Subaru XV 2.0D Unlimited
Tekst: Goran Vrhovec

Subaru XV bio je odgovor japanskog proizvođača na trend crossovera koji su poharali tržišta svijeta prije nekoliko godina. No, dok su svi ostali svoje modele u ovoj kategoriji bazirali na gradskim autima iz svojeg portfelja, kojima je dodana atraktivnija i podignuta karoserije, Subaru je ostao vjeran svojoj filozofiji.
Tako je XV jedini crossover na tržištu koji u svim svojim izvedbama ima stalan pogon na sve kotače, a u benzinskim izvedbama ima još i reduktor za savladavanje najtežih uspona. Već tu sve usporedbe s gradskim šminkerima tipa planetarno popularnog Qashqaia i sličnih padaju u vodu. A još kad u kombinaciju dodate i neke stvari koje se ne vide na prvi pogled, onda se vidi zašto XV u ovoj, vjerojatno svima najatraktivnijoj izvedbi košta 289.900 kn.
Kao i obično, dizajn nije adut kojim će XV privući kupce. Ne može se reći da ne odiše robusnošću, ili da nema perspektiva iz kojih dobro izgleda, no Europljani ili pak dalekoistočni proizvođači s centralama na Starom kontinentu bolje razumiju što privlači razmažene europske kupce. Kako je prošlo dosta godina otkad je XV na tržištu, Fuji Heavy Industries nije gubio vrijeme i svake je godine uvodio neke male suptilne promjene te modernizirao svoj najmanji model. Novost su LED stražnja svijetla, produljeni krovni spojler (u Style i Unlimited opremi), redizajnirani naplatci i nova prednja maska. Atraktivni kotači i neke nove boje svakako su dobar start za privlačenje mlađe klijentele kojima bi XV trebao biti ulaz u Subaru svijet (ako nisu već prije nabavili neki rabljeni WRX STi). No, za one kojima WRX STi nije nužan, već trebaju prometalo koje će biti okretno u gradu, po svim vremenskim uvjetima, ali i za odlazak na skijanje, teže dostupnu vikendicu, onda XV ima puno toga za ponuditi.
Kakav je iznutra?
Iznutra se vidi ta konstantna modernizacija koja traje i dalje pa je tako današnji XV u kabini osjetno moderniji i ljepši. Prepoznatljivi instrumenti ispred vozača su klasični Subaruovi, a tu je i Subaru StarLink infotainment sustav s ekranom osjetljivim na dodir na središnjoj konzoli, zajedno sa zaslonom visoke razlučivosti u boji koji služi za putno računalo na vrhu iste. Šteta je samo što da bi „šetali“ kroz te parametre morate koristiti tipku iznad središnje konzole, a ne možete upravljati njima preko tipki na upravljaču ili ručicama pokazivača smjera, odnosno brisača.
Testirani model je bio najbogatija oprema Unlimited pa je tako osim inače bogate serijske opreme kojima Subaru mazi svoje vlasnike, testirani model imao još i kožna grijana sjedala s električnim podešavanjem u osam smjerova, otključavanje vrata puten senzora na dodir kvake te električno otvaranje pomičnog staklenog krova. Sve ostalo što možete zamisliti uglavnom dolazi i u slabijem paketu Style. Kad se smjestite, vidjet ćete da je vozač i dalje uvjerljivo na prvom mjestu kod Subarua. Volan idealne veličine i nagiba, ručica mjenjača na najboljem mjestu te sjedala koja pružaju taman potpore koliko treba. Sve je na svom mjestu. I onda upalite motor…
Kakav je u vožnji?
Iako je već dobar znanac, bokser u nosu i dalje je jedini dizel na svijetu u toj konfiguraciji. To se i čuje, jer karakter motora nije izgubio svoj šarm čak ni promjenom pogonskog goriva. I dalje se kod laganog kretanja, posebno u „drugoj“ može jasno razaznati specifično brundanje boksera. Vrlo kratki prijenosni odnosi u mjenjaču tjeraju vas na često posezanje za ručicom mjenjača dok ne postignete neku normalnu brzinu, ali zato je dalje sve krstarenje na valu okretnog momenta. U principu, sve normalne ceste, osim baš alpskih prijevoja i oštrih zavoja kao na staroj „riječkoj“, možete savladati u petom ili šestom stupnju prijenosa. Ali ono što će vas najviše oduševiti nije ni ubrzanje, ni štedljivost, već ležanje na cesti.
Iako je XV dosta visok, čak će i potpuni amateri odmah primijetiti kako ovaj auto „leži“ na cesti. Slijedi upute vozača u milimetar, precizan volan vodi ga intuitivno, kao teledirigirano iz vozačevog mozga. Ovjes zaslužuje sve pohvale jer je tvrd toliko da se karoserija ne naginje ni pri forsiranju u zavojima, a opet mekan da ne poskakuje na neravninama i raspuklinama na našim prometnicama. I glavna stvar koja se ne vidi, ali itekako osjeća, jest krutost karoserije koja može i morala bi biti primjer kako se rade pravi auti. Tek kada se postigne torzijska krutost kakvu Subaru nudi u svojim modelima, onda će i najbolji ovjesi raditi ono što treba i kako treba. Sve dok postoji pa i najmanje uvijanje karoserije (a vjerujte da se 99% auta na tržištu itekako još „piga“ kada se penjete na neki rubnjak), to nije slučaj.
XV djeluje u vožnji kao da je isklesan od jednog komada granita i ako želite sami vidjeti o čemu pričamo, najbolje je da se u to uvjerite sami. Jednako vrijedi i za sve ostale Subaru modele, no kada znamo da se XV može dobiti s pogonom na sve kotače i svim navedenim svojstvima osim dizelskog agregata za 160.000 kn, onda vam konkurencija naglo pada u drugi i treći plan. Osim ako vam nije prioritet da susjedi misle kako imate super moderan i šik auto, a to što se ljulja kao povišena Astra vas ne smeta, onda tražite dalje. Subaru XV je auto za prave vozače koji će cijeniti napore stotine japanskih inženjera koji su sate i sate proveli smišljajući kako da naprave najbolji mogući auto. Svaka vožnja u njemu dokazat će vam da su u tome uspjeli.
Trebam li ga kupiti?
Novi izračun trošarina pogodovao je Subaru modelima pa je tako testirani XV sada jeftiniji 10.000 kn. I dalje je 290.000 kn puno za auto ove veličine, ali već i najjeftinija izvedba nudi sve što ikada možete zatrebati. Što se tiče voznih karakteristika, one su kod svih identične jer su kotači na kojima dolazi XV uvijek 17 inčni. U gradu smo trošili 7,2 litre, dok smo na putu do Beča napunili spremnik na Lepoj Bukvi prije Macelja i s istim tankom došli do Beča, vratili se u Zagreb i još imali za 220 km. Potrošnja se na autocesti, uz poštivanje ograničenja kretala oko pet litara, što je obzirom na višu karoseriju i tri putnika zaista primjeran rezultat. Štoviše, znači da sa spremnikom od 60 litara možete komotno računati na 1000 kilometara dosega, ako ne vozite baš po gradu.
Subaru je oduvijek imao svoj krug vjernih kupaca. Njihove prodajne brojke nikada neće biti velike (osim u Austriji, Švicarskoj i SAD), ali zbog njihove relativno male zastupljenosti zagarantirana je i doza ekskluzivnosti. A to je i jamac da će vam jednog dana kada ga budete prodavali mehanička pouzdanost i dobro držanje cijene olakšati prodaju uz garantirano dobar povrat investicije. A užitak u vožnji će i dalje biti jednak kao i prvog dana.
Za: kvaliteta izrade, odličan ovjes i pogon, fantastična vozna svojstva, snažan i štedljiv motor
Protiv: dizajn se neće dopasti svakome, visoka cijena jačih modela