40. obljetnica Ford Fieste
Fiesta, jedna od ikona europskog Forda, slavi ove godine punih 40 godina postojanja. 11. svibnja 1976. iz pogona u Saarlouisu u Njemačkoj izašla je prva proizvedena Fiesta. Iste godine nastao je i Apple, a započeli su i nadzvučni komercijalni letovi Concordeom.
Nitko nije mogao ni sanjati kakav će uspjeh Ford postići novi modelom. 70-ih godina nakon naftne krize prioriteti u proizvodnji automobila bili su štedljivost i pristupačnost, no Ford je uz sve navedeno uspio ugraditi u Fiestu i zadovoljstvo u vožnji. Ime je odabrao sam Henry Ford II kao simbolično povezivanje marke sa Španjolskom, jer je tada otvorena nova tvornica u Valenciji.
I danas, nakon 40 godina i 17 milijuna proizvedenih primjeraka, Fiesta slovi za jedan od najboljih i najpopularnijih modela svoje klase, a zbog svoje agilnosti i dobrih voznih svojstava posebno ju vole svi kojima automobili vožnja predstavlja nešto više od nužnog zla. Kroz četiri desetljeća Fiesta je naravno odrasla i sazrela u skladu s vremenom, a promijenili su se i prioriteti u odnosu na one kad je nastala, no zadržala je svježinu, živahne i štedljive motore te okretnost u svim prilikama.
Slijedi pregled povijesti ovog popularnog modela:
1972.
Začetak nastanka Fieste predstavlja koncept Bobcat kojim Ford želi stvoriti globalni mali auto, zadatak koji je bio iznimno važan i blizak samom Henryju Fordu II. Posao je odrađivan istovremeno s obje strane Atlantika u nastojanju da se osmisli mehanička arhitektura, dizajn i marketinško pozicioniranje novog modela.
1973.
Naftna kriza potresa svijet i ubrzava rad na Bobcatu kako bi se Ford ubrzano uključio u trend malih i štedljivih vozila. Uprava daje zeleno svjetlo za proizvodnju novog modela, još uvijek pod kodnim imenom Bobcat.
1974.
Počinje gradnja nove tvornice u Valenciji na površini 2.7 milijuna m2
1975.
Počinje proizvodnja motora, a sam Henry Ford II odabire ime Fiesta.
1976.
Kreće proizvodnja u Saarlouisu, odakle te godine izlazi 84.000 Fiesta. Henry Ford II i španjolski kralj Juan Carlos otvaraju u listopadu tvornicu u Valenciji lansirajući tako proizvodnju i u toj zemlji.
1977.
Ford predstavlja jači motor od 1.3 litre u sportskim modelima S i Ghia.
Počinje proizvodnja i u UK u tvornici u Dagenhamu i izvoz u SAD, a Fiesta postaje Auto godine u Španjolskoj.
1978.
Fiesta osvaja nagradu za efikasnost Britanskog dizajnerskog društva, a Ford priprema natjecateljsku rally izvedbu za grupu 5.
1979.
Proizvedena milijunta Fiesta.
Posebna sportska izvedba učestvuje na reliju Monte Carlo i ona će poslužiti kao predložak za sportsku izvedbu XR2.
U Londonu trostruki svjetski prvak F1 Jackie Stewart najavljuje novu natjecateljsku seriju za dame, Faberge Fiesta Challenge.
1980.
Začete Fiesta Challenge utrke kako bi se stvorila poveznica s motosportom.
1981.
Predstavljena sportska izvedba XR2 s motorom od 1.6 litara, tvrđim ovjesom jedinstvenim alu kotačima i dodanim sportskim dizajnerskim detaljima. To je prva Fiesta koja postiže više od 160 km/h.
Milijunta Fiesta proizvedena u Valenciji, a dvomilijunta Fiesta ukupno silazi s trake u Saarlouisu.
1982.
Fiesta je šestu godinu zaredom najprodavaniji auto u klasi u Njemačkoj i Velikoj Britaniji
1983.
Predstavljena druga generacija Fieste. Aerodinamična karoserija, s benzincima od 1.0 i 1.1 litara te 1.3 litre s pet stupnjeva prijenosa.
Lansirana i dizel izvedba koju pokreće 1,6-litreni dizel s bregastom u glavi i ubrizgavanjem goriva, koji će se zadržati u Fordovoj paleti dulje od desetljeća.
1984.
Predstavljena sportska izvedba XR2 s bregastom u glavi, poboljšanim ovjesom, niskoprofilnim gumama i mjenjačem s pet brzina.
Proizvedena tromilijunta Fiesta.
Fiesta od sada ide i na bezolovni benzin.
1985.
Predstavljen Ghia Urby Concept baziran na Fiesti.
1986.
Dvomilijunta Fiesta proizvedena u Valenciji, uveden novi 1,4-litreni benzinski motor koji sagorijeva „siromašnu“ smjesu.
1987.
Uveden CVT mjenjač, prodano rekordnih 158.000 Fiesta u Velikoj Britaniji.
1989.
Predstavljena treća generacija s ABS-om i novim 1.0 i 1.1 motorima koji također rade sa „siromašnom“ smjesom goriva i zraka.
Fiesta je prvi mali auto u Europi s ABS-om.
Novi paket opreme LX koji se smješta između izvedbi L i Ghia.
Po prvi put se nudi izvedba i s pet vrata. Kupci mogu birati i nove 1.4 i 1.6 benzinske motore.
Sportska XR2i izvedba sada s motorom od 1.6 litara, ali i dvije bregaste, elektronskim ubrizgavanjem goriva, proširenim blatobranima, pet stupnjeva prijenosa, posebnim ovjesom i gumama te branicima u boji karoserije. Ultimativna jurilica toga vremena u svojoj kategoriji.
Fiesta ponijela titulu What Car? Car of the Year.
1990.
U Torinu predstavljena RS Turbo verzija. Na 1,6-litreni motor XR2i stavljena je Garrett turbina, čime je ubrzanje skraćeno za punih 1.6 sekundi od ionako već brze XR2i.
1991.
U Valenciji proizvedeno tri milijuna Fiesti, jubilarni primjerak je doniran Fondu kraljice Sofije.
U Europi prodano 684.186 komada Fiesti.
Predstavljena verzija Courier.
1992.
Predstavljena Fiesta RS 1800, s novim Zetec motorom , 16 ventila, poboljšanim ovjesom, petokrakim alu kotačima i spojlerom u boji karoserije.
Fiesta je službeni auto Expo 92 u Sevilli.
U Europi prodano rekordnih 648.781 komada Fiesti.
1993.
Zračni jastuk postaje serijska oprema.
1994.
Fiesta opet prodana u više od pola milijuna primjeraka u Europi (548.046).
1996.
Predstavljena četvrta generacija s potpuno novom zaobljenom aerodinamičnom karoserijom, ovalnom maskom i novim Zetec motorima od 1.25, 1.4 i 1.6 litara te dizelom 1.8. Dva zračna jastuka dolaze u serijskoj opremi.
Ponovno prodano više od 600.000 primjeraka u Europi.
4.000.000-ta Fiesta proizvedena u Valenciji silazi s trake.
1997.
Predstavljena Puma, sportska coupé izvedba bazirana na mehanici Fieste.
1999.
Predstavljen izgled nove Fieste, kao i Fieste Sport na Frankfurtskom IAA salonu.
2000.
Fiesta dobiva 1,8-litreni turbo dizel motor.
2001.
Nova, peta generacija Fieste je predstavljena, proizvodnja kreće u Kölnu i Valenciji.
2002.
Službeno lansirana nova Fiesta, u petvratnoj izvedbi s novim Duratec motorima u izvedbama 1.3 i 1.6 16v.
Nešto kasnije predstavljena i trovratna izvedba i novi 1,4-litreni Duratec motor, kao i dizel nove generacije pod nazivom Duratorq.
Predstavljen Durashift EST ručni mjenjač koji omogućava automatsko prebacivanje brzina.
U Birminghamu predstavljen Ford Rallye Concept.
Fiesta osvaja Zlatni volan u Bild am Sonntag.
2003.
Predstavljen Fiesta ST Cup u Njemačkoj.
2004.
Predstavljen koncept Fiesta JWRC u Ženevi.
2005.
Lansirana Fiesta ST od 150 KS kao prvi proizvod Fordovog RS odjela.
Prikazana i S verzija za one s nešto manjih sportskih apetita.
2006.
Fiesta dobiva glasovne komande i Bluetooth.
Lansiran Fiesta Sporting Trophy, novi Fordov kup koji se oslanja na WRC natjecanja.
2007.
Lansirana limitirana serija Fieste Zetec S za 30. godišnjicu, Radian žuta s kockastim uzorkom na krovu.
2008.
U Ženevi premijera nove, šeste generacije Fieste.
Proizvodnja kreće u Kölnu, Valenciji i Nanjangu u Kini. Novi 1,6 litreni Ti-VCT benzinac i 1,6 litreni Duratorq dizel koji emitira ispod 100 g/km CO2.
Fiesta ECOnetic postaje službeno najštedljiviji auto za pet putnika u Velikoj Britaniji s deklariranom potrošnjom od 3,7 litara i emisijom od 98 g/km CO2.
Predstavljena ST izvedba od 150 KS s dvolitrenim Duratec motorom i najvećom brzinom od 208 km/h.
2009.
Nova Fiesta predstavljena i u SAD-u na LA Auto Showu.
Fiestin Kinetic dizajn osvaja Red Dot nagradu za dizajn.
Nova titula What Car? magazina za Car of the Year.
2010.
Fiesta je najprodavaniji auto u Europi u prvom kvartalu s više od 140.000 prodanih jedinica, a samo u ožujku je prodano više od 68.000 komada.
1,6 litreni Duratorq TDCi je pojačan na 95 KS, a trima benzincima su smanjene emisije CO2.
Fiesta RS WRC pretpremijerno prikazana u Parizu.
2011.
Posebna edicija S1600 s motorom Duratec Ti-VCT od 134 KS.
Fiesta RS WRC debitira s osvajanjem prva tri mjesta na reliju u Švedskoj.
Proizveden milijunti primjerak u tvornici u Kölnu.
Slavi se 35 godina modela i ukupno prodanih 15 milijuna primjeraka.
2012.
Nova Fiesta kreće u prodaju s hrabrim dizajnom, pametnim tehnologijama poput Active City Stop i MyKey te sedam motora koji emitiraju ispod 100 g/km CO2.
Nova Fiesta debitira i u Americi opremljena novim jednolitrenim EcoBoost motorom s kojim je kasnije službeno proglašena za najekološkiji ne-hibridni auto.
U Ženevi predstavljena nova ST izvedba s turbo benzincem od 1.6 litara i 182 KS.
Fiesta je najprodavaniji mali auto u Europi s prosječnom prodajom jednog primjerka svake dvije minute.
2013.
Fiesta ST kreće u prodaju, Ford zaprima 10.000 narudžbi u prvih šest mjeseci, dvostruko više od planiranih kvota.
Fiesta 1.0 EcoBoost proglašena za Ženski auto godine.
Ford osvaja nagrade za najbolji tim za razvoj dinamike i najboljeg tehničara dinamike za rad na Fiesti ST na dodjeli 2013 Vehicle Dynamics International Awards.
Fiesta proglašena za najbolji auto u kategoriji Supermini magazina What Car? i drugu godinu za redom je najprodavaniji auto u Europi.
2014.
Ford predstavlja Fiestu Red Edition i Black edition, posebne modele pokretane 1,0-litrenim EcoBoost motorom od 140 KS, najsnažnijim jednolitrenim motorom u povijesti s većom specifičnom snagom od Bugatti Veyrona i Ferrarija 458 Speciale.
U prvoj godini prodaje Fiesta ST osvaja 22 različite nagrade.
U sedmoj utrci WRC-a više od pola učesnika starta u Fiesti WRC postavljajući po tome novi rekord.
Treću godinu zaredom Fiesta je najprodavaniji auto Europe.
2015.
Nova Fiesta R2 predstavljena u Ženevi s 1,0-litrenim EcoBoost motorom.
Novi 1,5-litreni TDCi motor troši 3,2 litre i emitira 82 g/km CO2.
Fiesta i četvrtu godinu zaredom najprodavaniji auto Europe.
2016.
U Ženevi predstavljena posebna edicija ST200, najjača Fiesta u povijesti s ubrzanjem 0-100 za svega 6.7 sekundi.
Četrdeseta obljetnica proizvodnje s prodanih ukupno 17.6 milijuna primjeraka.