Nova punionica električnih vozila u NP Krka
Javna ustanova „Nacionalni park Krka“ javnosti je predstavila novu infrastrukturu za punjenje električnih automobila na Lozovcu i nova električna i hibridna plug-in vozila. Realiziran projekt predstavlja doprinos zaštiti prirode i okoliša te cjelokupnoj društvenoj zajednici, jer se korištenjem ovakvih automobila smanjuju štetne emisije koje proizvode konvencionalni motori s unutarnjim izgaranjem.
U sklopu programa „Zelena linija“ kojeg je pokrenulo Ministarstvo zaštite okoliša i prirode i Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, a koji je namijenjen javnim ustanovama za upravljanje zaštićenim područjima, nacionalnim parkovima i parkovima prirode, JU „Nacionalni park Krka“ nabavila je pet novih hibridnih i električnih automobila.
Ovo predstavlja korak više u zaštiti prirode, a posebno nam je drago da se i JU „NP Krka“ pridružila projektu Zelena linija koji zaštićenim područjima pruža mogućnost sudjelovanja kako bi bili uzor za uvođenje i širu primjenu električnih automobila. Nadamo se da će se i nadalje razvijati projekti kako bi se što veći broj građana mogao uključiti u izravnu zaštitu okoliša kupnjom električnih automobila, naglasio je ravnatelj JU „NP Krka“ mr. sc. Krešimir Šakić.
Ukupna vrijednost investicije iznosi 158.724 eura od čega je 80% sufinancirao Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Nabavljeno je jedno Mitsubishi i-MiEV električno vozilo, dva Mitsubishi Outlander PHEV-a i dva Toyota Prius 1,8 hibridna vozila.
Prednosti ovih vozila su naklonjenost prema prirodi, zaštita okoliša, smanjeni troškovi održavanja i goriva. Sva navedena vozila u električnom modu su nečujna. Primjerice, Mitsubishi i-MiEV se može puniti iz vanjske mreže (iz utičnice ili javne punionice), a domet vozila s punom baterijom je 160 km i emisija CO2 od 0 g/km.
Plug-in hibridno-električna vozila imaju bateriju koja se može puniti iz vanjske mreže (iz utičnice ili javne punionice), a domet vozila s punom baterijom je 52 km. U slučaju kada se smanji kapacitet baterije ili je potrebna veća snaga, uključuje se benzinski motor. On pokreće agregat i puni bateriju te ne služi za pokretanje vozila nego za generiranje električne struje. Za pogon vozila zadužena su dva elektromotora. Emisija CO2 je 42 g/km dok vozilo sličnih karakteristika u dizelskoj verziji ima emisiju od 154 g/km, pa čak i više. Iz ovoga proizlazi prijateljski odnos prema prirodi: smanjenje zagađenja emisijom CO2, NOX i zagađenja bukom.
Nadalje, JU „NP Krka“ postavila je i novu infrastrukturu za punjenje električnih automobila na Lozovcu te će još jedna biti postavljena u sklopu uređenja okoliša novog informacijskog centra u Laškovici iznad Roškoga slapa. Vrijednost investicije za obje punionice iznosi 399.850 kuna koje je samostalno financirala JU „NP Krka“.
Infrastruktura za punjenje električnih automobila Terra DC 53 multi-standardna modularna je stanica od 50 kW za brzo punjenje s jednim, dva ili tri priključka za brzo punjenje električnih vozila. Fleksibilni dizajn omogućava više protokola i to CCS, CHAdeMO i brzi AC protokol, ovisno o individualnim potrebama svakog korisnika. Namjenski je dizajnirana za korištenje po principu super brzog punjenja i idealna je za upotrebu na benzinskim stanicama i urbanim dijelovima grada, odnosno mjestima velikog protoka vozila.
Punjači su opremljeni internet aplikacijama koje korisnicima omogućuju jednostavno priključivanje njihovih uređaja na različite softverske sisteme kao što su baze podataka, platforme za plaćanje ili sistemi inteligentnih energetskih mreža. Time je omogućeno daljinsko praćenje, održavanje i nadogradnja funkcija. Radna temperatura je od -35°C do +50°C , istaknuo je Aleksandar Radosavljević, predstavnik ABB Ltd. Zagreb.
Sukladno dostupnim podacima trenutno je u Republici Hrvatskoj aktivno preko sto punionica i trend rasta se intenzivno nastavlja. Program „Zelena linija“ potpuno je u skladu s politikom energetske učinkovitosti Republike Hrvatske iskazane u Strategiji energetskog razvoja, Nacionalnim programom energetske učinkovitosti za razdoblje od 2008. do 2016. godine te nacionalnim akcijskim planovima energetske učinkovitosti koji slijede iz navedenog Nacionalnog programa.