Citroën ë-C4 X

Tekst: Goran Vrhovec

Kao što već znamo više od 100 godina, Citroënovo srednje ime je avangarda. Brojni su modeli u toj dugoj povijesti otvarali potpuno nova poglavlja u auto industriji, od tehničkih rješenja pa do dizajna. U moru današnje konfekcije koju gledamo na svakom koraku, izaći iz okvira i zone komfora po pitanju izgleda automobila ne usudi se svatko. Nadzorni odbori, marketingaši, svi oni se brinu samo za što niže troškove i veći profit.

Da bi se bilo drugačiji od drugih, treba hrabrosti. U to spada i otvaranje novih segmenata u ponudi koje je teško definirati klasičnim poznavateljima A, B, C i D segmenata. Ono što je Citroën započeo s velikim C5 X, sada se nastavlja i s broj manjim C4 X-om koji nam je stigao na test i to u električnoj izvedbi. Benzinska verzija, ili kako je sada zovu, „termička“ je također već dostupna i o njoj ćete isto tako ubrzo čitati i na ovim stranicama.

Uglavnom, C4 X je ono što bi mogli okarakterizirati kao fastback limuzina. To znači da ima padajući stražnji dio koji pomaže aerodinamici, ali i distancira C4 X od drugih automobila slične veličine. Ono što ne nudi su peta vrata pa ako trebate često prevoziti neke veće terete, odaberite neki kompakt ili karavan. Šteta, jer njegovih 510 litara zapremine svakako nudi veliku iskoristivost za putovanja, ali ne i za prijevoz većih predmeta, jer jednostavno neće proći kroz relativno uzak otvor prtljažnika.

Što se tiče samog izgleda, na prvi pogled C4 X može biti proizvod samo Citroënovih dizajnera. Obiteljska pripadnost naglašena je već svjetlima i maskom, a oni malo bolji poznavatelji prepoznat će i bočne linije te proporcije kakve ne viđamo često kod mainstream proizvođača. 267 cm duljine između prednje i stražnje osovine garancija su udobnog i prostranog interijera u kojem se ni oni na stražnjim sjedalima neće osjećati zakinuto.

S duljinom karoserije od 460 cm C4 X se smjestio točno između kompaktnog C4 (437 cm) i većeg brata C5 X koji je sa svojih 480 cm za 20 cm dulji. Povišena karoserija odlično se uklapa u današnje trendove crossovera i SUV-ova te omogućava bolju preglednost, ali i udobnije ulaženje i izlaženje iz vozila, što cijeni sve više kupaca. Koliko god linije karoserije izgledale neobično, C4 X nudi iznimnu aerodinamiku te ima koeficijent otpora zraka od svega 0.29, što je svakako bitno u cilju što niže potrošnje, odnosno što većeg dosega kada je u pitanju električna izvedba.

Interijer je najmoderniji koji Citroën nudi, tzv. Advanced Comfort. Vozaču i suvozaču je uvijek udobno, no putnicima straga to nije uvijek slučaj. C4x nudi 198 mm prostora za koljena te nešto nagnutiji naslon. Ono što se rijetko spominje je širina od 180 cm, što znači da će se straga udobno moći smjestiti tri osobe. Na Advanced Comfort nadopunjuju se i nova sjedala istog imena koja imaju 15 mm deblju pjenu, zbog čega putnici odmah imaju bolji osjećaj sjedenja. Jezgra sjedala izrađena je od posebne pjene visoke gustoće koja osim što osigurava udobno sjedenje, garantira i manji zamor prilikom dugih putovanja, ali i ono što je svakako važno, puno manje deformacija sjedala tijekom godina korištenja.

Modeli ë-C4 X i C4 X podižu povezivost i infotainment na višu razinu zahvaljujući Citroënovom potpuno novom My Citroën Drive Plus infotainment sučelju, predstavljenom na vodećem modelu C5 X. Intuitivno novo sučelje My Citroën Drive Plus koristi 10-inčni HD zaslon i korisnici ga mogu u potpunosti personalizirati koristeći sustav widgeta. Nama se dopalo što se mogu definirati shortcuti koje želite imati na dohvat ruke (poput isključivanja raznih asistencija koje znaju nervirati vozače).

Kao što smo rekli, naš testni C4 X pokretan je isključivo električnim pogonom. Motor razvija 136 KS, što se i ne čini puno za vozilo ove veličine no 260 Nm okretnog momenta osigurava solidne performanse u svim uvjetima vožnje. Za pohvalu je i masa od svega 1659 kg. Baterija ima kapacitet od 50 kWh, što u prijevodu znači 360 km po WLTP-u. Nama je u praksi maksimalni doseg pokazivao upravo tu brojku. Naravno, puno je vjerojatnije da ćete taj doseg ostvariti u gradskoj vožnji nego na autocesti. Ubrzanje od 9.7 sekundi do stotke znači da ćete prestrojavanja odraditi bez problema, kao i eventualna pretjecanja. Maksimalna brzina je kod strujića ionako nebitna, jer ćete njima rijetko kada voziti iznad 110 km/h no ako vas zanima, pri 150 km/h je kraj. C4 X prvenstveno je namijenjen za udoban prijevoz po gradu ili pak putovanje otvorenim cestama, ali nikako nije jurilica.

Osim nešto većeg naginjanja karoserije svakako treba spomenuti da ima gume promjera svega 195 mm, što je zaista rijetkost u današnje vrijeme. Naravno, uže gume imaju manji otpor kotrljanja pa će i potrošnja biti manja uz veći doseg, no nuspojava je da u zavojima dosta rano krene klizati preko nosa. To nije ništa opasno, dapače, jasno daje do znanja da ne voli pretjerivanja i na taj način će i disciplinirati svog vozača i navesti ga na lagodniju i udobniju vožnju s manje stresa i potrošnje.

Kao zaključak možemo reći da je s C4 X Citroën opet krenuo svojim putem uz neke standardne neuobičajenosti kakve smo navikli očekivati od ovog francuskog proizvođača. Pa ako volite voziti nešto potpuno drugačije od svojih susjeda, i to još na struju, onda bi C4 X BEV mogao biti idealan za vas. S cijenom od 43.900 eura sa svim opcijama (minus 9000 ako uspijete ugrabiti poticaje) čini se kao fer ponuda.

 

Za: neobičan dizajn, udobnost sprijeda i straga u vožnji ali i pri ulasku-izlasku, velik prtljažnik, doseg, cijena
Protiv: relativno malen otvor prtljažnika, uske gume nisu baš za brzu vožnju zavojima