Abarth 595 1.4 T-Jet 180 Competizione
Tekst: Goran Vrhovec /Foto: Zrinka Maček
Znate li koja marka ima najviše pobjeda na raznim utrkama u povijesti? Ne, nije Ferrari, ni Porsche, ni Bugatti. Da, riječ je o Abarthu…
FIAT se vrlo dobro sjeća ugovora koji je imao s Carlom Abarthom kojem je morao isplatiti određenu svotu za svaku pobjedu koju njegovih auti osvoje diljem svijeta. Zahvaljujući svojoj dostupnosti i odličnim performansama, Carlo Abarth postao je bogat čovjek.
Do sada smo imali prilike dobro se upoznati s najopakijim mališanom nastalim iz serije 500. 180 KS iz 1.4 litre zapremine u ovako malom pakiranju, garantiraju vrhunsku zabavu i smiješak na licu. Svake godine proizvođači dotjeruju svoje modele, čak i kada nije riječ o redizajnu.
Sitne modifikacije, na prvi pogled nevidljive oku čine razliku zbog kojih često morate navoditi godinu proizvodnje svog automobila kada tražite određeni dio. Kod Abartha 595 Competizione talijanski inženjeri nisu promijenili ništa oku vidljivo i realno, za time nije bilo ni potrebe.
Promijenili su samo jednu stvar – pojačali su zvuk ispušnog sustava. Iako ni dva prethodna 595 nisu bila omiljena kod naših susjeda jer ujutro kada smo ih palili, bez obzira je li u Normalnom ili Sport modu, samo smo čekali da s nekog balkona doleti tegla. Na sreću nije se nikada dogodilo, ali ovaj put smo dobili poruku na plavom papiriću zataknutu za brisač. Očito da grgljanje Record Monza ispušnog sustava, koji u sebi sadrži najbolje note Lancie Delte Integrale i Ferrarija F40, nisu kod svih jednako dobro prihvaćeni. A onda, kada uhvatite sportski profilirani volan u kombinaciji koža-alkantara i osjetite na svojim bokovima kako vas grle Sabeltove školjke, odmah pomislite na to koliko ćete se morati suzdržavati sljedećih tjedan dana ako volite svoju vozačku.
Ergonomski 595 i dalje ima svojih nedostataka, poput namještanja volana, malo previsoke pozicije sjedenja (iako nam se ovaj put činilo da je bolje nego u prethodna dva testirana) i ekstremno tvrdih sjedala sprijeda. No, sve to pada u vodu čim krenete na vožnju. Samo pet stupnjeva prijenosa koji su dostupni birate preko prelijepe kugle mjenjača koja je blizu volana, tako da je osjećaj kada ga krenete „gaziti“ kao da ste na nekom brzincu.
Ipak, za početak se suzdržavamo pa ga odmah prebacujemo iz Sporta u kojem smo ga dobili (da, pamti tu postavku i nakon gašenja motora, što nam se jako dopada). Zvuk se neznatno promijeni, ne toliko u snazi koliko u reskosti, volan malo omekani i po mjeraču pritiska maksimalno što turbo isporučuje sada je 0.5 bara. Više nego dovoljno za normalne vožnje gradom, pa čak i autocestom ako ne želite uznemiravati putnike koji nisu navikli na jurnjavu kakvu vam Abarth može pružiti. Da ne govorimo o tome da je i potrošnja osjetno niža, a pedala gasa nije više tako osjetljiva.
Puno ljepše i udobnije se možete voziti na taj način, što će cijeniti vaši suputnici. Da se ne radi samo o maloj jurilici, isprobali smo čak i vožnju s četvero odraslih u njemu, na ruti od 20 kilometara u jednom smjeru. Nije bilo nikakvih pritužbi na prostranost, osim prilikom ulaska i izlaska sa stražnje klupe. Obzirom na dimenzije osjetno manje od četiri metra i samo dvoja vrata, ništa čudno. U takvim uvjetima potrošnja nam se kretala oko sedam litara, što je obzirom na malu zvijer koja se skriva ispod prednjeg poklopca sjajan rezultat.
Ipak, onaj tko kupuje Competizione, njega interesiraju druge stvari. Zato čim smo ostavili dodatne putnike prebacili smo se u Sport mod i krenuli starom cestom od Čakovca prema Zagrebu jer smo bili akreditirani za INA Delta Rally. Osim zamjetne promjene u reakciji na gas, manometar sada pokazuje da kada ga stisnete pritisak skače do 1.5 bara i ono onaj dojam pospanosti koji imate dok se vozite u normalnom modu nestaje u sekundi.
Reskiji zvuk, pedala gasa koja detektira pomake od milimetra čak i kada prelazite preko neravnina te volan koji morate čvrsto držati s obje ruke, jer svih 180 KS zahtijeva odlučno kroćenje. Po naravi, ovo je turbak stare škole što nije možda u skladu s današnjim normama kako se rade turbo benzinci, no nas je vratilo u mladost i dane Renaulta 5 GT Turbo.
Do 2500 okretaja ne događa se puno, ali tada kazaljka mjerača pritiska u trenu stigne do oznake 1.5 i udarac u leđa uz simfoniju četiri cijevi straga podsjeti vas zašto električni auti nikada neće biti adekvatna zamjena za motore s unutarnjim izgaranjem. Na svakom „abgasu“ čuje se prava kanonada iz stražnjeg dijela kada nesagoreni benzin stigne u vruću ispušnu granu i tamo sagori. Ne morate juriti, samo stisnite gas u „drugoj“ ili „trećoj“ i naglo ga oduzmite. Ako vam to ne izmami osmijeh na lice, onda ste cijepljeni protiv bilo kakvih emocija prema predmetima na četiri kotača i slobodno si kupite neki Leaf ili neko slično prometalo.
Ubrzanje do stotke traje manje o sedam sekundi, no puno je važnije da se osjećate kao da traje manje od pet sekundi. Potpuna koncentracija i čvrsto držanje volana pri ubrzanjima su obavezni. Brzinu nabire bez problema i na usponu na Sljeme gdje smo pratili Deltu. Ovacije publike koja ga je vidjela i čula na djelu najbolje govore kakve emocije pobuđuje 595. To vas još dodatno pumpa adrenalinom i četveroklipne Brembo kočnice imaju poprilično posla s bušenim diskovima, no za pohvalu je da je osjećaj na pedali dobar i nakon spuštanja do Kraljičinog zdenca. Sve to garantira miran san, jer uzalud vam brzi auto ako niste sigurni što će se dogoditi kada nagazite srednju pedalu. U takvoj vožnji potrošnja se popela iznad 11 litara, ali to je zaista bila rijetka prilika da ga isprobamo na zatvorenoj cesti, bez straha, s policijskom pratnjom iza nas (prvih par stotina metara koliko su nas mogli pratiti po Sljemenu).
Ako ste znali što kupujete, onda ste malo preko 200 tisuća kuna potrošili na najbolji mogući način. I kada vam je teško, ili vas muče poslovni problemi, bilo što – dovoljno je samo da se sjednete u 595 i upalite ga. Ne morate čak niti krenuti na vožnju, samo da ga čujete kako radi sigurno će vam uljepšati dan. Ako ste samac ili ste u paru, 595 može vam biti jedini auto.
S prtljažnikom i mjestom na stražnjim sjedalima stat će vam sve što možete zatrebati i pri odlasku na more. Ako pak imate obitelj, onda vam 595 može biti prelijepa igračka kao drugi ili treći auto u obitelji, no vrlo vjerojatno će jako teško biti doći do njegovih ključeva. Kupujete li auto „na metre“, onda je jasno da vam Abarth neće biti visoko na listi, ali ako znate što ime Abarth nosi sa sobom, onda ćete si na vrlo jednostavan način uljepšati život.
Za: izgled, performanse, zvuk, oprema, imidž, način razvijanja snage, petogodišnje jamstvo
Protiv: malo previsoka pozicija sjedenja, (pre)glasan ispuh