Toyota RAV4 Hybrid Executive
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček & Zvonimir Kranjčec
Zadnja generacija RAV4, automobila koji je u neku ruku pokrenuo maniju SUV-ova, dolazi i u hibridnoj verziji. Kao što svi znamo, Toyota je jedan od pionira te tehnologije i svakako brend s najviše modela hibrida u ponudi.
Profiliranje u toj niši donijelo je Toyoti i Lexusu velike prodajne uspjehe u SAD-u, tolike da su prestigli američke marke po prodaji. To se baš i nije dopalo Amerikancima koji su im na sve načine (pa i lažnim optužbama o nesigurnosti i nedostacima Toyotnih automobila) htjeli narušiti imidž i rezultate. Nakon velike afere ustanovilo se da je sve bila laž, no nije bilo nimalo ugodno za Toyotu.
Toyota i dalje nastavlja s razvojem svoje hibridne tehnologije pa je i RAV4 preuzeo pogonski sklop od Lexusa NX300h, ali s novijim softwareom kako vožnja bila još bolja i učinkovitija. To znači da se kao i u Lexusu sprijeda skriva benzinski motor uparen s električnim, dok zadnju osovinu pokreće zaseban elektromotor.
Prije nego krenemo na samu vožnju, recimo da je na testu bila bogato opremljena izvedba Executive koja stvarno pršti od opreme, ali i atraktivnog izgleda, od boje, preko kotača te vrlo atraktivne karoserije. Nemoguće je proći nezamijećen u ovom RAV4 pa ako volite biti viđeni, a još uz to želite javno čuvati naš planet i biti u mogućnosti parkirati besplatno na označenim mjestima u gradu, onda sigurno nećete pogriješiti s ovom Toyotom.
Kada udobno zavaljeni u kožna sjedala pritisnete gumb „Power“ ne dogodi se ništa osim što zasvijetli komandna ploča, slično kao i u Priusu. Ako već imate iskustva s hibridima, onda znate da je sve spremno za polazak. Ubacite ručicu automatskog CVT mjenjača u D ili R i auto će bešumno krenuti. Vožnja na električni pogon nastavit će se ovisno o težini vaše noge na gasu sve do nekih 60 km/h, no ako malo jače pritisnete pedalu gasa, benzinski motor zapremine 2.5 litre uključit će se i ranije. I tu počinje ona druga strana vožnje hibrida.
Lijepa i raskošna kabina ipak vas ne može izolirati od zvuka motora, ali ni to nije glavni problem, već jasno – CVT mjenjač. Svaki vaš input za ubrzanje prvo se manifestira povećanjem buke i onim iritantnim „efektom skutera“ (kad ubrzava kao da proklizava spojka), jer se CVT bori da snagu motora u okretajima prenese što brže na kotače. To se ne odvija direktno pa nastaju gubici koje čujete i automatski si prevodite u nepotrebnu potrošnju i kašnjenje u ubrzanju, a koji nikako ne pašu u inače luksuzno okruženje ovog RAV4. Da budemo iskreni, u vožnji se osjeća da RAV4 Hybrid zaista ima noviji software od jednako motoriziranog Lexusa pa je i vožnja ugodnija, a iritacija je manje. Ipak, za nekoga tko je broj jedan u toj tehnologiji i ima skoro 20 godina iskustva (Prius je izašao 1997.) bilo bi iznimno važno, ako žele osvojiti europskog kupca, da ugrade neki mjenjač s dvije spojke u hibrid kao što je to učinio Hyundai sa svojim Ioniqom. Do tada će dizelska verzija RAV4 biti popularnija, što zbog normalnog načina vožnje, a što zbog osjetno niže potrošnje, osim ako veliki dio vremena niste u gradskim gužvama.
Čim se maknete iz stani-kreni prometa gdje hibridi jedino imaju smisla, sve ide na stranu klasično pogonjenih modela. O vožnji autocestom da i ne govorimo, jer uglađenost koju očekujete od ipak luksuznog RAV4 jednostavno nestaje. Što se tiče samih performansi, Toyota deklarira 8.4 sekunde za ubrzanje do 100 km/h, što obzirom na kombiniranu snagu od 197 KS djeluje realno, no nikada nemate taj osjećaj dok vozite. Dio krivnje za to snosi težina vozila od skoro 1800 kg, što je 175 kg više od normalno motoriziranih verzija. To se osjeti u vožnji zavojima, odnosno hibridna izvedba stvorila je tromiju i ljeniju varijantu od inače dosta agilne „RAVice“. Vezani zavoji brzo će pokazati granice prianjanja i pritom ne mislimo na sportsku vožnju, već onu gdje normalni RAV suvereno prati zadane pravce. I sama vožnja osjetno je tvrđa, vjerojatno zbog veće mase pa da bi se koliko toliko zadržala kontrola karoserije u zavojima, ovjes je primjetno čvršći. To pak uzrokuje poskakivanje na neravninama i lupanje na raspuknutim prometnicama.
Deklariranu potrošnju od 5 litara nismo uspjeli postići, realnije je očekivati nekih 7,5 litara. To nije puno za benzinca od skoro 200 KS, no uzevši u obzir sve ostalo, mi bismo uvijek radije izabrali dizelsku verziju. Naravno, to ne znači da se ljubiteljima novih tehnologija ovaj RAV4 ne bi dopao. Mnoštvo gadgeta, praćenja uključivanja pojedinih pogonskih sklopova na monitoru kao i tijek struje u ili iz baterije mnoge će oduševljavati. No, ono glavno, način na koji se vozi i ponaša u vožnji još uvijek ostavlja puno prostora za napredak. Valja spomenuti da je u tijeku akcija na hibridnu izvedbu u opremi Limited koju možete dobiti s Toyotinim Eko poticajem od 15.000 kn za 246.900 kn.
Za: vrlo atraktivna vanjština, bogata oprema, napredna hibridna tehnologija koja radi bolje nego u jednako motoriziranom Lexusu
Protiv: CVT mjenjač, buka motora, troma karoserija, težina koja se osjeća u vožnji, tvrd ovjes koji lupa i poskakuje na neravninama