Abarth 595 1.4 T Elaborabile

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Nakon što smo se itekako dobro upoznali s najjačim Abarthom 595 zvanim Competizione i njegovih 180 KS, došlo je vrijeme da isprobamo i početni model u ponudi – Elaborabile.

Motor je više-manje isti u sve tri verzije koje se nude, odnosno 1,4-litreni turbo benzinac, no u različitim razinama tuninga. Ovaj osnovni razvija 145 KS, dok srednji Turismo ima 165 KS. Za Competizione je ipak bilo potrebno malo više preinaka pa se tako u njemu vrti i veća turbina, dok je kod slabije braće razlika uglavnom u elektronici koja brine o motoru.

Da se ne radi o Competizioneu primijetit će samo jako dobri znalci, posebno izvana. Osim što je karoserija identična, razlika je u kotačima i kočnicama koje se vide iza njih. Isto tako straga se nalaze „samo“ dvije ispušne cijevi, za razliku od Record Monza sustava s kojim dolazi najjači 595 i kojeg krase ni manje ni više nego četiri cijevi.

Suptilnost nikada nije bila jača strana malih Abartha… Ako upalite svjetla, primijetit ćete da se radi o klasičnim svjetlima, a ne ksenonskim kao kod top modela. U unutrašnjosti razlike su nešto veće pa umjesto okrugle (kvazi)metalne kugle mjenjača imamo klasičnu ručicu. Sjedala su profilirana, ali tekstilna, nema onih Sabeltovih školjki te nedostaje alcantare na koju smo navikli u Competizioneu.

Sve to naravno znači da je najmlađi brat u Abarth 595 familiji i najjeftiniji pa može biti vaš već za manje od 150.000 kn. To je pak cijena za koju dobivate respektabilno brz i svakako atraktivan auto. Naravno, mogućnosti individualizacije su bezbrojne i vjerojatnost da kada se primite konfiguratora da ćete sresti još jedan isti je gotovo nemoguća.

Kao i kod svakog Abartha, najvažnije je kako se vozi. Navikli na brutalnih 180 KS pomalo smo se pribojavali je li 595 dostojan imena koje nosi. Da budemo kratki – je. Primjerak koji smo dobili na test bio je potpuno nov, sa svega 280 kilometara na brojaču pa smo za početak krenuli lagano. U osnovnom modu vožnje auto je tih jer ako se sjećate, kada smo vozili Competizione rekli smo da prilikom svakog paljenja ujutro možete očekivati da vam doleti neka tegla sa susjedovog balkona…

Ovdje to nije slučaj, iako ni 595 ne spada u sramežljivce, njime ćete puno lakše živjeti svaki dan. Volan je kožni i dobro profiliran s „ringom“ na vrhu kako i pristoji sportskim autima, no malo više mogućnosti podešavanja ne bi bilo naodmet. Isto tako je i s pozicijom sjedenja. I dalje je previsoka, ali prednost ovih sjedala je što su puno udobnija za dulje vožnje od onih prilično ekstremnih s kojima dolazi Competizione. I dalje dobro drže tijelo u zavojima, ali vožnja je definitivno udobnija.

Prvih par dana testa nismo ni htjeli dirati tipku Sport zbog male kilometraže koju je imao testni auto, no zato smo se uvjerili da čak i u gradskim gužvama (Abarthi nemaju Start-stop sustav) mala jurilica troši oko 9 litara. Za svakodnevne zadatke i stani-kreni promet nema nikakve potrebe za Sport modom, već se više možete koncentrirati na novi, veći ekran osjetljiv na dodir kojim se novi Abarthi ponose.

Kada smo se već dobro aklimatizirali na 595 došlo je vrijeme i da vidimo što zaista može. Mali okrugli pokazivač pritiska inače ide svega do 0.5 bara, no kada se aktivira sportski mod kazaljka postane puno živahnija, kao i papučica gasa te volan koji se osjetno ukruti. Sada turbo zapuše i do 1.2 bara, a zvuk turba postane izraženiji.

Po podacima 595 do stotke stiže za manje od osam sekundi, prema tome nema govora da nije dovoljno brz, posebno za auto te veličine. Mjenjač omogućava brze i precizne izmjene i prava je šteta što ima svega pet stupnjeva prijenosa, no to je slučaj sa svim 595-icama. To znači da se na autocesti morate malo primiriti ako ne želite dosta buke u kabini i povećanu potrošnju goriva.

Već nakon 50-ak kilometara shvatite da autocesta nije njegovo prirodno okruženje. Spustite se na neku lokalnu cestu i onda ćete uvidjeti da za osmijeh na licu nije neophodno imati 300 ili više konja pod poklopcem.

Mala karoserija iznimno je okretna, no kratak međuosovinski razmak uz kombinaciju tvrdog (ali ne pretvrdog) ovjesa znači i neizbježno poskakivanje na poprečnim neravninama. Sve to zaboravit ćete čim nađete neku koliko-toliko solidno asfaltiranu dionicu gdje će mali 595 zasjati.

Pretjecanja jedva čeka, iako kao i kod jačeg brata trebate pričekati sekundu i pol da se stvari počnu događati. Jednom kad krene, onda se sjetite kako su nekada bila lijepa vremena malih turbo auta, poput Fiata Uno Turbo ili Renualta 5 GT Turbo. Osjećaj u leđima kada turbo počne puhati može se usporediti s malo drugih i lako izaziva ovisnost.

Ako se uspijete othrvati napasti moći ćete se voziti i sa šest litara, no ako vam je to prioritet onda nemojte kupovati Abarth. Svaki Fiat 500 bit će vam dovoljan. 595 je ipak sportaš u duši i kao takvog ga treba i prihvatiti. Nije bez mana, ali vrlo rado bismo ga imali u svojoj garaži, posebno kada u obzir uzmemo da je jeftiniji 31.330 kn od jačeg Turisma ili čak 54.232 kn od najjačeg Competizionea. Za ulaz u Abarth obitelj ne treba vam ništa više…

Za: dizajn, performanse, mala potrošnja, vrijednost za uložen novac, mogućnosti individualizacije

Protiv: previsoka pozicija sjedenja