Abarth 595 Competizione

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Došao je i taj tjedan… Već godinama na salonima poput Ženeve, Pariza i Frankfurta uz atraktivne hostese odjevene u trkače kombinezone na Abarthovim štandovima gledamo i male jurilice u bezbrojnim varijantama ograničenih serija izvedenih iz Fiata 500 koje nikako da dođu i kod nas na test. No tko čeka, taj dočeka…

Prije nekoliko tjedana izvijestili smo vas da je Abarth službeno počeo s prodajom u Hrvatskoj. Stariji čitatelji odmah će znati o čemu je riječ, a to što smo izostavili Fiat nije slučajno, jer je FCA koncern odlučio od Abartha napraviti odvojeni premium brend i što više ga odvojiti od Fiata. Sada obično slijedi lekcija iz povijesti, no to smo već obavili ovdje pa ako vas zanima, svakako pročitajte da dobijete kontekst o važnosti Abartha u svim vrstama natjecanja, kao i sinonima za brzinu malih jurilica. U nekim jezicima bliskim našem postoji i izraz „abartovan“ (npr. Fićo), što bi se reklo nabrijan, ili po novome „tuniran“. Bez obzira na sve, zna se o čemu je riječ.

Otkad je Fiat izašao s novom 500-tkom 2007., bilo je jasno da je samo pitanje vremena kada će talijanski majstori marketinga izvući na tržište i Abarth izvedbe malog simpatičnog autića. Dogodilo se to godinu dana kasnije pa na zapadnim tržištima svi koji nešto znaju o povijesti automobilizma i žele imati njen djelić u svojoj garaži su već godinama u mogućnosti nabaviti potpuno individualiziran autić fantastičnog izgleda i respektabilnih performansi.

abarth_595_competizione_29

S ovogodišnjim redizajnom koji je obuhvatio detalje na vanjštini, poput umetaka na prednjem i stražnjem dijelu te stražnjih svjetala s okvirom, Abarth konačno stiže i do nas. Sada više nije 500 Abarth već 595, još jedna oznaka izvučena iz povijesti. Brojka označava zapreminu nabrijane 500-tke kojom je Carlo Abarth započeo svoju karijeru tunera i počeo rušiti rekorde brzine te osvajati bezbrojne nagrade po utrkama diljem Europe. U današnjoj gami postoje tri izvedbe: 595, 595 Turismo i 595 Competizione. Sve ih pokreće isti 1.4 T-Jet motor s tri razine snage – 145 KS u 595, 165 KS u Turismo i 180 KS u najjačoj izvedbi Competizione. Kako hrvatski zastupnik dobro zna na koje karte treba igrati s novinarima, na test smo dobili upravo najjaču izvedbu s ručnim mjenjačem, dok u opciji može biti i automatski s ručicama za mijenjanje stupnjeva na volanu.

Kakav je iznutra?

Osim najjačeg motora, u verziji Competizione serijski dolaze i brojni dodaci koji se inače uz doplatu mogu dobiti i u slabijim izvedbama. Pa tako Brembo kočnice s četiri klipa i crvenim kliještima ponosno vire iza 17 colnih alu kotača, koje na cesti pak drže famozni Konijevi amortizeri koji su jedna od najboljih stvari na ovom autu. Uz pomoć FSD tehnologije (Frequency Selected Damping) oni pružaju fantastičnu kontrolu i kontakt svih kotača s podlogom, dok pri malim brzinama i na lošijim podlogama ne izbijaju plombe iz zubiju putnika, kao što to čine neki drugi mali brzi auti.
Uz spuštenu karoseriju te pozamašne anti-roll barove (ili po hrvatski balans-štange), Abarth nudi nevjerojatno agilnu vožnju. Još kad vidite interijer i ubacite se u također serijske Sabelt školjke, a ispred vas se nađe volan u kombinaciji kože, Alcantare i karbona te instrumentna ploča u Alcantari, jasno je da Abarth opravdava svoju cijenu detaljima koji puno znače. Naravno, tu je i novi Infotainment sustav s 5“ ili 7“ ekranom osjetljivim na dodir te Uconnect sustav, ali koga to briga ako vozite Competizione?

abarth_595_competizione_27
Više će vam značiti da u seriji kod njega dolazi i Record Monza ispušni sustav, čijih četiri ispušne cijevi jasno daju do znanja da ispred njih nije običan 500. Ako vam nakon okreta ključa i nimalo diskretnog grgljanja puls ne naraste za barem deset otkucaja u minuti, sjedite u potpuno krivom autu, ili ste cijepljeni protiv bilo kakvih emocija vezanih uz automobile. Aluminijske pedale još su jedan detalj koji govori o naslijeđu koji ovaj mališa vuče sa sobom, no jednom kad krenete više nećete razmišljati o nevažnim stvarima.

Kakav je u vožnji?

Po samoj vožnji, 595 Competizione potpisnika ovih redaka najviše podsjeća na njegov neprežaljeni Renault 5 GT Turbo. Zaista, u moru twin-scroll turbaka koji svoju snagu razvijaju linearno kao da su  atmosferci u pitanju, 595 Competizione kao da je ispao iz sredine 80-ih godina prošlog stoljeća, iz zlatnog doba malih jurilica. Turbo rupa je zamjetna, no iznimno kratki prijenosi u mjenjaču jamac su da ćete u petoj biti već nakon 300 metara, a dalje je sve na vašem osjećaju vožnje na valu „boosta“ koji vam pruža turbo. U takvoj laganoj vožnji gradom Abarth će trošiti više nego prihvatljivih 10,3 litre benzina. Ako krenete autocestom, potrošnja će se spustiti na 8,5 i zbog toga nam je drago da u Abarthu nisu podlegli borbi za CO2 rekorde i produljili prijenose poput Porschea, već omogućili igranje ručicom mjenjača na najbolji mogući način. Čak smo uspjeli laganom vožnjom po staroj riječkoj doći do 4,9 litara…

abarth_595_competizione_motor

A onda, kad vam vrag više ne da mira, pritisnete tipku „Sport“ koja dodatno promijeni karakter, ali i reakcije male jurilice. Volan se ukruti, turbo počinje svoju pjesmu puno ranije i imate osjećaj da jašite na vrlo divljem konju s kojim treba znati. Čak i u uputstvima za upotrebu piše da je nakon aktivacije „Sport“ moda „moguće trzanje volana lijevo-desno pri naglim ubrzanjima, kako i pristoji sportskim automobilima“. Upravo ta borba čovjeka i mašine jedna je od karakteristika Abartha koja ga povezuje s romantičnim dobom jurilica, kada ste morali imati dovoljno hladnu glavu i znati voziti da ne završite omotani oko nekog stupa ili drveta.
Danas to naravno više nije slučaj, jer 595 Competizione nudi cijeli pregršt svih sustava koji brinu da vam se ništa ne dogodi, no koliko god smo divljali njime, nismo uspjeli uključiti ESP. Ali zato se na svakom malo jačem kočenju pred zavoj pale sva četiri pokazivača smjera jer je auto prepoznao „emergency braking“, što nije bio slučaj, ali osim početnog zvuka paljenja sva četiri žmigavaca ništa drugo nije nas spriječilo da nastavimo tako i dalje, barem znajući koja je granica do koje se može ići. A to pak znači da vas na cesti nitko neće moći sustići.

abarth_595_competizione_28

Što se tiče ponašanja u vožnji, Abarth fenomenalno guta neravnine i ne izbacuju ga iz putanje, volan ga odlično usmjerava i pruža dovoljno informacija, jedino na što se morate naviknuti je da nema podupravljanja i preupravljanja. Naime, karoserija je toliko kratka (3.7m) da nema dovoljno ni prednjeg ni stražnjeg dijela koji bi mogli pobjeći od zadane putanje. Amortizeri ga drže na liniji, a vi sretni gazite po gasu slušajući pucanje iz četiri ispušne cijevi i fućkanje Garretove turbine, oživljavajući sjećanja iz mladosti. Svega 6.7 sekundi treba Competizioneu da stigne do 100 km/h, no ono što se događa u tih manje od sedam sekundi puno je važnije. Kakofonija zvukova i pritiska na vaše tijelo nakon svake izmjene brzina šarm su koji se rijetko gdje može doživjeti danas, kao i pucanje kada ga dovoljno nagazite i naglo oduzmete gas prilikom „šaltanja“.
Dobra stara vremena ovdje su prisutnija nego u bilo kojem drugom autu. 250 Nm okretnog momenta ne osjetite odmah kada stisnete pedalu gasa, već kao i prije trideset godina, imate vremena pogledati kazaljku na malom manometru pored brzinomjera kako poleti prema oznaci od dva bara i onda čekate onaj prelijepi osjećaj utiskivanja tijela u školjkasta sjedala i već morate biti spremni na mjenjaču za slijedeći stupanj, inače ćete zakasniti. Strelovita ubrzanja su zarazna, no zato je tu Brembo da stvari dovede u normalne okvire kada s tri puta većom brzinom od dozvoljene stižete do zavoja. Omogućavaju sjajno doziranje snage na pedali i ne zamaraju se ni nakon višestrukih brutalnih kočenja.

Trebam li ga kupiti?

Teško je izvesti neki pametan zaključak nakon ovakvog testa. Abarth 595 Competizione realno je potpuno nepotreban pa čak i neprimjeren auto za današnje vrijeme. Nemoguće ga je voziti pristojno jer zov turba stare škole vježbanje je samokontrole u svakom trenutku. To pak znači da ste u konstantnom prekršaju, no opet, dovoljno je malen i daje nefiltriran dojam kartinga da ćete i pri relativno malim brzinama imati osjećaj da letite po cesti. Uz to, teško da može biti jedini auto u obitelji, osim ako ste samac ili eventualno par. I nije da je savršen. Sjedi se previsoko, Sabeltove školjke kao da su prave trkaće, gotovo da nemaju nikakvog „futra“ za leđa, no tone karaktera koje nudi natjerat će vas da zaboravite na sve te nedostatke samo da ga čujete još jednom kako počne frfljati kada okrenete ključ…

abarth_595_competizione_30

595 Competizione košta 227.000 kn, a može se dobiti i kao kabrio. Potpisnik ovih redaka već zna kako bi njegov izgledao. Retro bijela boja s crvenom trakom, Competizione s tvrdim krovom i život bi odmah bio ljepši. Je li u pitanju kriza srednjih godina ili žal za nekadašnjim vremenima, no ovaj tjedan pamtit ću jako dugo.  U tom rangu cijene, ali i veličine, 595 Abarth nema konkurencije. Ni po brzini, ni po zabavi, a ni po povijesti koju nosi sa sobom. Stoga, ako vam auti predstavljaju nešto više od nužnosti, uživate u njima i još ako ste nekada kao klinac slinili nad 850 TC ili 1000 TCR, onda znate što vam je činiti.

Za: tone karaktera, izgled, performanse, ponašanje u vožnji, kočnice, zvuk, kontrola u zavojima
Protiv: previsoka pozicija sjedenja, prebrzo aktiviranje sva četiri žmigavca kod „kočenja u nuždi“

abarth_595_competizione_teh_podaci