Zlatna pravila pri izboru automobila
Automobil je za većinu građana odavno prerastao puki “predmet ljepote” i predstavlja neophodnost u svakodnevnom životu. Koji god da je vaš razlog za kupnju novog automobila, uz malo opreza možete izbjeći brojne zamke prilikom odabira i pronaći jednako dobar auto za manje novca.
Da biste u tome uspjeli, morate naučiti čitati “između redaka” i s rezervom prihvatiti tvrdnje prodavača. Trudite se biti dobro informirani i radije se oslonite na objektivne testove nego na reklame. Nadamo se da će vam napisani savjeti pomoći da pri kupnji uštedite tisuće kuna.
- Pažljivo odredite ukupan budžet za kupnju automobila. Nemojte zaboraviti troškove osiguranja i, eventualno, kasko osiguranja, doplate za metalik boju i slično. Računajte i na nepredviđene troškove – ako se odlučite za verziju izloženu u salonu, koja vam je odmah na raspolaganju, morat ćete odvojiti više novaca nego za model sa skromnijim paketom opreme. Ovo vam se može učiniti privlačnim, jer nećete morati čekati mjesecima na željeni model, čak i ako vam oprema u skupljem paketu nije ni potrebna. Dakle, ako vam je budžet 140.000 kuna, uzmite u obzir samo modele koji koštaju do 120.000 ili najviše 130.000 kuna. Ako ste dali više novca nego što ste planirali i sasvim ste ispraznili džepove, kupnja će vam prisjesti već kod prvog servisa. Bolje kupite skromniji automobil nego da platite više od onoga što vaš budžet može podnijeti.
- Ne volite li cjenkanje i natezanje s prodavačima, zatražite da vam navede najnižu cijenu, odnosno najbolju ponudu za određeni automobil. Objasnite da su vam drugi saloni ponudili primamljiviju cijenu i bolje uvjete kupnje. Obavezno ostavite prodavaču vašu posjetnicu ili kontakt telefon, ime i prezime, jer se može dogoditi da vas pozove ako mu šef prodaje odobri specijalnu cijenu za vas, ili se žele “riješiti” određenog modela. U prednosti ste sve dok je novac u vašim rukama pa tu poziciju ne ispuštajte tako lako.
- Napravite spisak automobila koji se uklapaju u vaš budžet, a naše Best Buy kategorije vam mogu u tome pomoći. Potrudite se da se na spisku nađu barem tri modela. Zašto? Kao prvo, jednu od najvažnijih karakteristika automobila možete ocijeniti samo vi, odnosno vaše tijelo. Ovdje se misli na položaj vašeg tijela u odnosu na upravljač. Jako je važno kako se osjećate u sjedalu i je li vam ono dovoljno prostrano i udobno, kao i možete li podesiti visinu istoga (ako je to moguće) na način kako vama odgovora. Auto dopadljivog dizajna može se pokazati kao prava noćna mora za vaše tijelo.
- Također, ukoliko imate obitelj, povedite ih u kupnju jer je važno i kako se osjećaju vaša djeca na stražnjoj klupi ili suvozač te stanu li dječje sjedalice. Mnoge sitnice se mogu pokazati vrlo iritantnima u vožnji. Vežite i isprobajte pojaseve – ovo se posebno odnosi na žene, kojima će više smetati ako ih pojas pretjerano steže. Kod nekih se modela visina pojasa može podešavati već kod osnovnog paketa opreme. Ako će više članova obitelji dijeliti automobil, budite strpljivi i pustite ih da se što bolje namjeste za volanom – možda vaša žena nikako neće moći pronaći idealnu poziciju za upravljačem, što se u budućnosti može pokazati kao veliki problem i financijski vas oštetiti kupovinom još jednog automobila, a samim tim i plaćanjem još jednog osiguranja. Dok ste za volanom, osvrnite se i pogledajte koliko je automobil pregledan pri vožnji unazad, jer od toga ovisi koliko ćete često i oštro psovati u narednim godinama.
- Ni pod kojim uvjetima nemojte kupiti automobil ukoliko vam prodavač ne dogovori ili ponudi probnu vožnju željenog modela. Kao što nikada niste kupili cipele bez isprobavanja, zašto biste to učinili s vozilom koje košta mnogo više od para cipela? Ako kupujete auto na kredit ili leasing, imate još bolji razlog zašto inzistirati na probnoj vožnji. Ne možete li isprobati automobil, ne kupujte ga, koliko god vam se dopadao, čak ni ako vam se ponudi niža cijena.
- Kažu da novinari nisu obični ljudi i u tome ima pomalo istine. Što to znači? Iskusni novinari, koji godinama testiraju automobile, imaju drugačiju percepciju performansi ili agilnosti vozila od prosječnog ili nedovoljno iskusnog vozača. Ponekad morate prevoditi novinarski rječnik na rječnik običnih ljudi. Automobil koji je našem glavnom uredniku tek prosječno brz, vama se može učiniti gotovo sportskim. Nekome je maksimalna brzina od 170 km/h više nego dovoljna, a nekome je smiješno niska. Isto vrijedi i za ubrzanja, međuubrzanja ili ponašanje vozila u zavojima. Novinari često kažu da upravljač nije dovoljno direktan i precizan, ili da se karoserija previše naginje u zavojima, što prosječan vozač neće primijetiti ni nakon 200.000 km, jer neće voziti na limitu, niti će se voziti kao da je na utrci.
Osim toga, za prosječnog je čovjeka automobil obično prevozno sredstvo koje treba ispuniti određene zahtjeve, a ne najbolji prijatelj ili ljubav njihova života. Ne uzimajte novinarske te(k)stove bez rezerve i odredite kriterije za kupovinu prema vašem vozačkom umijeću, afinitetima i željama. - Jedna od čestih zamki je izbor motora. Stara se izreka da “od viška glava ne boli” ne može u potpunosti primijeniti kod izbora motora. Veći motor u prosjeku više troši i skuplji je za održavanje. Model sa snažnijim motorom treba i više platiti, a on se obično i ne isporučuje s osnovnim paketom opreme, već vam uz njega “zapakiraju” dodatni par zvučnika, alu felge, kožu na upravljaču i mjenjaču, i sve vam to lijepo i naplate, a vama zapravo i ne treba snažniji motor. Ako je prodavač tvrdoglav u tome da ne odaberete automobil s osnovnim motorom ili vas uvjerava da je preslab, inzistirajte na probnoj vožnji, jer se može lako dogoditi da vam snaga motora u potpunosti odgovara. Ako imate dovoljno iskustva, puno kilometara iza sebe ili ste već vozili podmotorizirane automobile (sa slabijim motorima), onda ćete znati kako i iz slabašnog motora izvući dovoljno okretnog momenta za relativno sigurno pretjecanje. Konačno, upitajte se pripadate li grupi agresivnijih ili opreznijih vozača? Ako uživate u mirnoj, ležernoj vožnji, nema potrebe da odaberete snažniji motor, jer tvornica bez detaljnih testiranja ne bi ugradila motor u karoseriju koju on ne može sigurno povući. Utvrdite koliko kilometara godišnje planirate prevaliti s vašim novim automobilom, jer od toga ovisi pravilan odabir motora. Ako godišnje ne prelazite više od 10.000 km i ako pola te kilometraže napravite izvan grada, ne postoji ekonomska računica za izbor dizelaša. Osim toga, Hrvatska danas ima jako dobru mrežu autocesta na kojima se može voziti brzo i sigurno, čak i ako ispod haube imate samo 60 KS. Imat ćete sasvim dovoljno vremena da ubrzate, prestrojite se i zaobiđete sporije vozilo.
- Kada su u pitanju dimenzije, koliki vam je automobil zaista potreban? Koliki vam je prtljažnik dovoljan? Koliko često ćete taj prtljažnik napuniti u godinu dana? Mora li na stražnjim sjedalima biti dovoljno mjesta za vašu punicu ili se, ipak, možete zadovoljiti s manje prostora, a da je dovoljno da se mala djeca udobno smjeste? Očekujete li možda prinovu? Dobro razmislite o svojim potrebama i potrudite se uskladiti ih s vašim mogućnostima.
- Nikada ne kupujte automobil naprečac. Pustite “da prespava”, auto vam nikamo neće pobjeći. Muškarci su velika djeca kad je kupnja automobila u pitanju. Žene, koje polude za cipelama, obično su mnogo racionalnije kad su u pitanju automobili. Možda je pametno u kupnju povesti i vašu ljepšu polovicu, jer će se ona fokusirati na mane automobila dok ste vi na sedmom nebu i sanjarite o aluminijskim naplatcima, kožnim sjedalima i super jakim zvučnicima.
- Provjerite cijene održavanja vozila, ali ne samo za redovni servis, već i cijenu guma i svega potencijalno zanimljivog. Sve to učinite prije nego što se zaletite i doplatite za „sedamnaestice“ umjesto „petnaestica“. Razlika u cijeni između ove dvije dimenzije može vas prilično iznenaditi. Nije loše ni raspitati se koliko koštaju retrovizor, hladnjak, blatobran ili vjetrobran. Dobro je utvrditi i što od dijelova postoji na lageru i koliko se čeka na neki dio, ukoliko ga nema na stanju. Ovo su zlata vrijedne informacije za one koji si ne mogu sebi priuštiti da su dugo bez auta. Ne kupujte automobil za koji u vašoj okolini nema servisa. Bez dobrog i provjerenog ovlaštenog servisa nema ni dugoročno gledano isplative eksploatacije vozila. Ništa vam ne znači tvrdnja JD Powera da se Honde znatno manje kvare od Opela, ukoliko kod vas postoji sjajan Opelov servis, a Hondin je udaljen nekoliko stotina kilometara.
Konačno, koliko god se trudili odabrati mozgom, a ne srcem, opet, nemojte kupiti ni automobil koji vam se ne sviđa. U automobilu ćete provoditi puno vremena i zato je vrlo važno da se u njemu osjećate ugodno i zadovoljno. Ako vam financije to dopuštaju, odaberite model koji vam se zaista sviđa, jer ćete tako lakše podnijeti njegove nedostatke, a svaki ih automobil ima.