Nova Toyota GR Yaris
Foto: Toyota
Novi GR Yaris je čista jurilica, nastala na temelju Toyotinog iskustva osvajanja titula u Svjetskom prvenstvu u reliju. Iskovan kroz uspjehe u vatri natjecanja, donosi tehnologiju i konstrukciju motosporta izravno u svijet cestovnih automobila.
Postavljen na vrhu potpuno nove palete Yarisa, GR Yaris je jedinstveni model koji uživa povlastice konstruktorske i inženjerske vještine TOYOTA GAZOO Racinga i Tommi Mäkinen Racinga, Toyotinog partnera u WRC-u.
Služeći i kao službeni homologacijski model za razvoj sljedećeg automobila Yaris WRC, ima i sve odlike koje su vlasnicima potrebne za uspješno natjecanje na lokalnim natjecanjima u reliju. Predstavljanje je predviđeno za drugu polovicu 2020., pa će GR Yaris pratiti model GR Supra kao drugi Toyotin globalni GR model.
Predstavljajući GR Yaris na Salonu automobilu u Tokiju 2020., Predsjednik GAZOO Racinga Shigeki Tomoyama rekao je: Jedan od ciljeva TOYOTA GAZOO Racinga je koristiti motosport za brušenje svojih znanja i vještina cjelokupnog osoblja, s ciljem predstavljanja vrhunskih serijskih sportskih automobila. Dok je nova GR Supra sportski automobil razvijen kroz kružne utrke, GR Yaris je nastao kroz naše sudjelovanje u reliju – nešto što mnogi naši navijači s nestrpljenjem očekuju.
Svaki aspekt ovog automobila je usmjeren k performansama: potpuno nova platforma i motor, novi ovjes, lagana konstrukcija i aerodinamičan oblik, te novi stalni pogon na sve kotače GR-FOUR. Zahvaljujući velikoj snazi i maloj težini, ima sve potrebno za uspjeh na natjecanjima, kao i za pružanje uzbudljivih performansi kao superokretni mali cestovni automobil.
Nasljeđe
Novi GR Yaris je prvi Toyotin sportski automobil s istinskim pogonom na sve kotače te njezin prvi homologacijski model za natjecanje u Svjetskom prvenstvu u reliju od završetka proizvodnje Celice GT-FOUR, 1999. godine.
Kroz dvije generacije i tri modela, Celica GT-FOUR je sudjelovala u Toyotinim najuspješnijim sudjelovanjima u WRC-u, u zlatnim godinama relija koje su ovom proizvođaču donijele 30 pobjeda u reliju, četiri vozačka naslova i jedan momčadski. Kao podsjetnik na uspješne prethodnike kao i tehnologiju pogona na sve kotače, GR Yaris s ponosom nosi logo GR-FOUR na poklopcu prtljažnika.
Kao homologacijski model GR Yaris će podržavati razvoj novog natjecateljskog automobila za sudjelovanje TOYOTA GAZOO Racing World Rally Teama u natjecanju WRC. Od ponovno uključivanja u natjecanje 2017. godine, Toyota je osvojila momčadsku titulu 2018., a Ott Tänak je 2019. osvojio i titulu u poretku vozača.
Razvoj prioriteta
Ekipa vještih konstruktora i inženjera s iskustvom u WRC-u okupljena u Tommi Mäkinen Racingu usredotočila se na usavršavanje aerodinamike, rasporeda težine i olakšavanje novog automobila – tri ključne odlike za postizanje najboljih performansi i voznih svojstava.
Manja visina krova je povećala sposobnost automobila u savladavanju otpora zraka, dok je pomicanje 1,6-litarskog turbo motora unatrag, prema središtu automobila i smještanje akumulatora u prtljažnik, pomoglo u postizanju bolje ravnoteže konstrukcije čime su poboljšani upravljivost, stabilnost i odziv.
Karoserija u izvedbi s troja vrata izrađena je od laganih materijala uključujući polimer s ugljičnim vlaknima i aluminij, radi postizanja zavidnog omjera snage u odnosu na težinu, dok nova platforma omogućava širi trag stražnjih kotača i novi stražnji ovjes s dvostrukim poprečnim ramenima. Momčad je osmislila i ojačanja ispod uzdužnih nosača radi potpunog iskorištavanja potencijala ovjesa.
Jedinstveni dizajn
Iako je novi GR Yaris na vrhu palete potpuno novog Yarisa, njegov je izgled jedinstven uz trovratnu karoseriju i visinu krova sniženu za 91 mm, čime je postignuta silueta coupea. Vrata bez okvira pridonose dojmu coupea. Sprijeda, oblik maske hladnjaka i spojler izražavaju autentični GR status ovog automobila, dok straga, široki trag kotača i mišićavi blatobrani omogućavaju korištenje aluminijskih naplataka od 18“.
Potpuno novi 1,6-litarski turbo motor
Motor u GR Yarisu je potpuno novi, trocilindarski turbo motor koji uživa pogodnosti tehnologija iz motosporta radi postizanja maksimalnih performansi, uključujući hlađenje klipova putem više mlaznica, veliki promjer ispušnih ventila te strojno obrađene usisne kanale. Uz zapreminu od 1.618 cm3 ovaj motor daje maksimalnih 261 KS/192 kW te 360 Nm okretnog momenta.
GR-FOUR: Novi sustav pogona na četiri kotača
Performanse GR Yarisa dobivaju podršku sustava pogona na četiri kotača GR-FOUR koji je konstruiran tako da optimira pogonsku snagu na svakom kotaču, uz istovremeno jednostavnu konstrukciju i malu težinu.
Vozač može podesiti performanse pogona na četiri kotača prema svojim željama ili situaciji u prometu koristeći okretni prekidač za odabir načina rada 4WD. U normalnom načinu rada je osnovna raspodjela momenta sprijeda/straga 60:40; u načinu rada Sport pretežni dio momenta se usmjerava straga, u omjeru 30:70, radi omogućavanja zabavnije vožnje na zavojitim cestama i stazama; a u načinu rada Track (Staza) osnovni postav je 50:50 za brzu, natjecateljsku vožnju na stazama ili brzinskim ispitima. U svakom načinu rada, raspodjelu okretnog momenta se automatski podešava sukladno želji vozača, ponašanju vozila i uvjetima na cesti ili stazi.
Circuit Pack
Kupci mogu unaprijediti svoj GR Yaris opcijskim paketom Circuit Pack. Taj paket dodaje na automobil Torsen s ograničenim proklizavanjem i na prednju i na stražnju osovinu, posebno podešeni sportski ovjes te kovane naplatke od 18“, s gumama Michelin Pilot Sport 4s 225/40R18.
Novi GR Proizvodni centar u Motomachiju
Kako bi omogućila ostvarivanje ciljeva za GR Yaris, Toyota je izgradila novi proizvodni pogon u svojoj tvornici u Motomachiju, s posebnom linijom za proizvodnju sportskih automobila GR.