Alfa Romeo Giulia 2.2 JTDM 150 Super

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Najiščekivaniji auto godine? Ne,  najiščekivaniji  auto zadnje dvije godine, a ako u sebi imate imalo afiniteta za talijanskim sportašima, onda je Giulia vjerojatno najvažniji auto za talijansku industriju zadnjih nekoliko desetljeća.

Da, bez pretjerivanja, zadnja prava Alfa sa stražnjim pogonom bila je aktualna još za Hladnog rata, ili za one starije među nama, dok smo živjeli u bivšoj državi. Od tada traju lutanja velike talijanske marke i njenog principala s više ili manje uspješnim modelima kojima su pokušavali vratiti sjaj potamnjeloj milanskoj zvijezdi. I kada se počelo šuškati prije par godina da se Alfa Romeo vraća korijenima i pravim sportskim limuzinama, srca svih Alfista počela su kucati brže. Pa kada je velik šef Marchionne već gotov proizvod vratio na početak, bilo je jasno da ovaj put svi misle ozbiljno.

I s pravom, jer usprkos manjoj Giulietti koja je zahvaljujući odličnim motorima i vrhunskom ovjesu ostala jedina uzdanica Alfe, jedan model u gami nije ni blizu dovoljan da bi marka takvog renomea mogla živjeti. Stoga će u slijedećih četiri godine izaći ni manje ni više nego osam novih modela. Prvi nakon Giulie je sportski SUV nazvan Stelvio koji bi trebao biti predstavljen već sljedeći mjesec. Zatim će uslijediti veća limuzina na bazi Giulie koja bi trebala konkurirati Seriji 5 i E klasi. Nakon nje na red dolaze veći SUV i trenutno nedefinirani „Speciality“ model za koji su svi smatrali da će biti roadster s prednjim motorom i stražnjim pogonom, no navodno će biti riječ o nečemu drugome. Iza toga dolazi nasljednik Giuliette, no još se ne zna hoće li imati prednji ili stražnji pogon. Uglavnom, Alfa se vraća na velika vrata, ali sve prvenstveno ovisi o uspjehu Giulie.

alfa_romeo_giulia_super_150_1

Među prvima smo na test uspjeli dobiti sigurno najvrući auto trenutno u Hrvatskoj. Iako svi sanjamo o top verziji Quadrifoglio s 510 KS, činjenica je da će se najviše prodavati ipak „civilne“ verzije s potpuno novim i kompletno od aluminija izrađenim 2,2-litrenim dizelašima. Dostupne su snage od 150 i 180 KS s 380, odnosno 450 Nm. Iako ove snage ne bacaju u trans, kada malo bolje zavirite ispod kože Giulie vidjet ćete da je minimaliziranje težine bio jedan od prioriteta pri dizajniranju i projektiranju nove Alfe. Aluminijski motori, s najnovijom tehnologijom ubrizgavanja MultiJet II i radnim pritiskom od 2000 bara te varijabilnim turbo kompresorom, jamac su najbržeg mogućeg odziva na gas. Sve je u Giuliji podređeno vozaču i nitko ni ne skriva da su Alfini inženjeri na nišanu imali prvenstveno BMW Serije 3 kao najvozačkiji auto toga ranga. Sve je podređeno dinamici vožnje, idealan raspored težine, sve teške elemente smjestili su što više prema sredini auta da bi težište bilo što više u sredini i što niže. Ušteda težine bila je prioritet na svakom koraku (kardansko vratilo izrađeno je od karbona i teži svega 7 kg, dok su vrata, poklopac motora, ovjes, kočnice i blatobrani od aluminija). Zahvaljujući idealnom rasporedu težine na prednju i stražnju osovinu te male prevjese, jasno je da je dinamika ispisana velikim slovima na svemu što se tiče Giulie. Još kad spomenemo i najdirektniji volan u klasi (i to uvjerljivo), vožnju Giulie teško ćete prepustiti nekome drugom.

alfa_romeo_giulia_super_150_4

Kakva je iznutra?

Čak i kada se radi o početnom motoru u ponudi kao što je bio naš, već u prvim metrima vidi se da je imalo smisla „maltretiranje“ inženjera od strane vrhovnog šefa. Alfa nema pravo na grešku i Giulia je morala od početka do kraja biti dorađena i izvedena na najbolji mogući način. Interijer je moderan i s malo prekidača, a najuočljiviji je 6.5 inčni displej skriven iza tamnog stakla tako da se ne vidi njegova prava veličina, kao ni početak ni kraj. Sportski upravljač na sebi ima tipku za start (je li netko rekao Ferrari?), a nedostaje mu jedino Manettino. No, to je riješeno DNA sustavom, ovaj put s okretnim biračem. Motor je unutra tih (osim ako ste ga baš upalili u hladno jutro), no nikada nije nametljiv. A jednom kad krenete zvuk se gubi, posebno pri višim brzinama kada do izražaja dolazi izuzetna aerodinamika, ali i dobra izolacija vanjske buke. Tako je Giulia evidentno tiša u vožnji i od Mercedesa i Jaguara, a negdje u rangu s BMW-om i Audijem.

alfa_romeo_giulia_super_150_15

Kakva je u vožnji?

Ručni mjenjač po svemu opet podsjeća na BMW pa se čak i hod za vožnju unatrag uključuje na isti način. Ono što je još bolje je izuzetno direktan volan koji zahtijeva period prilagodbe. Naime, vrlo je osjetljiv i dok se ne naviknete treba malo vremena da shvatite koliko brzo vaše želje pretvara u pomake na cesti. Po tom pitanju nema konkurencije, jedino što smo poželjeli je da uz takvu trenutnu reakciju nudi i malo više osjećaja za to što se događa s prednjim kotačima. Ako vozite normalno po gradu, nema potrebe uključivati Dynamic mod na DNA selektoru, jer snage ima više nego dovoljno. Ako ipak poželite jurcati, onda ćete svakako osjetiti i zadnju od 150 KS koje su na raspolaganju. Ručni mjenjač je odlično proračunat i nudi dobro definirane izmjene pa ako niste od onih koji kupuju auto kao poslovnu limuzinu, možda opcija s ručnim mjenjačem i nije loš izbor za prave Alfiste. Recimo samo da neka tržišta nemaju uopće mogućnost odabira ručnog mjenjača, tako da u određenom smislu imamo tu ekskluzivnu mogućnost za ljubitelje klasike.

alfa_romeo_giulia_super_150_3

U brzoj vožnji Giulia je u svom elementu. Bez obzira jurite li autocestom (najveća brzina ovako motorizirane Giulie je 221 km/h) ili pak nekom zavojitom cestom, svatko kome vožnja predstavlja zadovoljstvo doći će na svoje. Savršen balans i vrlo precizno upravljanje mame vas na stiskanje gasa, no zahvaljujući smirenosti i odlično pogođenom ovjesu naše Superice na 17 inčnim kotačima držanje ceste je primjer kako se to radi. Istovremeno, uspjeli su napraviti vrlo udoban auto i na lošim podlogama pa ga tako iz ravnoteže neće izbaciti ni poprečne neravnine niti rupe. Svaki kotač odradit će svoje bez da uzdrma karoseriju, a tu do izražaja dolazi i vrlo velika krutost same karoserije jer nema nikakvih podrhtavanja i oscilacija. Kočnice su također za svaku pohvalu. Četveroklipni Brembo sprijeda uvijek je na razini zadatka, a zahvaljujući novom IBS sustavu Giulia se zaustavlja s brzine od 100 km/h za svega 38.5 metara. AlfaLink ovjes je dizajniran tako da osigurava konstantan kontakt svih guma jednakom površinom s asfaltom, što Giuliji omogućava najbrže moguće prolaske zavoja. Jedna je stvar pomalo neobična, a to je da u ovako vozački orijentiranom autu kao što je Giulia ne možete isključiti ESP. OK, teško da će netko s dizelskom Giuliom driftati, no voljeli bismo da su tu odluku ipak prepustili vozačima. Zato je tu i cijelo brdo drugih sigurnosnih sustava poput serijskog upozorenja na eventualni sudar pa i automatskog kočenja ako je isti neminovan da bi se smanjile posljedice.

alfa_romeo_giulia_super_150_2

Trebam li je kupiti?

Za kraj smo ostavili kao i obično cijenu. Ovako opremljena Giulia koštat će vas 294.910 kn. U rangu je to s ostalima, prvenstveno njemačkim konkurentima, iako ne treba zaboraviti ni Jaguarov XE. Obzirom na pravu inflaciju BMW-a, C-Klasa i A4-ki koje gledamo po cestama, uopće ne treba sumnjati da će Alfu odabrati oni koji žele odmak od ustaljenog, ali i oni koji su godinama čekali da Alfa Romeo uzme što joj pripada. Posao još nije ni izbliza gotov, ali ako je suditi po prvim dojmovima, Cuore Sportivo se vratio. Ovaj put za ozbiljno.

Za: dizajn, inženjerski trud vidljiv na svakom koraku, vozački doživljaj, kočnice, ovjes, prostranost
Protiv: vrlo direktan volan zahtijeva prilagodbu i mogao bi nuditi više informacija, ESP se ne može isključiti

alfa_romeo_giulia_super_150_teh