FIAT Panda 4×4 Cross 0.9 TwinAir

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Malo koji automobil je tako univerzalno prihvaćen od svih ljubitelja off-road vožnje kao Fiatova legendarna Panda u 4×4 izvedbi. Kada se pojavila prije više od 35 godina u karakterističnom kockastom izdanju, vjerojatno ni najveći optimisti u Torinu nisu razmišljali kakav su auto napravili.

I dan danas još se mogu sresti te originalne Pande po raznim austrijskim i švicarskim zabitima u Alpama gdje neuništivi mališan neumorno gazi kroz snijegom pokrivene ceste i puteve koji asfalta nisu nikad vidjeli. Vremena se naravno mijenjaju, ali neke stvari ostaju iste na sreću mnogih zaljubljenika u pristupačne, ali iznimno praktične i sposobne automobile.

Današnja Panda je naravno puno prostranija, modernija i jača (0.9 turbo dvoclindraš razvija 85 KS), no neke su stvari ostale iste. Podignuta karoserija i plastični dodaci jasno daju do znanja da se radi o verziji namijenjenoj odlascima u prirodu. Osim što su korisni u takvim uvjetima, ujedno podižu cijeli dojam robusnosti i sposobnosti malog Fiata. I dok mnogi SUV modeli koji koštaju dva ili više puta od Pande ne nude pogon na sve kotače, Panda ga ima, i to ne bilo kakav već torque-on-demand koji koristi dva diferencijala i elektronski kontroliranu spojku koja raspodjeljuje okretni moment tamo gdje treba. Ako naiđete na posebno teški teren imate i ELD, elektronsko uključivanje blokade diferencijala da vas izvuče iz nevolje.

U kabini ima dovoljno mjesta, posebno zahvaljujući dosta visokom krovu pa tako ni najviši putnici neće imati problema sa smještanjem. Gdje god vam oko seže vidite plastične dijelove i kvadratne oblike koji dominiraju interijerom. Štednja je vidljiva na svakom koraku pa tako ne postoji ni pretinac za rukavice već udubljenje ispred suvozača gdje možete staviti određene sitnice, ali ako se mislite zaputiti van ceste teško da će tamo i ostati.

Zgodan detalj je nosač za vaš smartphone smješten iznad središnje konzole koji ćete moći koristiti kao navigaciju, izvor glazbe ili samo za siguran smještaj vašeg dragocjenog uređaja. Poželjeli smo malo više potpore u sjedalima, kako bočne tako i one lumbalne, ali teško da ćete s Pandom 4×4 na neki put od 500 ili više kilometara pa ni to nije neka velika zamjerka.

Čim upalite motor odmah će vas podsjetiti na nekad popularnu „peglicu“. Ako ste se ikad vozili u njoj, zvuk dvocilindraša izmamit će vam osmjeh na lice. Svakako treba spomenuti da Panda ima šeststupanjski ručni mjenjač koji iz motora izvlači maksimum. Zahvaljujući maloj zapremini od svega 875 ccm, turbo je bio obavezan pa tako Panda razvija skoro 100 KS po litri zapremine. No takva specifična snaga donosi i neke nedostatke… Ispod 2.500 okretaja malo toga događa, ali zato kada dvocilindraš prodiše punim plućima ostat ćete iznenađeni temperamentom koji pruža. Simpatičan zvuk motora i temperament učinit će vas ovisnim o dobrim ubrzanjima i zabavi u vožnji koju Panda nesumnjivo pruža.

Nefiltrirani osjećaj vožnje vraća vas u neka druga vremena kada su ljudi vozili aute, a ne obratno. Maksimum se dostiže na oko 5.500 okretaja gdje daljnje tjeranje nema smisla. Iz tog razloga je dobro da mjenjač nudi izbor šest stupnjeva za maksimalnu iskoristivost i sposobnost na cesti, ali i izvan nje. Treba ipak spomenuti da ako padnete u zamku zabave koju Panda pruža lako možete u gradu potrošiti i 9 litara benzina, što u teoriji ne bi trebalo biti moguće. Ako vas to smeta, na izbor je još uvijek dostupna i dizel verzija s 1.3 MJet motorom od 95 KS, ali koja ni blizu nije tako živahna u vožnji. Visoka karoserija ima relativno mekan ovjes pa izuzetno dobro guta neravnine i rupe, što je i razumljivo obzirom da je namijenjena za odlaske izvan asfaltne sigurnosti. Koliko god izgledala nejako u usporedbi s nekim robusnim terencima, mnogi od njih mogli bi ostati u čudu kada vide kakve je terene Panda 4×4 u stanju savladavati.

Vjerujemo da ni mnogi vlasnici nisu svjesni mogućnosti koje im njihov auto pruža, što je šteta jer sav trud inženjera i tehnologija koja je ugrađena (pre)rijetko mogu doći do izražaja. Za one koji se malo više razumiju u off-road recimo da je napadni kut Pande 24 stupnjeva, a odlazni 34 stupnjeva. A ako i zapnete negdje s prednjim ili stražnjim dijelom, zaštite karoserije pobrinut će se da osim zvučnog upozorenja nema neke prave štete na karoseriji.

Stoga ako imate vikendicu na nekom manje dostupnom mjestu, ili ste lovac, ili jednostavno volite odlaziti u prirodu, a nemate novaca za pravog terenca – Panda 4×4 bit će idealno rješenje za vaše potrebe. Za manje od 120.000 kn nemoguća je misija naći ovako sposoban, zabavan i praktičan auto koji možete koristiti svaki dan u gradu, ali i za slobodne aktivnosti u prirodi.

Za: dizajn, prostrana kabina, zvuk motora, temperament, udobnost, off-road sposobnosti, cijena

Protiv: jeftini materijali, žedan motor ako koristite sve što može pružiti