili OPG i auto vam služi da zarađujete, a ne da trošite novac, onda vam Isuzu mora biti na popisu onih za isprobati. Pravi robusni pick-up s kojim nećete imati problema, bez obzira što u njega utovarili i gdje se njime uputili.

S garancijom od tri godine i 100.000 km (ili s dokupom još dvije godine i ukupno 150.000 km) možete biti mirni da ćete za svoj novac dobiti sigurnu investiciju. Potrošnja tijekom testa nije prelazila 9 litara u gradu, a izvan njega komotno se spustila za dvije litre. S velikim spremnikom od 75 litara to znači popriličnu autonomiju bez obzira kuda ste krenuli.

Za: moćan, robustan, snažan i ekonomičan pick-up za posao, a ne toliko za prijevoz djece u školu
Protiv: glasan motor, predugi hod mjenjača, plastika u kabini, težak upravljač