FIAT 124 Spider
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Prije nešto više od 50 godina, Fiat je predstavio 124 Spider. U slijedećih desetljeće i pol, i skoro 200.000 proizvedenih primjeraka, generacije su vozača svoj prvi kontakt s klasičnim roadsterom doživjeli upravo preko 124. Pola stoljeća kasnije, legenda se vratila. Danas se 124 Spider proizvodi u Japanu i brat je blizanac Mazde MX-5.
Kada smo prije godinu dana s oduševljenjem pisali test Mazde MX-5 u najjačoj izvedbi, s neskrivenim smo oduševljenjem ustvrdili da je riječ o najboljoj MX-5-ici do sada. Četvrta generacija najpopularnijeg roadstera bila je zapravo povratak korijenima, s minimaliziranjem svega što je bilo moguće kako bi se mali japanski klasik doveo u red i ponudio težinu manju od tone.
A sada se opet vraćamo u bližu u prošlost. Kada su počele najave posljednje generacije MX-5, u kombinacijama se spominjao zajednički razvoj s talijanskim gigantom Fiatom, kako bi se na tržište vratio jedan puno stariji kultni automobil – Alfa Romeo Spider. Kada je razvoj već započeo i kada su već svima sline curile pri pomisli na Alfin dizajn kao omot klasično složenom roadsteru s motorom sprijeda, a pogonom straga, došao je hladan šok. U Fiatu su odlučili izvući na svjetlost dana jednu drugu ikonu iz njihovog portfelja koji je prošle godine proslavio 50 godina – FIAT 124 Spider. Obzirom da im u zadnje vrijeme ide jako dobro s retro modelima i na odmak u modelima kojima je započela aktualna Alfina renesansa, mali i relativno jeftini roadster se očito nije uklapao u viziju tog brenda kako ga vidi Serghio Marchionne. No, ako ostavimo te igre po strani, ono što je bilo bitno da ćemo u svakom slučaju imati talijanski roadster koji se radi u Hiroshimi s talijanskom dušom i japanskom izvedbom. Može li bolje od toga?
I tako je pred nama danas Fiat 124 Spider. Osim nekih proporcija, vizualne sličnosti sa starijom japanskom sestrom kao da i ne postoje. Bolji poznavatelji Fiatove povijesti uvidjet će moderne linije ovog klasika. Usput, 124 je narastao punih 14 centimetara u odnosu na MX-5 pa je tako profitirao i prtljažnik koji je 10 litara veći, no to još uvijek ne znači da ćete moći pakirati kofere za more. U tom procesu 124 se i udebljao pa je od svoje schlank sestre teži punih 97 kg. S duljim prevjesima sprijeda i straga djeluje nešto ozbiljnije i manje sportski od Mazde. Ono što se ne vidi je da je ovjes dorađen na način da je 124 malo mekaniji, što posebno na našim raspuknutim prometnicama može samo dobro doći. Ako vas brine da je na taj način „ubijena“ agilnost, nemojte brinuti.
Kada sjednete iz bilo kojeg normalnog auta u 124 imate dojam pravog sportaša. U skučenoj kabini je situacija skoro identična kod oba modela i da nema loga na volanu, teško biste zaključili u kojem od dva blizanca sjedite. Instrumentna ploča s klasičnim okruglim instrumentima ista je kod oba, dok se minimalne razlike ukazuju na ručici mjenjača i (barem u testiranom Fiatu) nedostatku infotainment sustava između sjedala. Identičan im je i nedostatak odlagališta za sitnice, držača za napitke i pretinca za rukavice.
Kada smo apsolvirali sličnosti, krenimo i na glavnu razliku, a to je motor. Mazda se i dalje uporno drži svoje filozofije atmosferskih motora kada su u pitanju benzinci. U jednu ruku, puristi i ljubitelji to cijene, jer ovakav mali filigranski roadster je namijenjen za senzibilnu vožnju u kojoj se i najmanji pomak gasa trenutno manifestira ubrzanjem. Fiat je pak za 124 Spider odlučio skroz okrenuti ploču i za pogon je odabran 1,4-litreni turbak kojeg između ostaloga znamo iz Fiata 500 Abarth. 140 KS ne čini se neka brojka u današnje vrijeme, no 240 Nm su 40 više od najjače MX-5-ice o kojoj smo govorili. I ne samo to, već je taj maksimalni moment dostupan već od 2250 okretaja, dok u Mazdi morate dobrano nagaziti na gas da stignete do 4600 okretaja da bi ona prodisala punim plućima. Drugim riječima, ako niste strojar, s Fiatom se puno lakše živi, odnosno vozi.
Kada kazaljka okretomjera stigne do brojke od 2500, možete komotno prebaciti u viši stupanj prijenosa i tako ponavljati radnju koja zbog ekstremno kratkog mjenjača predstavlja pravo zadovoljstvo sve dok ne stignete do šestog stupnja prijenosa, što će se dogoditi pri 80 km/h. Dakle, već od te brzine možete lagano „cruisati“ u šestoj i na taj način elegantno i opušteno uživati u vjetru u kosi. To s Mazdom ne bi bilo moguće. Iako su po brojkama o ubrzanju i najvećoj brzini jača MX-5 i osnovni 124 Spider vrlo slični, sam doživljaj vožnje vrlo je različit. Mazda traži maksimalnu usredotočenost i ako negdje zakasnite s promjenom brzine bit ćete kažnjeni padom snage i prekidom uglađene vožnje. Naravno, turbo nosi i neke nedostatke, a to je da reakcija na gas nije tako oštra kao što je to slučaj kod atmosferskih motora.
Treba mu od pola sekunde do sekunde da se vaš input s desne pedale pretvori u ubrzanje, no na to se vrlo lako naviknete, a poseban je gušt ako volite turbo karakter i pritisak koji on pruža na vaša leđa. Velika snaga koju razvija pri niskim okretajima dostatna je za sve, pa čak i pretjecanja na staroj Riječkoj cesti bez da ikada stignete do 5.000 okretaja. Većinu pretjecanja možete obaviti u četvrtom stupnju. Impresivan je način na koji mali motorčić goni 1.100 kg laganu karoseriju i zapravo se pitamo čemu uopće gledati prema jačoj izvedbi od Abartha. Realno gledano, iako smo ljubitelji jakih i brzih automobila, stvarno ne vidimo potrebe za bilo čim jačim od ovoga jer ćete doslovno preskočiti svaki drugi auto na takvim lokalnim cestama.
Ako znate koristiti turbo na pravi način, zadovoljstvo vožnje 124 Spider je veće od njegove atmosferske sestre. Jurnjava zavojima bez obzira na mekše podešen ovjes jednako je brza, upravljač je iznimno brz i precizan, ali ne i nervozan. Gripa na suhom kolniku ima u količinama koje nikada nećete moći iskoristiti ako ne želite završiti u zatvoru, a za to pohvale idu dijelom i sjajnim Yokohama Advan gumama koje su bile na testiranom modelu. Stvari se ponešto mijenjaju ako je cesta mokra i asfalt gladak. Tada nagli prirast snage turbo motora zna zavrtiti kotače u prazno, ali ako ostavite sve sigurnosne sustave uključenima i ne pretjerujete možete bezbrižno proći i olujno nevrijeme s padalinama od kojih se ne vidi ni deset metara ispred sebe.
Pretpostavljamo da vam je jasno kako nam se 124 dopao, pa i više od toga. Može li se reći onda da Fiat radi bolju MX-5-icu od Mazde? Ne. Mazda je i dalje izrazito vozački fokusiran auto i pogoditi onaj sweet spot u kojem daje najbolje od sebe je veliko zadovoljstvo. Ali je isto tako činjenica da u svakodnevnom prometu 124 funkcionira bolje i traži manje napora od vozača. Pa ako vam trenutni odziv na gas nije najveći prioritet u životu na cesti, onda će vam 124 bolje poslužiti za guštanje bez krova. I da još jednom napomenemo, njime možete „cruisati“ cijeli dan u šestom stupnju, ali možete i juriti, i to više nego što bi se to smjelo i pomisliti. Ako smatrate da 140 KS nije dovoljno, samo isprobajte 124 Spider. Sigurni smo da 95% ljudi nikada nije vozilo auto s kojim je takvo zadovoljstvo pretjecati i uživati u zavojima. Stoga fanovima MX-5 i dalje preporučamo Mazdu, a svima ostalima 124 Spider.
Na kraju par riječi i o cijenama i troškovima. U gradu nam je 124 trošio 9,4 litara benzina, dok smo na otvorenoj cesti uz pažljiviju vožnju uspjeli doći i do čistih šest litara. Za sportski auto koji vam može pružiti toliko adrenalina ovo su smiješne cifre, ali i dokaz koliko mala masa automobila uz dobro pogođen motor mogu utjecati na potrošnju. A ako govorimo o cijeni, recimo da 124 u osnovnoj verziji Spider koju upravo gledate košta 245.724 kn. Nemojmo zaboraviti da se radi o japanskom autu, proizvedenom u Japanu s Fiatovim, odnosno Abarthovim srcem i pet godina garancije, što svakako govori o povjerenju koje Fiat ima u svoj nesumnjivo najzabavniji model.
Za: atraktivan izgled, odlična vozna svojstva, snažan, ali ne i rastrošan motor, mjenjač
Protiv: nedostatak spremišta za sitnice i držača za napitke, skroman prtljažnik