Toyota Yaris 1.5 VVT-i HSD Trend Plus
Tekst: Dubravko Kuleš / Foto: Zrinka Maček
Aktualni Yaris u posljednjem redizajnu donosi preko 900 poboljšanja. Drugo po redu pomlađivanje, ovaj put stvarno temeljito, pomoći će najvažnijem Toyotinom modelu u Europi u borbi s konkurentima do dolaska sasvim nove „supermini“ Toyote. Za razliku od benzinskih i dizelskih opcija, testirani Yaris i nema konkurenciju jer, radi se o – hibridu
Za početak malo brojki vezanih uz Yaris. Od predstavljanja treće, aktualne generacije prodaja Yarisa u B segmentu neprestano raste, udio je povećan na 6,5%, a prošle godine je u Zapadnoj Europi prodano preko 208.000 komada. Od 2001. je proizvedeno više od tri milijuna Yarisa, a uvođenje hibridne izvedbe se pokazalo pravim potezom, jer 40% europske prodaje otpada baš na model s oznakom HSD.
Upravo zbog tih brojki ne čudi da je Toyota odlučila učiniti mnogo više od uobičajenog redizajna za što je utrošila 90 milijuna eura i poboljšala preko 900 dijelova na području dizajna, dinamičnosti, performansi i sigurnosti. No, mudri Japanci su odlučili potrošiti, ali istovremeno i štedjeti pa su prvi puta promjene na europskom Yarisu izravno primijenjene i na japanski Vitz.
Za Yarisov novi izgled pobrinuo se europski studio ED2 u južnoj Francuskoj. Najupečatljivije promjene su sasvim nova prednja i stražnja svjetla koja daju harmoničniji izgled, ali i više dinamike. Prednja svjetla su modernijeg izgleda i daju naglasak na tehnologiji, dok su stražnja po prvi puta velika, vodoravna i dominiraju stražnjim dijelom. Redizajniran je i prednji odbojnik pa s ogromnom maskom Yaris izgleda i dosta agresivno. Uz stražnja svjetla obnovljena su i vrata prtljažnika čime se s boka dobio dojam dodatne duljine.
U višim paketima opreme, a to znači od testiranog Trend Plus dobiju se LED stražnja svjetla i 15-colni aluminijski naplatci (Bi-Tone 16-colni). Za ove „limeta“ žute dodatke na karoseriji treba doplatiti skoro 6.000 kuna i dobro bismo razmislili treba li uložiti u ovaj vid vizualnog dotjerivanja. Ako je već bal, onda dodajmo 11.000 kuna i odaberimo neku od Bi-Tone opcija s ipak atraktivnijim izgledom i više serijske opreme.
Kakav je iznutra?
Interijer je osvježen novim i kvalitetnijim materijalima pa je tako, posebno od Trend Plus opreme, više mekane i na dodir ugodnije plastike. Bolji je izbor boja, a obloge sjedala kod testnog Yarisa u nijansama od tamno sive do skoro bijele ostavljaju dojam modernog, pa čak i pomalo premium gradskog automobila.Uljepšani su instrumenti, zaslon između brzinomjera i pokazivača rada hibridnog sustava je sada novi, 4,2-inčni TFT s brojnim informacijama dostupnim preko tipki na novom trokrakom upravljaču.
Bočni otvori ventilacije imaju novi dizajn propelera, osvjetljenje instrumenata je „hladno“ plavo, dorađena je multimedija sa zaslonom osjetljivim na dodir. Na njemu su dostupne brojne funkcije, od grafičkog prikaza protoka energije i rada HSD sustava, parkirne kamere do navigacije, ukoliko je auto njome opremljen.
Yaris je poznat po svojoj praktičnoj i prostranoj unutrašnjosti. Sjedi se povišeno, što će mnogima biti prednost kod gradskog auta zbog čestih ulazaka i izlazaka. Praktičnost je dodatno zajamčena i stražnjim parom vrata. Hibridni Yaris je dostupan isključivo s petorima vratima. Izbor ponuđenih pretinaca je solidan, ali zasmeta škripa plastike na konzoli vozačevih vrata ukoliko je npr. u oštrije voženom desnom zavoju jače pritisnete koljenom.
Kakav je u vožnji?
Dojam u vožnji nije radikalno drukčiji nego u starom Yarisu. U Toyoti najviše ističu da je vožnja tiša i ugodnija, a tijekom testa smo se uvjerili da govore istinu. Hibridni Yaris je bio dosta glasan pri ubrzanjima čemu je svoj doprinos dao i CVT mjenjač. Zahvaljujući intervencijama oko ovjesa motora, na nosačima, smanjenju vibracija,… ubrzanja su u Yarisu HDS postala tiša i manje naporna, a isto vrijedi i za vožnju auto cestom koja je zapravo najveća boljka hibrida.
Krenete li oštrije sa semafora u pomoć elektromotoru će odmah priskočiti 1,5-litreni benzinac, ali onaj stari, a ne novi koji ima premijeru u redizajniranom Yarisu. U gradu, ali i na otvorenoj cesti možete u električnom modu voziti do cca 65 km/h. Tijekom testa Yaris smo vozili na užarenih zagrebačkih 40 stupnjeva i trošili 5,3 l/100 km. Uz malo više pažnje može se bez problema i s manje od pet litara, uz više truda i racionaliziranja vožnje i s manje od četiri litre. Na otvorenoj cesti je potrošnja iznosila 4,6 l/100 km. U Trend Plus izvedbi s 15-colnim kotačima Yaris HSD ispušta samo 75 g/km.
Yaris HSD se i dalje najbolje snalazi na gradskim ulicama i to po svim pitanjima vožnje i korištenja. Jednostavno se parkira jer je i dalje duljine manje od četiri metra, a od pomoći je i parkirna kamera. Dovoljno je velik za gradski prijevoz na svakodnevnim relacijama uz štedljivost teško ostvarivu bilo kojem dizelu.
Tijekom testa u nekim razgovorima shvatili smo da su hibridi još uvijek nepoznanica mnogima i najčešće je pitanje kako se puni baterija i koliko je sva ta tehnologija komplicirana. Eto, još jednom… niie uopće komplicirano, sve se odvija bez ikakve dodatne brige za vozača. Možemo reći da je sve vrlo jednostavno. Hibrid se vozi kao i svaki drugi auto, tek se treba naviknuti na tišinu tijekom vožnje na struju i neuobičajeno nisku potrošnju benzina. Auto sve obavlja sam.
Tek CVT mjenjač može iritirati svojim ponekad bezrazložnim tjeranjem benzinskog motora u visoke okretaje, ali kad shvatite da su performanse u drugom, a štedljivost u prvom planu onda ni taj CVT više nije tako grozan. Ali da mu se baš veselimo, baš i ne no, druge mogućnosti nema.
Trebam li ga kupiti?
U dobro vrijeme dostupnih poticaja za kupnju ekoloških automobila Yaris je bio financijski vrlo isplativa kupnja i mogao se kupiti za manje od 100.000 kuna. Stoga i ne čude prodajne brojke iz tih vremena. Obzirom na nedostatak istih Toyota se trudi potaknuti kupnju hibrida i nudi popust od 18.700 kuna za najjeftiniji Yaris HSD koji košta prihvatljivih 109.900 kuna. Testirani Yaris je u sredini cjenovne ponude i u opremi Trend Plus donosi sve što treba, od aluminijskih naplataka do automatske klime.
Rekli smo da baš i nismo spremni doplatiti za limeta plastične dodatke, ali za pola nižu cijenu, preciznije 3.000 kuna dostupan je Toyota Safety Sense sustav koji uključuje automatsko kočenje u slučaju potencijalne opasnosti od sudara, upozorenje za nenamjeran izlazak iz vozne trake, sustav automatskog upravljanja dugim i kratkim svjetlima, senzor za kišu i čitanje prometnih znakova. Sigurnosti nikada previše i odluka o skromnoj doplati za TSS je jasna bez puno razmišljanja.
Testni auto je bio u bijeloj tzv. perla boji za koju se doplaćuje 4.500 kuna pa je ukupna cijena testnog Yarisa s akcijskih 120.800 porasla na 134.225 kuna. Ukusi i želje su individualna stvar o kojoj će ovisiti cijena odabranog Yarisa. Mi možemo samo preporučiti kupnju ovoga gradskoga hibrida koji će sve svoje glavne vrline pokazati upravo u gradu. Vozite li više izvan grada onda kupnja Yarisa HSD i nije previše smislena. Za taj novac možete kupiti auto koji se bolje od Yarisa snalazi izvan gradskih prometnica.
Za: hibridna tehnologija, potrošnja u gradu, sigurnost, prostranost, opremljenost, cijena doplate za Toyota Safety Sense
Protiv: djelomično škriputava plastika, CVT mjenjač