Subaru Outback 4DVENTURE 2.5 Lineartronic

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Kao što naši čitatelji već dobro znaju, Subaru je jedna od onih, pomalo čudnih marki koja nikada neće postati mainstream, niti to želi. Ali isto tako je to brend koji ima svoju vjernu sljedbu, da ne kažemo sektu s kojo­­m se mogu mjeriti samo one Hondine i Alfine.

Razloga za to naravno ima više. Iako odavno nisu više prisutni u WRC-u, većini će još uvijek na spomen Subarua prva asocijacija biti plava Impreza s ogromnim spojlerom i zlatnim kotačima kako juri blatnim stazicama Walesa. Colin u punoj koncentraciji, Impreza klizi po boku, a Nicky Grist sa suvozačkog mjesta izgovara „long easy right, tightens, over crest, don’t cut…“.
Davno su to već tempi passati, ali to samo dokazuje koliko su utrke ipak bitne za imidž jednog brenda i još više, koliko je ispravna ona teza „win on Sunday, sell on Monday“. I 20 godina nakon tih događaja još uvijek pamtimo karakterističan zvuk bokser motora koji riga vatru dok zasipa prašinom gledatelje u ekstazi.

Drugi bitan razlog je da se od tada možda puno toga promijenilo, ali neke stvari ipak nisu. I dalje svi Subaru modeli imaju bokser motore i naravno – permanentni pogon na sve kotače zvan Symmetrical All Wheel Drive. Ni Top Gear više nije ono što je nekad bio. Oni koji ga se sjećaju iz zlatnog doba početkom 21. stoljeća, sjetit će se da je jedan auto oduševio svu trojicu najpoznatijih petrolheada na kugli zemaljskoj, a to se dogodilo valjda jedino tada i nikad više.

Auto oko kojeg su i Clarkson i Hammond, pa čak i May složili da je fantastičan bio je prvi Subaruov Outback. Predstavljen 1995., tada tek kao izdignuta verzija Legacyja karavana, dokazao se kao idealan obiteljski prijevoz s kojim doista možete u kazalište na West Endu, u brda Snowdonie ili škotskog Visočja uživajući pritom u najboljim cestama koje Otok nudi.

Danas gledate 6. generaciju Outbacka koja je potpuno zasebni model, jer Legacy više ne postoji, no karakteristike koje su prije 20 godina osvojile publiku zadržale su se do danas. Radi se službeno o crossoveru/SUV-u, ali obzirom da je Forester i dalje u ponudi kao pravi SUV, nama je Outback ipak prvenstveno karavan s odličnim off-road mogućnostima. Udaljenost od podloge je minimalno 213 mm pa usporedite to s nekim SUV modelima koji za sebe tvrde da mogu van asfalta…

Za sve one koji se brinu oko prostranosti interijera i prtljažnika, samo jedna mala digresija – za vrijeme našeg testa selili smo redakciju i u nekoliko navrata smo ga napunili do vrha s najrazličitijim stvarima, od bicikla, televizora, nepregledne hrpa novina i press materijala do bezbrojnih knjiga i polica. Tada smo se doista ponovno iz prve ruke uvjerili da je električno otvaranje stražnjih vrata izuzetna stvar i da skoro pet metara duga karoserija (487 cm da budemo točni) nudi izdašan prostor, kako za putnike sprijeda i straga tako i za najrazličitiji teret ako oborite stražnje naslone.

Nova je platforma na kojoj je nastao, nazvana SGP koju Outback dijeli sa svim trenutnim modelima Subarua. Ona je naravno još kruća od prethodne, što nam je uvijek enigma kako to postižu, obzirom da su svi Subarui koje smo do sada testirali uvijek bili najkrući auti po pitanju torzijskih uvijanja. Uz to takva platforma omogućava različite vrste pogonskih sklopova (hibridne, električne i klasične).

O dizajnu nećemo previše, jer kao i obično, da nema posebne zelene boje Outback bi prošao vjerojatno nezapaženo u prometu, osim kod onih koji razumiju o čemu se tu radi. To je dobro zato jer nikada nećete pobuditi sumnju susjeda da ste se naglo obogatili i odvojili 370.000 kn ili više za ovakav 4DVENTURE.

Kako je riječ o popriličnoj količini novaca, jasno je da se očekuje vrhunska tehnologija, od pogona pa do bogatstva opreme, kako sigurnosne tako i one namijenjene udobnosti. Sve što vam pada na pamet Outback ima, pa čak i grijanje volana, prednjih i stražnjih sjedala.

LED svjetla, koža, veliki infotainment ekran, novi X-mod za terensku vožnju s odabirom dva programa, dva moda rada motora putem Si-drive sustava (za manju potrošnju ili bolje performanse itd.) Predugo bi trajalo da nabrojimo sve sigurnosne sustave, no spomenut ćemo Subaruov EyeSight sustav kamera i sve što dolazi uz njega.

Kako su Subarui ipak vozački auti, krenimo mi ipak na vožnju. Za pogon Outbacka koristi se četverocilindrični benzinski bokser (bez ikakvih hibridnih dodataka) koji razvija 170 KS. S okretnim momentom od 252 Nm postignutim tko zna kojim po redu dorađivanjem i usavršavanjem motora (90% komponenata motora je dorađeno ili novo, sada s direktnim ubrizgavanjem goriva) i sustavom Start-Stop osigurana mu je norma Euro 6d. Iako nam nikada neće „sjesti“, Outback naravno ima Lineartronic (CVT mjenjač), doduše dorađen pa sada nudi širi raspon prijenosnih odnosa i ne više sedam, već osam predprogramiranih „manualnih“ stupnjeva za one trenutke kada poželite više kontrole u vožnji.

Ovako opremljen Outback do stotke stiže za 10.2 sekunde, no način kako to radi, skupa sa zvukom motora i dalje nam nije mio. Jedva čekamo novi WRX i STi koji i dalje imaju ručne mjenjače kako ne bismo zaboravili kako je to voziti prave vozačke Subarue. To možda nije fer prema Outbacku, jer on, kao i svi ostali modeli sa zvijezdama na nosu nude perfektno ponašanje u vožnji. Iznimna krutost karoserije omogućava ovjesu da dođe maksimalno do izražaja, a to su McPherson sprijeda i dvostruka poprečna ramena straga. Izvanredna kontrola u svim uvjetima narušena je jedino nešto višim profilom guma (225/60/18) koje se prilikom brže vožnje zavojima na asfaltu malo deformiraju. No, tu govorimo o detalju koji 95% vozača neće nikada osjetiti, niti doći blizu tih brzina.

Taj detalj najbolje pokazuje koliko je Outback savršeno uravnotežen po pitanju krutosti karoserije i ovjesa, jer su gume detalj koji se najviše osjeća, što kod drugih automobila uopće ne bi došlo do izražaja. Savršeno prati zadanu putanju ako mu date sekundu da se namjesti za zavoj, a za takvo ponašanje u vožnji najzaslužniji je upravo simetrični pogon s bokser motorom. Nisko težište usprkos izdignutoj karoseriji glavni je adut Outbacka. Kad jednom ostavite obitelj na vikendici ili skijanju, možete sami otkrivati prave granice prianjanja i stalnog pogona na sve kotače.

Ipak, uz svu tehnologiju, visoka karoserija, pogon na sve kotače, benzinski atmosferac od 2.5 litre uparen s CVT mjenjačem nisu baš ideal za nisku potrošnju. Uz umjerenu vožnju kakva mu najbolje odgovara zbog svega navedenog, uspjeli smo trošiti i manje od 9 litara. No, ako ga krenete koristiti za sve za što je namijenjen, računajte s barem 11-12 litara. Naravno, ako ste dali 50.000 eura za auto, onda to nije stavka oko koje ćete razbijati glavu, no moramo ju spomenuti.

Ali opet, ako ste kupili Outback 4DVENTURE sigurni smo da znate zašto ste ga uzeli i što točno njime dobivate. A onda potrošnja pada ne u drugi, već u treći ili četvrti plan…

Za: praktičnost, udobnost, vozna svojstva, svestranost, bogata oprema, stalan 4×4 pogon
Protiv: CVT mjenjač, potrošnja