Hyundai i30 1.6 CRDI 136 7DCT Premium Plus
Tekst: Goran Vrhovec
Kad smo prošle godine u Frankfurtu prisustvovali pretpremijeri novog i30, Peter Schreyer nas je upoznao sa svim bitnim značajkama novog Hyundaievog aduta. No, ono što je svima prisutnima odmah bilo jasno jest da gledaju vrlo ozbiljan auto kompaktne klase od kojeg strepe i oni s najduljom tradicijom.
I kasnije kada smo imali prilike sjesti u njega i iz prve ruke se uvjeriti u njegovu kvalitetu izrade, potvrdile su se one tvrdnje da Hyundai koracima od sedam milja gazi prema samom vrhu svjetske elite među proizvođačima. Nemilosrdna ofenziva novih modela kojoj svjedočimo svakih par mjeseci samo pokazuje da se zadani planovi ostvaruju, a i30 svakako je jedan od core modela na kojem se taj uspjeh temelji.
Treća generacija i30 kompletno je europski auto. „Osmišljen, dizajniran i proizveden u EU“ pisalo bi na njegovoj deklaraciji da ju ima na sebi. Maksimalno prilagođen ukusu najzahtjevnijeg tržišta na svijetu novi je i30 zakoračio na teritorij inače rezerviran za Golfove, A3, Focus i slične, dok francuzi mogu samo s tugom gledati kako ostaju u prašini iza njega. Sve na njemu odrađeno je onako kako bi to željeli od jednog pomno osmišljenog modela, a dojam kvalitete ne narušavaju više ni detalji koje smo uz malo truda nekad znali pronaći kod skoro svakog auta. Izvana i30 ne nudi revoluciju dizajna, ali nudi moderan i prepoznatljiv identitet Hyundaieve obitelji i nizak otpor zraka od svega 0.30, što svakako doprinosi niskoj potrošnji, ali i tišini vožnje na autocesti.
Kakav je iznutra?
U interijeru prevladava crna boja i to je možda jedini detalj koji se još može popraviti. Dovoljno je samo pogledati kako dobro izgleda njihov najmanji, ali i trenutno najcjenjeniji model i10 u dvobojnoj izvedbi interijera. Osim što bi se unijelo živosti, automatski bi se time još dodatno pojačao osjećaj prestiža. No i ovako, posebno u testiranoj izvedbi s automatskim 7-brzinskim mjenjačem s dvije spojke i bogatom Premium Plus opremom nije bio problem impresionirati ni znalce iz branše. Pogled oko ručice mjenjača i središnje konzole, grijani volan, sjedala, birač moda vožnje i još dosta toga ne ostavlja puno želja neispunjenim. Prtljažnik od 395 litara svakako je više nego što očekujete u prosječnom kompaktu. A još je bolja situacija kada upalite motor i krenete.
Kakav je u vožnji?
Prvo ćete biti u čudu jer se dizelaš zapremine 1.6 litara koji razvija 136 KS uopće ne manifestira kao dizelaš. Izuzetna je zvučna izolacija i manje istreniranom sluhu skoro pa nemoguće je iznutra pogoditi da vozite dizelaša. Očito je posebna pažnja bila posvećena upravo tome, jer vrhunska izrada karoserije i udobnost vožnje idu ruku pod ruku i mnogi bi mogli ponešto naučiti o tome od Hyundaia. Sedambrzinski mjenjač pohvalili smo još prošle godine u većem bratu i40, koji ga je iz nespretnog pokušaja limuzine srednje klase pretvorio u sjajan flotni auto za poslovne ljude koji ne žele ostaviti bogatstvo na cesti. Upravo taj mjenjač sjajno se nadopunjava s popriličnih 300 Nm koliko nudi navedeni motor. Postoje tri moda vožnje: defaultni bez naziva, ECO i Sport. U tom defaultnom modu vožnja je vrlo udobna i brzine se mijenjaju bez trzaja, samo uz zvučnu promjenu i evidentan trenutni pad okretaja prilikom ubacivanja u viši stupanj. Idealno se tako voziti po gradu, jer ako zatreba, ubrzanje je dostupno na malo jači potisak pedale gasa, dok inače u normalnoj vožnji i30 djeluje vrlo relaksirano i opuštajuće, ničime vas ne navodeći na grijeh za volanom. Ako poželite još više štedjeti, ECO mod osjetno brže bira viši stupanj prijenosa pa već kod 60 km/h se može dogoditi da se vozite u sedmom stupnju. No, i bez njega u gradu smo trošili oko sedam litara, što svakako nije puno.
Postoji i onaj treći mod rada – sport. Tu nije samo mjenjač u drugom modu već i mapi motora, jer se istog trenutka osjeti da je tih 300 Nm dostupno na svaki pomak pedale gasa. Čak smo i mi ostali iznenađeni kojom silinom i brzinom je i30 došao do „treće“ od ulaska do izlaska iz novozagrebačkog rotora, uz glasne proteste prednjih guma. Ako volite takvu vožnju, cijenit ćete i to da su iza upravljača polugice za ručno mijenjanje stupnjeva što je dobrodošla činjenica, posebno kad ste sami na otvorenoj zavojitoj cesti.
Samo ponašanje u vožnji je iznimno dobroćudno i vrlo sigurno. Po vožnji i30 više djeluje kao limuzina nego kompakt jer je vrlo smiren i stabilan bez da je tvrd. Očito je njemačka škola ovjesa imala prste i u ovome jer su uspjeli napraviti auto koji odlično drži cestu, a da nije neudoban, već upravo suprotno. Doista se teško sjetiti nekog u vožnji tako zrelog kompakta iz nedavne prošlosti, osim možda Focusa ST line koji ipak naginje ka sportu. Uglavnom, ako je sve što ste znali o Hyundaievim automobilima i kako se voze bazirano na iskustvu prošlih generacija, onda to komotno možete zaboraviti. Novi i30 potpuno je druga priča koja u ovako motoriziranoj i opremljenoj verziji zaista kuca na vrata njemačkim premiumima i japanskim adutima poput Civica i Mazde3, dok su drugi već dobrano zaostali za njim.
Trebam li ga kupiti?
Već prvi pogled na opremu i specifikacije daje do znanja da ovo sigurno neće biti glavni hit na tržištu kod nas po pitanju brojaka, ali je isto tako činjenica da bez obzira na priče o dizelima, 95% naših vozača da može birati odabralo bi upravo ovu varijantu i30. Da krenemo nabrajati svu serijsku opremu i sustave s kojima dolazi testirani model trebalo bi nam još toliko prostora pa taj dio odradite sami na Hyundaievoj stranici, no vjerujte, isplatit će vam se. Bit će vam puno jasnije zašto košta 194.989 kn. Vjerujte da vrijedi svake lipe. Ako vam je to ipak previše, znajte da je u tijeku akcija na i30 Classic koji se može dobiti za svega 104.990 kn, što je pravi best buy ako se gleda uloženo-dobiveno.
Za: vrhunska izrada, bogata oprema, snažan i štedljiv motor, odličan automatik, iznimno tiha i udobna vožnja
Protiv: malo više boja u interijeru znatno bi poboljšalo dojam.