Citroën proslavio 100 godina postojanja
Foto: Citroën
Zanimljivim eventom u Samoboru, Citroën je proslavio 100. rođendan. Jedinstveni brend poznat po avangardnim rješenjima i jedinstvenom dizajnu u proteklom stoljeću postojanja pomicao je granice te postavljao standarde od kojih i danas neki vrijede kao postulati kod proizvodnje automobila.
Sve je počelo 1900. u Poljskoj kada s 22 godine mladi inženjer i student André Citroën dobiva patent za zupčanike u obliku chevrona, koji će kasnije postati znak njegove marke.
Naime, 1912. godine, zainteresiran za automobilsku industriju, putuje u SAD gdje se susreće s Henry Fordom. Tamo je posjetio tvornicu za proizvodnju modela „T“ gdje je Ford pojednostavio rad uvođenjem pokretne trake.
1919. godine André Citroën osniva automobilsku marku Citroën lansiranjem modela Type A, prvog masovno proizvedenog automobila u Europi. Tridesetih godina prošlog stoljeća André je bio na vrhuncu svoje slave: najveći je europski proizvođač vozila. Ne samo u svijetu automobila, uvijek je bio pionir i nije mario za pravila. U pogledu korisničkog iskustva, izumio je post-prodajnu uslugu, jamstvo ili potrošački kredit kod SOVAC-a. André Citroën udružuje snage s talentiranim umjetnicima (počevši od Pierrea Louysa 1920.). Ime Citroën bilo je napisao na nebu (u listopadu 1922.), Eiffelov toranj osvijetljen je imenom Citroën (od listopada 1925. do listopada 1934.), a pokrenute su i hrabre ekspedicija širom svijeta kako bi pokazale pouzdanost i robusnost vozila Citroën (prijelaz Sahare 1922., “Croisière Jaune” od 1931. do 1932. itd.).
Bez obzira koliko se razumjeli u automobilsku tematiku, većina sigurno zna neke od legendarnih modela s dvostukim chevronom na nosu poput:
TIP A 10 KS – u prodaji od 4. lipnja 1919. prvi je automobil marke Citroën i prvi francuski velikoserijski proizvedeni automobil. Iznad svega bio je to učinkovit, udoban i ekonomičan automobil s potrošnjom od 7,5 litara na 100 km, što je bilo iznimno za to razdoblje.
Bio je luksuzno opremljen tvorničkim presvlakama, jastucima i naslonjačima sjedala s ugrađenim oprugama, drvenim okvirima vrata, zavjesama na bočnim prozorima i električnom rasvjetom u kabini. Imao je nekoliko oblika – Torpedo (najčešći), Coupé de Ville (gradski) i Must (zatvorena limuzina s 4 sjedala). U prodaji od 1919. do 1924., proizvedeno je više od 24.000 vozila.
TRACTION AVANT – bilo je to posljednje briljantno vozilo tijekom života Andre Citroëna, predstavljen 1934. Niži i aerodinamičniji nego bilo koji automobil u to vrijeme, dizajnirao ga je odlični Flaminio Bertoni i projektirao Andre Lefebvre.
Imao je prednji pogon i neovisni prednji ovjes, što je bila fantazija u to vrijeme, kao i hidraulične kočnice, standard koji još i danas važi za većinu vozila na cestama. Sve ovo doprinijelo je novoj razini užitka u vožnji i sigurnosti.
1954. dobio je hidraulični ovjes straga te ponudio udobnost bez premca i iznimno držanje ceste kao rezultat. Proizveden je u cca 760.000 primjeraka do kraja proizvodnje 1957.
TIP H – lansiran 1947., bio je prvi masovno proizvedeni kombi s prednjim pogonom. Naslijedio je kratkovječni model TUB i nastavio karijeru do 1981. kada ga je naslijedio C25. Bio je proizveden u više od 490.000 primjeraka. Imao je osobito inovativan dizajn za komercijalno vozilo u to doba.
Motor izbačen sprijeda, okvir nalik na kralježnicu od valovitog čelika i prednji pogon. Često su ga prerađivali za prijevoz namirnica, stoke, služio je kao ambulantno i policijsko vozilo, ali je oduvijek bio drugačiji zbog svog specifičnog oblika. Uključivao je inovacije kao što su bočna klizna vrata.
2 CV – Novi direktor, Pierre Boulanger oformio je 1936. dizajnerski ured na čelu sa sjajnim inženjerom Andreom Lefebvreom kako bi radili na malom udobnom modelu. Naziv projekta bio je TPV (Tout Petit Vehicule), odnosno „Vrlo maleni automobil“.
1936. godine sastavlja specifikacije automobila koji se može opisati kao „kišobran na 4 kotača u kojem se vozeći kroz polje ne smije razbiti niti jedno jaje”. Iako je bio spreman za otkrivanje na pariškom salonu 1939., bio je otkazan radi početka rata. Javnost je morala čekati do salona 1948. kada postaje zvijezdom.
To je bio početak rekordno duge karijere s 5,1 milijuna proizvedenih primjeraka koja je potrajala do srpnja 1990. Zajedno s društvom razvijao se ovaj osnovni automobil, čuvajući svoj duh slobode, jednostavnosti i neformalnosti. Sada je jedna od ikona automobilske povijesti.
DS – Lansiran 1955., Citroën DS podsjećao je na NLO s futurističkim dizajnom bez presedana, u obliku vodene kapi, i iznimno velikim prozorima. DS ili božica neosporno je bio zvijezda Pariza 1955., a prvi dan prodan je u 12.000 primjeraka.
Njegova elegantna aerodinamična linija i futuristički dizajn privlačili su pozornost. Linija vodene kapi, koju je također osmislio sjajni talijanski dizajner Flaminio Bertoni izdvajala ga je od svih automobila tog razdoblja. Unutar ove futurističke karoserije bio je luksuzni interijer, a cijeli automobil bio je upakiran s tehnološkim inovacijama kao što su hidraulički ovjes, servo upravljač i disk kočnice.
DS 19 spasio je predsjednika De Gaullea prilikom atentata, iako su meci probušili gume. Prodan je u 1,5 milijuna primjeraka, a danas je DS jedan od najviše cijenjenih ikonskih modela u automobilskom svijetu.
MEHARI – Lansiran u svibnju 1969., ovaj automobil je bio vozilo za slobodno vrijeme, u potpunosti ispred svog vremena. Napravljen na platformi Citroën Dyane 6.
Roland de la Poypo, predsjednik tvrtke SEAP i stručnjak za plastiku osmislio je istodobno rekreacijsko i višenamjensko vozilo. Otporan je na grebanje, manje udarce i koroziju. Zamisao je bila napraviti karoseriju od ABC plastike. I tako je rođen Mehari, prvo francusko serijsko vozilo s karoserijom načinjenom posve od obojene plastike.
Bio je lagan za održavanje i mogao se prati mlazom vode (čak i iznutra). Proizvodio se do 1987., a 2016. napravljen je E-Mehari.
SM – otkriven na salonu u Ženevi 1970. Ovaj Grand Torismo coupé iznenadio je tržište sa svojim aerodinamičkim linijama i naprednim tehnološkim inovacijama. S Maseratijevim motorom od 6 cilindara i hidropneumatskim ovjesom, SM kombinira udobnost, dizajn i performanse, a bio je i najbrži auto s prednjim pogonom na svijetu.
Proizvodnja je prestala 1975. Danas je SM iznimno tražen od kolekcionara.
CX – lansiran u Parizu 1974. utjelovljuje novi luksuz marke i zamjenjuje DS. Zapanjujuće zaobljeni vjetrobran dio je fluidnih linija automobila, imao je preglednu kontrolnu ploču zbog koje ne treba skidati ruke s volana.
Sve su to bile inovacije koje su isticale ovaj model i zajamčile mu dug proizvodni vijek sve do 1991. kad ga nasljeđuje model XM. Uz pogon na prednje kotače i hidropneumatski pogon bio je proglašen automobilom godine 1975. Robert Opron zaslužan je za aerodinamične i fluidne vanjske linije CX-a. Imao je prtljažnik bez petih vrata, unatoč obliku kompakta. Proizveden je u više od 1,1 milijuna primjeraka.
XSARA PICASSO – Lansirana 1999. godine., Citroën Xsara Picasso je prvi Citroënov kompaktni monovolumen. Imao je inovativni oblik jajeta, velike prozore te simetričnu i pročišćenu komandnu ploču. Donosi izvanredan, velikodušan prostor za putnike, posebice radi 3 prava stražnja sjedala.
Xsara Picasso simbolizira stilističku obnovu marke. Postiže pravi komercijalni uspjeh s više od 1,7 milijuna proizvedenih vozila od 1999. – 2010. Automobil je nazvan po poznatom slikaru Pablu Picassu.
C4 CACTUS – lansiran 5. veljače 2014. na dan rođenja Andre Citroëna. Ime dolazi od biljke kaktus koja konzumira malo vode, kao i C4 Cactus goriva. Posjeduje ekskluzivne tehnološke inovacije kao što su zračni jastuk u stropu, sustav Magic Wash, panoramski krov s visokom razinom termičke zaštite.
Bio je prvi serijski automobil koji na sebi ima Airbump, dizajniran za zaštitu vozila od oštećenja.