FIAT 500X 1.6 M-Jet Lounge

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Otkada je predstavljen 2007. godine, Fiat 500 priča je o uspjehu. Popularnost retro dizajna i „vađenje“ modela iz povijesti dokazalo se kao uspješan koncept koji su prihvatile brojne marke (barem one koje imaju neki model za koji smo sentimentalno vezani otprije). I dok je s 500 i 500C uspjeh bio potpun, slijedeći model, 500L koji je trebao nastaviti tamo gdje je (stara) Multipla stala nije se pokazao pretjeranim uspjehom. Za borbu na tržištu malih SUV-ova ili crossovera, FIAT je morao ponovno posegnuti duboko u svoje dizajnerske odjele kojima Talijani nikada nisu oskudijevali. I tako je nastao 500X.

O tome je li zadatak uspješno odrađen najbolje govori pažnja koju mu pridaju ostali sudionici u prometu, a ako zastanete na benzinskoj ili u praonici, nećete dugo biti sami. Neki znatiželjnik ili ljubitelj Talijana brzo će se pojaviti i diviti se dinamičnom i prepoznatljivom izgledu malog SUV-a. Još ako je u pitanju crvena boja kao kod testnog primjerka, nikada vam neće biti dosadno.
Iako izvana jasno prepoznatljiv kao FIAT, ispod lima 500X je zapravo najbliže Jeepu Renegadeu s kojim dijeli većinu mehanike, i to je svakako plus. Osim što sada možete birati između klasičnih jeepovskih linija ili pak onih FIAT-ovih, dobit ćete robustan ovjes, odlične motore, pogon na prednje ili sve kotače, i ne manje važno, prihvatljive cijene. Obzirom da su kretanja na tržištu takva da većina obitelji koja si može priuštiti samo jedno vozilo sve više bira u ovom segmentu, jasno je da sve marke polažu veliku pažnju da i tu imaju barem jedan vrlo primamljiv model u ponudi.

Kakav je iznutra?
Da ništa nije bilo prepušteno slučaju vidi se i u kabini gdje je odmak u odnosu na prethodne FIAT modele vrlo vidljiv. Osim vrlo modernog i lijepog kokpita gdje god vam oko seže vidjet ćete kvalitetnu i gustu plastiku koja bitno podiže dojam pa će 500X dobro proći i na klasičnom europskom tzv. „taktilnom“ testu, gdje svaki novinar mora prstima isprepipati sve površine do kojih mu ruke sežu. Povišena karoserija, osim što djeluje moćno i mišićavo, garantira povišenu poziciju sjedenja što mnogi vozači i prvenstveno vozačice vole zbog preglednosti i osjećaja sigurnosti.

Za pristup stražnjim sjedalima potrebno je malo pažnje zbog dosta širokog C nosača pa bi viši putnici mogli glavom zapeti za njega, dok djeca ulaze bez problema. No, jednom kada ste unutra mjesta ima dovoljno za glave svih putnika. I dok povišena karoserija ima navedene prednosti, više težište obično znači i određene nedostatke u vožnji, posebno zavojima. No, FIAT je izbjegao te zamke i 500X jedan je od najzabavnijih modela koje trenutno možete isprobati u njihovim salonima. Ovjes je dobar kompromis između tvrdoće i udobnosti (više je naklonjen dobrom držanju u zavojima nego udobnosti, što se može primijetiti na našim cestama) i jedina zamjerka u smislu dinamike je upravljač, koji je direktan i solidne „težine“, ali bez previše informacija o tome što se događa s prednjim kotačima.

Kakav je u vožnji?
Testirani 500X pokretao je 1,6-litreni M-Jet dizelski motor od 120 KS, koji u kombinaciji s pogonom na prednje kotače predstavlja najzanimljiviji model u paleti 500X. S bogatijom opremom Lounge koštat će vas 180.000 kn, što nije malo, no za taj novac dobivate zaista bogato opremljeno, dovoljno snažno i ekonomično vozilo. Motor je već dobro poznati iz raznih modela FIAT grupacije, i sa svojih 320 Nm okretnog momenta nudi dovoljno snage za pretjecanja i puno zadovoljstva u vožnji, a da pritom ne bankrotirate kada ga treba „tankati“. Dio zasluga za dobar osjećaj u vožnji nosi i vrlo dobar ručni mjenjač sa šest stupnjeva kojim je lako rukovati. Ovisno o raspoloženju ili uvjetima na cesti, s Mood selectorom možete mijenjati postavke motora i upravljača u „Sport“ i tako lijepo pojuriti na otvorenoj cesti. U gradu je srednji mod „Normal“ idealan jer motor ne reagira tako nervozno, a i čuva vas od brojnih policijskih zasjeda. U takvom režimu vožnje gradom potrošnja mu se kretala ispod 7 litara, točnije 6,8 i to s isključenim start-stop sustavom. To znači da uz malo pažnje izvan grada možete krstariti s 5 litara, što je obzirom na visinu karoserije odličan rezultat. Kako je kod nas ipak najbitnije da auto izgleda dobro, nedostatak 4×4 pogona rijetko ćete imati prilike zamijetiti kao i u stvarnom životu, pa osim ako zaista nemate vikendicu u nekim nepristupačnim vrletima, rijetko kada ćete požaliti što niste odabrali bitno skuplji 2.0 M-Jet s automatskim mjenjačem i pogonom na sve kotače.

Svakako treba još jednom pohvaliti odlično uređenu i otmjenu kabinu kao i bitno poboljšanu zvučnu izolaciju u odnosu na 500L pa je sada dizelski zvuk puno manje prisutan. Obzirom na neporecivu atraktivnost modela, odličan motor, prvoklasnu kabinu i dobra vozna svojstva te prihvatljivu cijenu (ako vam je Lounge paket preskup, ovaj motor može se dobiti i s jeftinijim Pop Star paketom i tada košta 167.950 kn) pa se brojni dalekoistočni crossoveri imaju razloga zabrinuti, jer je FIAT s 500X napravio dobar posao. I to ne samo u Italiji.

Za Odličan dizajn, štedljiv i snažan motor, dojam u kabini, vozna svojstva
Protiv Ovjes zna biti pretvrd za naše loše ceste, viši putnici trebaju opreznije ulaziti na stražnja sjedala
Mišljenje Odlično pogođen crossover, atraktivnog izgleda, dobrih performansi, niske potrošnje.