Dacia Duster 1.3 Tce 150 Prestige EDC

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Stari znanac Duster svake godine ponudi nešto novo, LED svjetla, osvježeni interijer, novi motor, novi mjenjač… Bez obzira na to, razloga za voziti Dacijin bestseler među SUV vozilima uvijek se nađe.

Tako smo ovaj put na test dobili top model Dustera pokretan najjačim motorom u ponudi, onim od  150 KS te najboljom opremom Prestige i automatskim mjenjačem s dvije spojke.

Iako sa svime navedenim Duster više nije jeftin auto, u današnje vrijeme 170.000 kn uopće ne djeluje skupo. Cijene novih automobila otišle su u nebo, a nestašica novih dovela je i do povećanja cijena rabljenih. Stoga, kada za taj novac možete dobiti prostrani obiteljski SUV s maksimalnom opremom i petogodišnjim jamstvom (uz doplatu od 3200 kn), radi se zaista o primamljivoj ponudi.

Izvana je Duster maksimalno moderniziran u odnosu na prve izvedbe, od svjetala preko atraktivnih krovnih nosača, srebrnih detalja sprijeda i straga pa sve do masivnih 17“ aluminijskih kotača obuvenih u pozamašne gume 215/60. Ne treba zaboraviti ni novi logo. Robusnost naglašavaju izraženi blatobrani s plastičnim obrubima te kratki prevjesi pogodni za off-road vožnje.

Iako testirani primjerak nije bio 4×4 (ruku na srce, 99% ovakvih automobila nikada ne vidi ništa drugo osim asfalta), prilazni kut od 30 te odlazni od 34 stupnja jamac je da njime nećete zapeti ako ste krenuli makadamom do vikendice. Odmak od podloge je 217 mm, čime će posramiti i mnoge razvikanije „terence“ pa ne morate strahovati od toga da će negdje „sjesti“ na neku grbu. Ipak, najčešće će se sretati s penjanjem na rubnjake po gradu, a za to mu zaista nije potreban 4×4 pogon već upravo ranije navedene karakteristike.

U unutrašnjosti smo zamijetili nova sjedala, ali i novu središnju konzolu s infotainmentom. Kao i uvijek, isprobali smo Android Auto i možemo izvijestiti da radi bez greške. Također nam je drago da je automatska klima ostala odvojena od ostatka kojim se upravlja preko ekrana pa je tako moguće podesiti temperaturu ili jačinu ventilatora bez da nepotrebno mičete pogled s ceste i tražite po izbornicima gdje da smanjite puhanje klima uređaja..

Obzirom da je riječ o top modelu u ponudi, poznati 1.3-litreni benzinac razvija 150 KS. Osim u Dacijama, znamo ga iz drugih Renaultovih modela, od Clia pa sve do Talismana, Nissanima pa čak i Mercedesima. 250 Nm više je nego dovoljno za agilno pokretanje Dustera, a na to se nadovezuje i agilan (ponekad i previše) EDC mjenjač s dvije spojke. U laganoj vožnji sve funkcionira glatko, no ako malo jače nagazite na pedalu gasa prilikom kretanja naglo kretanje s mjesta iznenadit će i vozača i suputnike.

Malo „peglanja“ ovdje dobro bi došlo, jer se radi sigurno o softwareu kojim se koristi EDC. Jednom kad krenete sve ide kao po loju, a volja kojom se mali motor zavrti iznenadit će svakoga, posebno kad se uzme u obzir da Duster baš nije ni mali ni lagan auto. U gradu je EDC pravo olakšanje pa kada se istrenirate oko kretanja, cijenit ćete njegove glatke izmjene i odmaranje lijeve noge dok čekate na prijelaz Jadranskog mosta ili Savske u nesnosnim gužvama.

Na otvorenoj cesti temperament koji Duster iskazuje treba pomalo i obuzdavati jer će s takvom lakoćom ubrzati preko 140 km/h da nećete biti ni svjesni koliko se zapravo brzo vozite. Ako poželite ručno mijenjati stupnjeve, iza volana nažalost nema polugica, ali ručica mjenjača omogućava sekvencijalne izmjene i to na pravi način (prema sebi u višu, od sebe u nižu brzinu) pa bi se ubrzo mogli zaigrati i pomisliti da ste na nekom reliju. Ono što će vas odvratiti od takve vožnje je ipak visoko težište i relativno mekan ovjes. To je velika prednost u vožnji našim razrovanim cestama, ali nije baš idealno za jurcanje.

Iako se ne ljulja u smislu da bi vam moglo pozliti, zahtijeva malo pažnje prilikom brže vožnje zavojima. Ako ga na vrijeme pripremite i opteretite vanjske kotače nagradit će vas sigurnim i brzim prolascima zavoja, samo ga poštedite naglih promjena smjerova i problema neće biti. Povišena pozicija sjedenja odlično dođe u gradu kada trebate preglednost i daje osjećaj sigurnosti koji posebno vole vozačice.

Ubrzanje od 0-100 apsolvira se ispod 10 sekundi, a budete li ustrajni na gasu, kazaljka će prijeći i 200 km/h (realnih 199), što je više nego dovoljno za svakog vozača.

Obzirom da će Duster većinom biti korišten kao obiteljski auto, važno je znati potrošnju, posebno u gradu. Nama je najveća potrošnja bila 8,9 litara u gradu, dok se na otvorenom može spustiti i na 6 litara, što je objektivno odličan rezultat za auto ovih gabarita. Stoga možemo reći da nas uopće ne čudi broj Dustera koje susrećemo po našim i inozemnim cestama. Radi se o dobro pogođenom SUV-u više nego prihvatljive cijene, solidnih voznih svojstava i provjerene kvalitete.

Za: izgled, prostranost, vrlo živahan motor male potrošnje, EDC mjenjač u većini slučajeva
Protiv: kratka sjedaća površina na prednjim sjedalima, EDC mjenjač je u nekim situacijama prilično nervozan