Stellantis na Pariškom auto salonu

Tekst: Goran Vrhovec

Pariz je nakon definitivnog otkazivanja Ženevskog salona ostao jedini europski salon na kojem ne dominiraju njemački proizvođači. Od pandemije saloni se pokušavaju vratiti na stare staze slave, no izlagači-proizvođači teško se odlučuju na povratak na staro. Ipak, ovogodišnje pariško izdanje koje je upravo završilo, daje malo nade da ćemo i dalje gledati svjetske premijere upravo na salonima.

Stellantis je u Parizu predstavio novitete svoja četiri brenda – Citroëna, Peugeota, Alfa Romea i kineskog Leapmotorsa s kojim Stellantis želi ponuditi pristupačna, visokotehnološka vozila na tržišta izvan Kine.

Ako krenemo abecednim redom, prvo dolazimo do Alfa Romea. Talijanski proizvođač sportskih automobila u Pariz je doveo novi kompaktni SUV nazvan Junior i to u verziji Junior Ibrida od 136 KS, zatim potpuno električni Junior Elettrica koja dolazi s dvije razine snage te kao vrh ponude 280 KS snažni Veloce.

Svakako ne možemo zaobići ni spektakularni 33 Stradale koji se radi u ICE i BEV verziji i uspješno spaja prebogatu tradiciju Alfa Romea te jedan od najspektakularnijih automobila ikada s ovom modernom inkarnacijom koja pokazuje današnje dosege Alfa Romea.

Ovdje valja spomenuti i promjene koje su se dogodile u managementu marke pa je tako Santo Ficili naslijedio na čelu Alfe i Maseratija Jean-Philippe Imparata. Ono što smo načuli svakako će veseliti sve prave Alfiste, a to je činjenica da novi Stelvio i Giulia koji dolaze će ipak imati i normalne termičke motore, a ne samo električne kao što je bilo najavljivano.

Očito feedback s tržišta kao i iskustva drugih proizvođača o kojima stalno slušamo kao i trenutna kretanja s prodajom električnih modela su naveli i Alfa Romeo da ustukne od prethodnih obećanja da će postati čisto električni brend.

Citroën je predstavio ni manje ni više nego četiri noviteta. Premijeru su doživjeli novi C4 i C4x koji su dostupni i u potpuno električnim izvedbama.

Ono što je dobro jest da Citroën kao i Peugeot i dalje nude različite mogućnosti pogonskih sklopova kako bi adekvatno zadovoljili potrebe kupaca na raznim tržištima i u različitim ekonomskim i ostalim uvjetima koji diktiraju kakav automobil će netko kupiti.

Vidjeli smo i vrlo atraktivan, potpuno novi C5 Aircross koncept koji najavljuje potpuni makeover kompletne Citroënove game proizvoda.

Posebna atrakcija na štandu bio je tower u kojem se nalazio novi Ami, mikroauto koji je proslavio svoj četvrti rođendan i dobio novu izvedbu – avanturistički Buggy Vision.

Peugeot je svijetu po prvi put predstavio E-408. Njime je gama čisto električnih modela u portfelju dosegnula 12 modela.

Za sve one koji trebaju veliki doseg, a žele električni auto, Peugeot je prikazao long-range verziju E-3008 koja nudi čak 700 kilometara dosega. To je svakako jedan od najjačih aduta s kojim se može pridobiti nove kupce na stranu električnih vozila, jer je upravo to najveća briga svih naviklih na bezbrižnost vožnje koju pružaju automobili s ICE motorima (posebno dizelašima).

Long-range izvedbu dobio je i E-5008, a njegov maksimalni deklarirani doseg je tek nešto slabijih 668 kilometara. Valja napomenuti da su ove verzije već u ponudi i dostupne za narudžbu.

Kao glavna atrakcija na Peugeotovom štandu nezaobilazan je bio koncept Inception. Osim dizajnerskih smjernica izvana, glavni novitet koji je s njim prikazan je tzv. Hypersquare volan neobičnog pravokutnog oblika koji podsjeća na one u trkaćim automobilima.

Iako na prvu izgleda da je nemoguće voziti u normalnom prometu s takvim volanom, njegov steeer-by-wire sustav koji nema nikakvu fizičku vezu s kotačima omogućava varijabilni prijenosni odnos. Stoga je tih 1.5 okretaja s jedne do druge strane više nego dovoljno za savladavanje svih mogući zavoja i skretanja.

Imali smo prilike isprobati kako to funkcionira na simulatoru. Ne sumnjamo da će trebati vremena da se vozači naviknu na takvo upravljanje, no slično je bilo i s uvođenjem i-Cockpita koji je unio istu revoluciju u ergonomiju kabine Peugeotovih modela. Hypersquare je upravo to, nova generacija I-Cockpita koji će doći s nekim od modela koji će uslijediti u narednim godinama.

Na Peugeotovom štandu Imali smo posebnu priliku prisustvovati i Tech Touru gdje su nas nadležni menadžeri iz dizajnerskog, sportskog i ostalih odjela upoznali s modelima na štandu. Tako smo iz prve ruke čuli i o stvarno spektakularnom WEC modelu iz Hypercar kategorije 9×8, ali i o naporima koje Peugeot ulaže u očuvanje lavlje populacije u Africi s kojom nas je upoznala šarmantna Molly Rutherford.

Na kraju našeg obilaska učestvovali smo na Q&A sesiji gdje smo se upoznali s nekim od budućih koraka u Peugeotovom poslovanju, nastojanju da zadrže različite pogonske sklopove, jer im je jasno da nisu svi dijelovi svijeta jednako spremni prihvatiti električnu tranziciju.

Bilo to iz tradicionalnih, financijskih infrastrukturnih ili nekih četvrtih razloga i dalje će kupcima nuditi ICE izvedbe, hibridne i 100% električne, što će svakako pridonijeti dobrim prodajnim brojkama, bez obzira na to o kojem se tržištu radilo.

Pariški salon automobila izabran je kao prilika da Stellantis svijetu pokaže B10, najnoviji kompaktni SUV Leapmotora nastao na svojoj B platformi.

Uz njega smo vidjeli i T03, SUV A segmenta s ponudom prostora iz B segmenta. Za one s većim zahtjevima tu je bio C10, SUV D segmenta dizajniran za kupce koji vole visoku tehnologiju. Oba su dostupna za narudžbu kod odabranih Stellantisovih salona u Europi. Kao top model predstavljen je C16 koji nudi 800V arhitekturu i mogućnosti superbrzog punjenja.

Sve navedeno vodi prema ostvarivanju plana Dare Forward 2030, ambicioznog strateškog plana Stellantisa. Po njemu bi do 2038. trebali postati carbon zero, a do 2030. godine 50% redukcijom CO2 emisija u odnosu na 2021. godinu. Istim planom žele ostvariti da BEV-ovi čine 100% prodaje u osobnim vozilima u Europi do kraja ovog desetljeća, a 50% u SAD. Planiraju ponuditi ni manje ni više nego 75 različitih BEV vozila kako bi se taj plan ostvario i kako bi prodavali 5 milijuna 100% električnih vozila do 2030. No kako smo vidjeli, planovi i želje su jedno, a praksa je nešto sasvim drugo.