Frankfurt IAA 2017
Jučer je u Frankfurtu za širu javnost otvoren najpoznatiji njemački auto show. Radi se naravno o Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) koji se tradicionalno održava u jesen svake neparne godine.
U skladu s trendovima smanjenja troškova i prorjeđivanja pojavljivanja proizvođača na auto salonima diljem svijeta, ove su godine Frankfurt propustili DS, Peugeot, FIAT, Alfa Romeo, Lancia i još poneki, no zato oni koji su se pojavili nisu razočarali. Pritom prvenstveno mislimo na njemačke proizvođače koji uvijek u Frankfurtu demonstriraju moć pa ni ova godina po tom pitanju nije bila izuzetak.
Ford, Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz i BMW na svojim su štandovima predstavili svoje cjelokupne palete. U korak ih prate korejski proizvođači poput Hyundaia, koji može ovaj salon smatrati domaćim obzirom da im se glavni centar za Europu nalazi upravo ovdje. Da im je njemačko tržište itekako važno pokazali su i japanski proizvođači poput Toyote, Honde, Mazde i Subarua, dok je od britanskog plemstva prisutan bio Bentley. Talijanski punokrvni sportaši bili su zastupljeni Ferrarijem i Maseratijem. Pa krenimo u obilazak glavnih noviteta u Frankfurtu…
Ford je imao dva noviteta s različitih krajeva ponude. S jedne strane tu je bio simpatični EcoSport za europsko tržište. Poboljšane praktičnosti i iskoristivosti, novi EcoSport nudi i po prvi puta inteligentni pogon na sve kotače za veću upotrebljivost na asfaltu, ali i izvan njega. U kombinaciji s naprednim novim dizelski motorom zapremine 1.5 litara i snagom do 125 KS novi će EcoSport sigurno privući brojne urbane kupce koji vole aktivan životni stil.
Također se po prvi puta ovaj model nudi i u ST-Line izvedbi s naglašenim sportskim detaljima, tempomatom s varijabilnim ograničivačem brzine, stražnjom kamerom i SYNC3 povezivošću.
Za one s drugačijim ambicijama, Ford je prikazao novi Mustang za Europu. Bočna silueta ostala je prepoznatljiva, no razlike u odnosu na stari model se vide ponajviše sprijeda. Nova svjetla, niski nos te još dinamičniji izgled, uz brojna poboljšanja koja se ne vide na prvi pogled trebale bi u pravoj GT izvedbi pokretanoj V8 petlitrenim motorom nastaviti uspjeh započet prošlim modelom. U ponudi je 11 novih boja, a 450 KS snažan motor u kombinaciji s 10-stupanjskim automatikom trebao bi ovaj Mustang učiniti najbrže ubrzavajućim do sada.
Kako bi zadovoljio zahtjevne kupce, sa starog kontinenta tu je i sofisticiran MagneRide aktivni ovjes te odabir nekoliko modova vožnje. U svakom slučaju novi bi Mustang GT trebao biti najbrži do sada po pitanju ubrzanja. Naravno, ako izuzmemo razne prerade, službene i one druge.
Hyundai je u punom naletu, to je evidentno već zadnjih par godina, no ovakav zamah još nismo vidjeli. Vrlo uspjeli i30 dobio je još jednu karoserijsku izvedbu – Fastback koji nudi prostranost limuzine uz praktičnost kompakta.
No, jedna od glavnih zvijezda bila je svakako Kona, lijepi i zabavni kompaktni SUV kojim Hyundai hrabro ulazi i na tržište lifestyle modela. Namijenjena je kupcima koji vode izuzetno aktivan život, a opet cijene progresivan dizajn i visoku funkcionalnost. Osim toga, Hyundai si je s Konom zadao potpuno nove standarde za tu klasu, poput trenutno najmodernije povezivosti koja postoji, ali i vodećih svojstava po pitanju sigurnosti u svojoj kategoriji.
Kada postignete sve što ste planirali po pitanju modela za većinu kupaca, uspješne tvrtke odlučuju se i na modele kod kojih prodajne brojke nisu prioritet već su demonstracija znanja i moći određenog brenda. Hyundai sada ima jedan takav model u ponudi, a to je i30 N. Iza slova N skriva se Nürburgring, najpoznatija test staza na svijetu na kojoj većina proizvođača testira svoje sportske i supersportske modele.
Top model i30 pokreće dvolitreni motor s turbo punjačem koji razvija 353 Nm, a koji će u „Standard“ izvedbi razvijati 250 KS. Za ubrzanje do 100 km/h treba svega 6.4 sekunde, dok će oni koji se odluče za tzv. „Performance package“ na raspolaganju imati 275 KS (0-100 6.1 s i 250 km/h najveće brzine), ali i još par dodataka koji uljepšavaju život vozača.
Tako će jača izvedba imati i E-LSD elektronički kontroliran diferencijal s ograničenjem proklizavanja, ali i Variable Exhaust Valve System. Njime vozač, ovisno o modu vožnje u kojem se nalazi, može aktivno utjecati na zvuk koji dolazi iz ispušnih cijevi. ESC se, kao što je i red u najjačim izvedbama, može i potpuno isključiti tako da vozač na sebe preuzme potpunu kontrolu nad ponašanjem auta, prvenstveno na stazi. Tu su još i Launch Control sustav za maksimalno ubrzanje s mjesta, automatsko dodavanje međugasa prilikom mijenjanja stupnjeva naniže (može se uključiti i isključiti!) te ni manje ni više nego 10.000 testnih kilometara prijeđenih na Nordschleifeu. Po svemu sudeći, prvi performance model iz Hyundaia trebao bi biti pun pogodak i željeno ga čekamo da dođe na test.
Subaru je u Frankfurtu predstavio novu Imprezu za europsko tržište. Naglasak kod novog modela, najpoznatijeg u Subaruovom portfelju, bio je na sigurnosti zahvaljujući novoj Globalnoj platformi i EyeSight sustavu. Impreza i dalje slijedi postulate zadane u Subaruovoj filozofiji, poput Symmetrical All-Wheel-Drive sustava pogona na sve kotače i prepoznatljivih bokser motora. Ovo je peta generacija Impreze i u kompaktnoj je izvedbi pronašla put do kupaca koji žele sposobnost odlaska bilo gdje bez obzira na podlogu i uvjete na cesti, a opet ne žele voziti SUV. Potpuno preuređeni motori i CVT Lineartronic mjenjač uklopljeni su u Globalnu platformu i na taj način su stvorili najsposobniji kompakt C segmenta koji je Subaru ikada napravio. Karoserija je još otpornija na torzijsko uvijanje, samim time ionako poslovična agilnost je još poboljšana, kao i ubrzanja.
Novi XV koji smo vidjeli prvi put u Ženevi i dalje je plijenio pažnju, zahvaljujući atraktivnoj karoseriji i novim svjetlima kojima je udahnuta nova doza svježine u ovaj izuzetan kompaktni SUV. Osim estetike, modernijeg interijera i infotainmenta ionako nije bilo što za dirati, tako da možemo reći da jedva čekamo da novi XV stigne i do nas.
Toyota je na svom štandu predstavila kompletnu ponudu, dominirali su hibridi, ali i sportski modeli. Predstavili su sve od LMP1 prototipa do Yarisa kojim se Toyota uspješno bori u WRC-u te cestovne izvedbe najbržeg Yarisa do sada. Tu je bio i C-HR Hy-Power Concept, sportska izvedenice ovog vrlo atraktivnog crossovera koji smo priželjkivali od početka. No, glavni novitet ipak je bio Land Cruiser. Novi model legendarnog terenca uvijek je posebno važan za Toyotu pa ni ovaj put nije iznimka. Svi ostali modeli u ponudi nude sve što se od jedne Toyote i očekuje, no od Land Cruisera traži se još puno više.
U proteklih se 65 godina života profilirao kao ultimativno off-road vozilo koje je primjer izdržljivosti i pouzdanosti, a opet je dovoljno uglađen i za svakodnevne potrebe. Dovoljno je reći da je u 10 europskih zemalja Land Cruiser broj jedan u svom segmentu, a o Afričkim i Bliskoistočnim tržištima da i ne govorimo. Pokreće ga i dalje 2,8-litreni dizelaš od 177 KS kao glavni pogonski agregat, dok se na nekim tržištima nude slabiji 2.7 VVT-i benzinac od 161 KS i jači 4-litreni motor od 249 KS. Zahvaljujući brojnim naprednim sustavima, s Land Cruiserom i ne tako verzirani vozači mogu iskoristiti skoro sve off-road sposobnosti ovog jedinstvenog vozila.
Land Rover je prikazao svoj najekstremniji auto u povijesti. Pod imenom Discovery SVX majstori iz Special Vehicle Operation odjela, koji nam je donio i već poznati ekstremni Jaguar F-Type SVR, sada su se „bacili“ na off-road. I rezultat je prilično zastrašujući: benzinski V8 motor s kompresorom razvija 525 KS koje na podlogu bez obzira kakvu prenose gume visine 815 mm i odmakom od tla koji nadmašuje i normalni Discovery. Jasno je da s ovim monstrumom nema šale, bez obzira gdje ga potjerali.
U Jaguaru se ista ta ekipa koja je stvorila gore spomenuti Discovery sada zabavlja električnim trkačem nazvanim I-Pace eTrophy. To bi trebala biti kup verzija čije bi se utrke održavale kao popratno događanje na utrkama Formule E, a trebale bi krenuti krajem sljedeće godine. Nama je za oko ipak zapeo prelijepi manji brat, sada svjetskom titulom Auta godine ovjenčanog F-Pacea – Jaguar E-Pace.
Konkurent njemačkim proizvodima nudi prepoznatljiv stil i dinamiku uz najmoderniju tehnologiju izvana i iznutra. Ne sumnjamo da će bit uspješan kao i stariji i veći brat.
Porsche, ponos njemačke auto industrije prikazao je novu generaciju svog velikog SUV-a Cayennea. Upravo tim modelom počela je revolucija u modelskoj politici Porschea, ali i svih drugih premium proizvođača. Kao i do sada, naglasak je stavljen na dinamiku vožnje kakvu nikad ne bi očekivali od vozila tih gabarita.
Za ljubitelje pravih Porscheovih sportaša, prvi put smo uživo vidjeli ultimativni 911, onaj GT2 RS. 700 KS snažni bolid pravi je pokazatelj svega što Porsche zna i može napraviti. Premijeru je doživjela i zanimljiva izvedba GT3 u Touring pack specifikaciji s ručnim mjenjačem i klasično varijabilnim stražnjim spojlerom.
Drugim riječima, ako niste uspjeli doći do iznimno traženog 911 R, ovo vam je druga prilika za dobiti jedan od vjerojatno najboljih 911 uopće.
BMW-ov štand je po tradiciji prvi kojeg vidite u Frankfurtu, jer je stanica shuttle-a koji dovozi novinare upravo pred njihovim paviljonom. To nije uopće loše, jer je BMW imao što za pokazati. Glavnina novinara vrtila se oko dva nova M5 koji po prvi put u svojoj više od 30 godina dugoj povijesti ima pogon na sve kotače.
Ipak, da bi svi ljubitelji marke ostali mirni, prednja osovina koristi se samo kada za to ima potrebe, a može se i potpuno isključiti kada poželite dokrajčiti trenutni set guma. 600 KS na dva kotača pobrinut će se da vam ta zabava ne potraje dugo. Osim M5, za one ekološko osvještenije ljubitelje marke predstavljen je novi i3S.
Jača verzija popularnog električnog mališana dodatno je nabrijana pa sad do stotke treba manje od sedam sekundi, a doseg s punjenjem je povećan.
Od koncepata isticao se naravno X7, budući luksuzni SUV na kojeg smo morali čekati do drugog dana da se pojavi na svom počasnom mjestu na štandu.
Renault je konačno predstavio ono što su svi ljubitelji jurilica željno čekali – novi Megane R.S. S motorom od 1.8 litara, poznatim iz sportskog Alpine A110 i 280 KS, Megane R.S. po prvi puta dolazi s petvratnom karoserijom. Očito je da su trendovi upotrebljivosti i kod jurilica takvi da se uz brzinu cijeni i praktičnost. Po tradiciji, najsportskiji Megane može se birati s dvije vrste ovjesa, Sport i ekstremniji Cup uz kojeg dolazi i pravi mehanički diferencijal sa zaustavljačem.
Ono što je zajedničko i jednoj i drugoj verziji je zakretanje sva četiri kotača za što bolje i agilnije savladavanje zavoja. Još jedna premijera za Megane R.S je i mogućnost odabira ručnog, ali od sada i automatskog mjenjača s dvije spojke i naravno, polugicama iza volana. Nešto kasnije doći će i top model Trophy koji će razvijati 300 KS.
Bentleyev glavni novitet smo već predstavili na našim stranicama, no uvijek je lijepo doživjeti ga i iz prve ruke. Continental GT treća je generacija modela koji je redefinirao Luxury Grand Touring, kako kažu u Bentleyu. Impozantan coupe s četiri sjedala zaista je demonstracija luksuza, ali i moći jer njegov W12 bi-turbo motor ubrzava i dalje preko dvije tone teški coupe do stotke za manje od četiri sekunde i neće posustati sve do 333 km/h. A sve to odvija se u atmosferi najboljih britanskih klubova za gospodu.
Honda se polako vraća svojim korijenima. Nakon malo „traženja“ same sebe, ipak su sportski geni opet došli do izražaja. Spektakularni NSX u svojoj GT3 izvedbi i karoserijom od karbona san je snova svakog ljubitelja utrka, no malo tko će ga ikada isprobati osim uskog kruga odabranih.
Zato je tu koncept Civic Type R u „Customer Racing Study“ izvedbi koja bi za mnoge mogla biti ulazak u svijet utrka.
Od „normalnih“ automobila novost je bio CR-V u svojoj hibridnoj izvedbi, a posebnu je pažnju plijenio koncept Urban EV u retro stilu koji bi već 2019. trebao zaživjeti i na cestama. Od ne tako vidljivih noviteta aktualni Civic je dobio potpuno obnovljeni dizelski motor od 1.6 litara, nepromijenjene snage od 120 KS i 300 Nm okretnog momenta.
Jazz, najmanji model u Hondinoj ponudi po prvi puta je dobio i sportsku izvedbu. Motor koji nas je oduševio u HR-V-u, 1,5-litreni atmosferski benzinac od 130 KS pokreće tzv. Dynamic izvedbu Jazza.
Poznavajući mjenjač i Hondin know-how, ne sumnjamo da će mnogi koji do sada nisu gledali Jazz biti itekako zainteresirani za ovaj provjereno funkcionalan, pouzdan, a od sada i vrlo zabavan auto.
Volkswagen je kao i obično imao jedan od najvećih štandova na salonu. Od noviteta vidjeli smo zanimljiv T-Roc, ali i novi Polo GTI te njegovog manjeg brata Up! GTI. Po prvi put u povijesti, VW ima tri GTI-ja u svom programu. Obitelj kreće od 115 KS snažnog Up!-a koji ide stopama originalnog Golfa GTI od prije četrdeset godina. Priča se nastavlja s upravo predstavljenim Polom, koji po prvi puta ima dvolitreni turbo motor s direktnim ubrizgavanjem i 200 KS.
Na vrhu se naravno nalazi Golf s dvije varijante, 230 KS ili u jačoj izvedbi 245 snažnim motorom. Ako vas ubrzanja i ležanje ne zanimaju toliko onda ćete sigurno voljeti T-Roc, crossover koji kombinira dominantan izgled SUV-a s dinamikom kompakta.
Mercedes-Benz je tradicionalno zauzeo monumentalni retro paviljon na samom ulazu, gdje je na više nivoa predstavio apsolutno cijelu svoju nemalu ponudu začinjenu s ponekim senzacionalnim konceptom. No, glavna zvijezda je bez sumnje bio hipersportaš Project One, baziran kompletno na dominantnom F1 bolidu Lewisa Hamiltona koji ga je i dovezao na pozornicu. Po prvi puta je zaista cijela tehnologija Formule 1 prebačena na cestovni automobil. Tako se iz 1,6-litrenog V6 motora u kombinaciji s elektromotorima postiže snaga od 1000 KS, što bi mu trebalo garantirati zastrašujuće performanse, ubrzanje 0-200 km/h za 6 sekundi i najveću brzinu od oko 350 km/h. Zanimljivo je da je prvi primjerak 2.3 milijuna eura skupog vozila prodan hrvatskom kupcu. Naravno, za to je trebalo proći podulji i detaljni proces selekcije između brojnih interesenata voljnih dati 500.000 € pologa i onda čekati dvije godine na svoj auto.
Od običnim smrtnicima ipak bližih vozila, bile su tu premijere S 450 4Matic Coupea, S 560 Cabrioleta, S 63 AMG S 4 Matic Coupea i brojnih drugih. Pažnju je posebno plijenio zaista senzacionalan koncept Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet u retro stilu.
Koncept EQ (Electric intelligence) zauzimao je mjesto pored Projecta One zbog svoje važnosti, a to je da će u svakoj liniji modela do 2020. godine biti barem jedan EQ model pokretan strujom. Spomenuti EQ je zapravo EQA, studija buduće električne A klase od 270 KS.
Citroën je uz Renault bio jedini francuski proizvođač u Frankfurtu. Glavna zvijezda njihovog štanda bio C3 Aircross, novi mali SUV baziran na C3 kojim Citroën nastavlja svoju ofenzivu u SUV segmentu. Njime je zamijenjen C3 Picasso koji je postizao dobre rezultate, kako prodajno tako i po upotrebljivosti, no očito je da su SUV vozila tražena u apsolutno svim segmentima i da proizvođači to detaljno prate.
Dacia je predstavila novi Duster. Najveći i svakako jedan od najpopularnijih Dacijinih modela doživio je svoje drugo izdanje. Po dimenzijama je ostao identičan prethodniku, no promjene su ipak zamjetne, poput drugačije razmještenih svjetala koja sad vizualno proširuju Duster, a imaju i LED tehnologiju. Nova je maska i zaštita podvozja, a posebno je upečatljiv štitnik u boji aluminija koji strši ispred prednjeg branika kao zaštita od ogrebotina. Pojačana je i cijela struktura kako bi ocjene sigurnosti bile što bolje, a tu je i upozorenje za mrtvi kut. Nudit će se i dalje s pogonom na prednje ili sve kotače, a top model dCi110 moći će se dobiti i s automatikom s dvije spojke, zvanim EDC. Kasnije će stići i izvedba sa sedam sjedala.
Na Ferrarijevom štandu nije manjkalo atrakcija, što i ne čudi obzirom da ponuda modela kreće s najnovijim Portofinom od 600 KS. Nasljednik Californije T kabriolet je s tvrdim krovom i 2+2 rasporedom sjedala. V8 twin turbo motor pravi je dragulj koji isporučuje pregršt snage pa tako za ubrzanje do 100 km/h treba 3.5 sekunde, a do 200 km/h Portofinu treba svega 10.8 sekundi.
Najviše će razviti preko 320 km/h. Nije uopće loše za početni model. Više mu vremena treba za sklapanje tvrdog krova koje traje 14 sekundi, no dovoljno brzo ako vas negdje na moru zatekne pljusak. Ulaznica u svijet Ferrarija koštat će vas oko 160.000 GBP. Naravno, osim Portofina vidjeli smo i 812 Superfast, najbrži serijski Ferrari svih vremena, dok je klasičnu koncepciju sa središnjim motorom zastupao 488 GTB.
Ovaj kratak pregled IAA 2107 pokazao je da iako i dalje postoji trend štednje i nedolaska brojnih proizvođača na nekada najveće salone, još uvijek postoji interes za prikazivanje noviteta na klasičan način. Hoće li se saloni poput Frankfurta i Pariza lagano pretvoriti u lokalne na kojima će domaći proizvođači dominirati, a primat u Europi preuzeti Ženeva gdje se moraju pokazati apsolutno svi, pokazat će vrijeme. Do tada nam preostaje samo da iskoristimo svaki ovakav salon da izbliza vidimo sve blještave novitete o kojima će se pisati idućih godina.