Fiat 500X 2.0 M-Jet 4×4 Cross M/T
Tekst: Goran Vrhovec
U moru crossovera koji uglavnom nude super šik i moderan izgled, poput Audija Q2, Nissana Juke-a, Peugeota 2008 i sličnih, Fiat je sa svojim 500X uspio napraviti odmak od mainstreama i ponuditi retro izgled uz današnju tehnologiju.
Otkada je izašla 500-tka prije deset godina (da, toliko je već prošlo), retro styling odlično prolazi kod kupaca, posebno onih starije generacije. Emocije su karta koja uvijek igra kod kupaca koji vole aute. Dobroćudan izgled 500-tke iskorišten je na najrazličitije načine, od 500L koji je možda funkcionalan, ali nikako lijep pa do 500X koji je uspio ponuditi pravu mješavinu izgleda, ali i voznih svojstava da zaintrigira kupce.
Kakav je u vožnji?
Baziran na Jeep Renegade-u, bratu blizancu po tehnici, Fiat 500X nudi europeiziran izgled za razliku od američkog rođaka. Izdignuta karoserija, uz pravu mjeru simpatičnosti, a da ne prelazi dobar ukus i na taj način odvlači muške kupce, 500X je perfektan primjer kako se to radi. Osim što će izgledom privući ljepši spol, muškarci će ga voljeti voziti. Do sada imali prilike voziti slabije izvedbe s 1,6-litrenim MultiJet motorom od 120 KS i prednjim pogonom. Sada je pred nama macho izvedba s dvolitrenim dizelašom od 140 KS i pogonom na sve kotače, koja je donedavno bila dostupna samo u skupoj varijanti s 9-brzinskim automatikom. Kako je na tržištu zaživjela i izvedba s ručnim šeststupanjskim mjenjačem, koja je dobrih 30.000 kn jeftinija, logično je da smo upravu tu izvedbu dobili na test.
Ono što nam se dopalo kod 500X kad smo ga prvi put vozili bila je odlična kontrola karoserije u zavojima, bez pretjeranog naginjanja, auto se vozi kao po tračnicama. Kao i svi crossoveri, primarna namjena 500X bila je ponuditi privlačan auto koji će se koristiti kao obiteljsko vozilo, prvenstveno u gradu, a povišena vozačka pozicija dopast će se posebno vozačicama zbog preglednosti i osjećaja sigurnosti. No, da 500X ne bi ostao zarobljen u gradskoj džungli, Fiat je odlučio ponuditi i varijantu Cross koju upravo gledate, a koja je bez obzira na pogon na sve kotače još više prilagođena izletima van asfalta. Karoserija je još malo podignuta, ima i zaštitu podvozja te izraženije plastične dodatke na rubovima karoserije ako pretjerate u svojim off-road nastojanjima.
Kakav je iznutra?
U kabini nema znatnijih promjena u odnosu na slabije verzije s pogonom na prednje kotače, osim okretnog selektora načina rada, odnosno vožnje koju preferirate i podlozi po kojoj vozite. Nešto u stilu Land Rovera, koji automatski bira optimalan pogon i „opušta“ ESP i kontrolu proklizavanja da bi se postigle optimalne performanse na klizavom ili grubom terenu. Motor od 140 KS idealna je mjera za ovaj 500X, sa svojih 350 Nm nudi pregršt snage za sve situacije u kojima bi se mogli zateći. Ne treba zaboraviti i glavni novitet u ponudi – šest brzinski ručni mjenjač. Njegovi hodovi su kratki i precizni, a prijenosni odnosi idealno pogođeni za vožnju u svim uvjetima. I dalje nam se dopada precizan volan i volja kojom auto prati svaki input vozača.
Kotači u rubovima karoserije te minimalni prevjesi dodatno poboljšavaju njegovu agilnost, a s dodatkom stražnjeg diferencijala i kardana težište se pomaklo prema sredini, što ima samo dobre posljedice na uravnoteženost cijelog vozila. Stoga je u zavojima vrlo neutralan i može ga se voziti skoro kao neku jurilicu. Ni performanse nisu nimalo loše, jer mu za ubrzanje do 100 km treba manje od 10 sekundi. Pa ako ga i opteretite cijelom familijom te popunite prtljažnik s 340 litara prtljage, još uvijek ćete imati dostatnu snagu za temperamentnu vožnju. Upravo je prtljažnik i njegova zapremina jedna od sitnica koja narušava ukupan dojam sjajnog obiteljskog vozila, no ako baš trebate više, uvijek postoji rješenje u krovnoj kutiji. Ili, ako ste u paru, obaranjem stražnjih naslona čime se dobiva mjesto i za bicikl ili nešto drugo većih dimenzija.
Trebam li ga kupiti?
Ono što mi volimo kod 500X je perfektno pogođen izgled, sa snažnim, a štedljivim motorom. U gradu nikad nismo uspjeli potrošiti više od 8,5 litara, dok mu je na otvorenom bilo dovoljno i dvije litre manje. Pa kada u obzir uzmete da sve što vidite možete dobiti za manje od 207.000 kn, (bilo je i manje od 200.000 dok nisu stigle nove trošarine) uz petogodišnje jamstvo ili 120.000 km, očito je da sa Fiatom više nema šale. A ako znate i da je pogon na sve kotače preuzeo od Jeepa, ni na to sigurno nećete imati zamjerke. Obzirom na svježinu izgleda 500X, kao i dobro ponašanje u vožnji asfaltom, ali izvan njega, upravo ova kombinacija mogla bi biti idealna ako volite vaše vrijeme provoditi u aktivnostima u prirodi. A zadovoljstvo kada vidite druge šminkere u sličnim corssoverima samo s prednjim pogonom kada zapnu u snijegu – dolazi besplatno.
Za: dizajn, vozna svojstva, odličan 4×4 pogon, dobar ručni mjenjač, povoljna cijena
Protiv: relativno malen prtljažnik