Toyota RAV4 Elegant AWD 2.0 VVT-iE Direct Shift
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
U sveopćoj hibridnoj ofenzivi Toyote manje upućeni bi lako mogli pomisliti da Toyota više uopće ne radi SUV modele koji nisu hibridi. Za ljubitelje klasike ipak ima još nade, jer takvi modeli još postoje. Nema više dizelaša koji su dobili izgon jer su ih izgurali hibridi, ali benzinaca se još tu i tamo ipak nađe.
Tako nam je na test stigao RAV4 pokretan isključivo benzinskim motorom od dvije litre, koji razvija 175 KS i nudi pogon na sve kotače i to s novim, prvim u svijetu Dynamic Torque Vectoring AWD sustavom. Još jedno iznenađenje je da se taj model može dobiti i s ručnim mjenjačem, no naš testirani model imao je opcijski Direct-Shift CVT. Mehanici ćemo se vratiti malo kasnije, krenimo ipak od izgleda.
Peta generacija RAV4 koju vidite dizajnerski je napravila odmak od prijašnjih modela prvenstveno zbog linija inspiriranih poligonima. O ljepoti bi se dalo raspravljati, ali RAV djeluje moćno i muževno, uz prepoznatljivu dozu japanske škole dizajna. Neće se moći usporediti s primjerice Stelviom, ali nikako se ne može reći da izgleda loše. Još kad se dodaju Bi-LED svjetla koja dolaze u paketu Elegant, RAV zaista odaje i dojam prestiža.
Zahvaljujući novoj platformi na kojoj je ovaj RAV nastao (nazvanoj TNGA), krutost karoserije povećana je za 57%, a težište je sniženo. Upravo iz tog razloga bi trebao bolje odrađivati svoj posao i bolje kontrolirati ponašanje vozila u zavojima. U tome mu pomažu i dvostruka poprečna ramena. Sve navedeno trebalo bi onima koji se bolje razumiju odmah pokazati da će vozački gledano novi RAV biti puno bolji za voziti. Zanimljivo je da je usprkos nižem težištu karoserija zapravo viša nego kod prethodnika (200 mm od tla), čime će profitirati svi koji se ne boje uputiti izvan asfalta.
Iako je ukupno gledano karoserija kraća nego prije, zahvaljujući povećanom međuosovinskom razmaku prostranost u kabini je povećana pa će tu razliku najbolje osjetiti oni smješteni straga. Ali cijela kabina odiše prostranošću a garantira i dobru vidljivost u svim smjerovima zahvaljujući tanjim A nosačima. I prtljažnik je profitirao pa sada u normalnoj uporabi može progutati 580 litara vaših potrepština ispod zaštitne navlake kada su sva sjedala u upotrebi. Obaranjem naslona stražnjih sjedala može se doći do ukupne zapremine od 1690 litara.
Sve navedeno dovoljno govori o tome da je RAV4 više nego kompetentan SUV u svojoj klasi što se tiče udobnosti i ponude prostora. A sad je vrijeme za mehaniku i vožnju.
Stigmatizacija dizelskih motora dovela je do toga da neki proizvođači uopće nemaju te motore više u ponudi. Po nama, radi se o besmislenim marketinškim potezima (ne proizvođača, već direktiva iz EU) kojima se kupce motivira na kupnju hibridnih, električnih ili, po njima u najgorem slučaju, čisto benzinskih motora.
Da se razumijemo, volimo benzince, posebno potpomognute turbom u jurilicama tipa hot-hatch i sličnima. Međutim, SUV vozilima koja teže preko 1.5 tona (1670 kg da budemo točni) dvolitreni atmosferski motor koji razvija svega 208 Nm jednostavno je preslab. Ne po pitanju KS, jer 175 KS koliko razvija testirani model omogućava mu više nego solidne performanse, posebno ako ga uzmete s ručnim mjenjačem. Tada mu do stotke treba 9.9 sekundi.
U našoj varijanti s CVT-om to ispada 11 sekundi. Nije ni to loše, ali ono što smeta je da u normalnoj vožnji otvorenom cestom jednostavno djeluje anemično. To se posebno manifestira na autocesti čak i bez posebnog opterećenja. Vozeći se po A1, ako ne želite slušati vrludanje okretaja motora gore-dolje, na uzbrdicama morate mjenjač prebaciti u manualni mod gdje vam na raspolaganju stoji ni manje ni više nego 10 stupnjeva prijenosa! Time rješavate problem zvuka, ali do izražaja dolazi praznina u okretnom momentu kada ste ispod 4000 okretaja. Ako ga stisnete i krenete u gornje režime rada RAV4 će pojuriti prema maksimalnih 190 km/h, ali tada će i potrošnja skočiti iznad očekivanja.
Kako se ne radi o jurilici, i dalje smatramo da bi dizelaš bio najbolji izbor za vozila ove kategorije, ali što je tu je. Ako ipak želite RAV4 zbog izgleda i drugih kvaliteta, onda bismo svakako preporučili ručni mjenjač koji će se uvijek pokazati boljim, osim ako često ne zalazite na off-road izlete pa ne želite opterećivati kvačilo ili vam se ne da baratati s tri pedale u gradu. Za tek povremeni odlazak u prirodu, a većinu vožnje po asfaltu, posebno ako vam je važan dojam pogonskog sklopa, preporuka je ručni mjenjač.
Ipak, 99% RAV-ova nikad neće vidjeti ništa drugo osim penjanja na rubnjake u gradu, stoga je to manje važno. Šteta je svakako da najnapredniji sustav Dynamic Torque Vectoringa neće imati često priliku pokazati kako funkcionira u praksi. Činjenica je da što se tiče ponašanja u vožnji ovo je najbolji RAV do sada. Krutost karoserije omogućava ovjesu da radi svoj posao i dobro kontrolira geometriju kotača u zavojima, omogućavajući preciznu vožnju zavojima bez prevelikih naginjanja karoserije.
Sve u svemu, novi RAV4 izuzetno je solidno složen i kvalitetan SUV od jednog od pionira ove klase. Zanimljivog je izgleda, prostran, praktičan i dobro se vozi. Ali atmosferski motor, posebno u kombinaciji s CVT mjenjačem jednostavno ne mogu izvući maksimum iz RAV-a koji on po svemu zaslužuje.
Za: izgled, prostranost, kvaliteta, pouzdanost, odličan AWD sustav s Torque Vectoringom
Protiv: anemičan motor pri nižim okretajima, CVT mjenjač