Novi Ford Focus RS
Tekst: Goran Vrhovec/What Car?/Matt Saunders

Na našem se Facebooku nakon objave o Civicu Type R povela rasprava o najboljim hot hatchevima, odnosno jurilicama. Izrazito veliki interes pokazan je za Ford Focus RS, no Type R-a nismo mogli usporediti s njim jer RS tada još nije bio u proizvodnji. Upravo je u tijeku prezentacija top modela Focusa i naši britanski kolege imali su prilike probati najnovijeg RS-a pa vam donosimo njihov prikaz
Brzi Fordovi s RS oznakom ne dolaze baš svaki dan i zato kada ih predstavlja, Ford nastoji podići atmosferu oko novog modela. No, tržište jurilica drastično se promijenilo i neprepoznatljivo je u odnosu na 1992. kada je izašao Ford Escort Cosworth. Četvrt stoljeća jako je puno u auto branši, a posebno u segmentu gdje se pokazuju krajnji dosezi velikoserijskih proizvođača. Pa ipak, iako se smješta između Audija RS i Mercedes-Benza AMG, zahvaljujući Fordovoj bezgrešnoj reputaciji u posljednje vrijeme kad su jurilice u pitanju, svi oktanoljupci stoje u stavu mirno kada dolazi novi Focus RS. I to s pravom.
Iako novi RS ne zasjeda na prva mjesta po pitanju snage u klasi (s 350 KS!), s cijenom nižom od 30.000 GBP (u Hrvatskoj košta 333.900 kn, u bijeloj boji) svoju konkurenciju po tom pitanju nadaleko nadmašuje. Uz to, on donosi i jednu stvar koju nismo vidjeli na brzim Fordovima još tamo od 90-ih godina prošlog stoljeća – pogon na sve kotače. Valja reći da nije riječ o standardnom 4WD pogonu, već asimetričnom koji omogućava izuzetna vozna svojstva po pitanju stabilnosti, ali i trakcije.
Kakav je u vožnji?
Vožnja je svakako tvrda, puno više nego recimo u Golfu R, no možda djelić udobnija od Civica Type R. Čak i u ekstremnijem od dva moda amortizera (s kojima se možete igrati neovisno od četiri moda rada motora i pogona – Normal, Sport, Track i Drift), rijetko je grub i neudoban i zadržava svoju putanju čak i preko pukotina ili poprečnih neravnina u sredini zavoja, tako da će svatko tko bira u ovoj klasi vozila biti itekako zadovoljan nivoom udobnosti koji pruža Focus RS. Jedina stvar koja bi mogla živcirati na duljim putovanjima jesu kratkotrajna gibanja karoserije gore-dolje na cestama koje vijugaju, ali ne lijevo-desno, već uspon-nizbrdica. No, to je primjetno samo pri nižim brzinama, jer čim ubrzate nećete to zamjećivati. Vrlo je direktan na volanu, ali još uvijek dovoljno miran i suzdržan da ne bude zamoran i naporan. Odluka da se napusti varijabilna letva volana i zamijeni onom jednostavnijom s fiksnim prijenosom pokazala se ispravnom, jer sada imate više povjerenja u prednji kraj i njegovo praćenje vaših želja.
Naginjanje karoserije je zanemarivo čak i u brzim zavojima i RS mijenja smjer s voljom kakvu ne viđamo nigdje osim kod najekstremnijih jurilica, no s vrlo dobrim volanom koji je perfektno odmjeren u težini i informacijama koje vam pruža. Uravnoteženost pri izlasku iz zavoja je savršena zbog stražnjeg diferencijala kojim upravlja spojka i koji šalje snagu točno tamo gdje treba kako bi auto bio u smjeru koji ste zaželjeli kada ste stisnuli gas. Cijelo to iskustvo je vrlo zabavno. Svi oni koji vole maksimalni grip koji je izvanredno visok, uživat će u brzoj vožnji zavojima. Oni koji vole više „plesanja“ po cesti i trkalištima cijenit će modove za stazu i drift kada ESP i diferencijali dozvoljavaju potpunu slobodu kontroliranja proklizavanja, čime se RS zaista razlikuje od svih rivala.
Razvoj snage je linearan, fino balansiran sve od niskih okretaja pa do tamo iznad 6.000 kada počinje opadati. Skoro da podsjeća na neki atmosferski motor, bez turbo-rupe i naglog priljeva snage, da nije tako moćan u svim režimima rada što ipak razotkriva njegovu pravu narav i konstrukciju. Sve navedeno i njegov macho efekt još više dolaze do izražaja zbog odličnog ručnog mjenjača sa šest stupnjeva koji je jedina opcija u RS-u. Stoga, ako ne želite lijevu papučicu – nemate sreće. No, zato su ručne izmjene koje dobivate kratke, sigurne i odgovaraju pravom autu za zabavu s kojim nema šale.
Pritom ne želimo reći da je ovakav set-up mjenjača težak za svakodnevnu vožnju. Papučica kvačila je lagana, vožnja je staložena, a karoserija mirna većinu vremena. Čak se i inače dosta glasan motor utiša pri višim brzinama na autocesti. Kada želite da vas vaš Focus RS doveze kući bez previše stresa, on će to odraditi mirno i civiliziranije nego Type R. Zatim ga samo prebacite u „Sport“ na pravoj cesti kada ste raspoloženi i moći ćete juriti i klizati po cesti praćeni pucanjem iz ispuha i osjećati sa kao Colin Mcrea u najboljim danima. Što se potrošnje tiče, deklarirana iznosi 7,7 l na 100 km, uz emisije CO2 od 175 g/km.
Kakav je iznutra?
Plavi šavovi na koži, sportska sjedala i RS instrumenti podižu doživljaj Focusovog interijera, ali ga ne pretvaraju u nešto složeno poput Audija ni po pitanju završne obrade ni materijala (čak i Golf R je po tom pitanju bolji). Pa ako se spuštate na Focus RS s neke slabije motorizirane limuzine srednje klase i očekujete jednake materijale – tražite ih na krivom mjestu. No, takvi će kupci biti rijetki.
RS dolazi samo u verziji s pet vrata i nudi konkurentnu, ali ne i raskošnu prostranost za putnike i prtljagu. Vozačko sjedalo je udobno i dobro drži i podupire tijelo na svim pravim mjestima, posebno ako odaberete opcijska Recaro sjedala (12.000 kn). No, s njima je vozačka pozicija previsoka za većinu vozača i na rješenju toga problema se navodno već radi.
Entuzijastični vozači (zar netko drugi uopće kupuje ovakve aute?) bit će oduševljeni staromodnom ručnom kočnicom između sjedala, kao i spomenutim ručnim mjenjačem. Pored njih se nalazi i konzola s prekidačima za odabir modova vožnje od kojih svaki posebno regulira rad ovjesa, upravljača, pogona i ESP-a.
Trebam li ga kupiti?
Ako tražite vrlo brzi premium kompakt s pet vrata, onda bi moglo biti pukotina u RS-ovom štitu, no ako pretpostavimo da je brzina u stvarnom svijetu i vozačko zadovoljstvo na vrhu vaših prioriteta, onda RS morate barem probati. Za cijenu od 333.990 kn ne može se naći uzbudljiviji auto koji je dovoljno civiliziran i za svakodnevnu upotrebu. Pa ako se odlučite, budite strpljivi, jer je Ford već sada zaprimio više od 2000 narudžbi samo za Otok, a interes će se nedvojbeno povećati kako budu izlazili pozitivni dojmovi novinara. No, Focus RS zaslužuje to, i vaše strpljenje itekako će se isplatiti. U trenutku dok ovo pišemo još ni jedan primjerak nije stigao u hrvatske salone pa ga nažalost ne možete vidjeti uživo, ali očekuje se taman prije zagrebačkog Auto show-a početkom travnja.
Spomenimo još i cijene doplata za boje vozila. Poželite li Nitrious plavu boju za svoj novi RS, to će vas koštati 6.733 kn. Za Stealth sivu izdvojit ćete 1.200 kn, a metalik boje (crna Absolute Black ili siva Magnetic) 3.607 kn.
U svakom slučaju, za koju god boju se odlučili – nećete proći nezapaženo.