Subaru Forester 4dventure e-Boxer Premium
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
U moru popularnih SUV modela koje danas ima skoro svaki proizvođač koji drži do sebe (i profita), Subaru Forester ističe se po nekoliko važnih stvari…
Prvo, kao što i priliči, Forester kao i svaki Subaru postoji samo sa stalnim pogonom na sve kotače. Nema „osnovnih“ 2WD ili „gradskih“ verzija, samo punokrvne izvedbe s kojima ćete se podjednako dobro snaći u gradu i na velebitskim puteljcima zahvaljujući jedinstvenom S-AWD (Symmetrical All Wheel Drive) sustavom pogona.
Drugo, bokser motor i dalje je dobitna kombinacija, kao što smo već navikli, u benzinskoj izvedbi uz malu pomoć elektromotora zbog koje se može reći da je riječ o hibridu. Iako smatramo da je dizelaš i dalje trebao biti u ponudi motora, uvođenjem hibridnih modela nedostatak okretnog momenta kod atmosferskog benzinca ponešto je nadoknađen elektromotorom koji pomaže motoru, posebno kod kretanja s mjesta.
Kada smo nedugo prije nego se cijeli svijet zatvorio bili u Italiji na prezentaciji aktualne pete generacije Forestera, iz prve ruke smo se uvjerili po 100. put da ono što se njime može nikada u praksi ne bi isprobavali ni s testnim, a kamoli svojim vlastitim autom. Od blatnih kaljuža od pola metra pa nadalje, Forester zahvaljujući neumornom usavršavanju pogona te dotjerivanju pogonskog softwarea kroz X-mod se čini nezaustavljivim.
Najveća su mu prepreka gume koje su ipak prvenstveno cestovne. Forester je napravljen na novoj platformi nazvanoj SGP (Subaru Global Platform) zbog čega – to tvrde japanski inženjeri – je krutost karoserije povećana za 70, pa čak i do 100% u odnosu na ostale modele.
Tu moramo reći da smo malo skeptični prema tim brojkama jer su i inače Subaru modeli poznati upravo po tome da ne poznaju pojam torzijskog uvijanja, i tako je već 20-ak godina koliko vozimo njihove modele. Na svakoj prezentaciji Subarua na kojoj smo bili govorilo se o povećanju krutosti, tako da stvarno ne treba čuditi da je osjećaj kad vozite neki Subaru kao da je napravljen od jednog komada granita.
Iako dizajnerski nijedan današnji Subaru neće nikoga oboriti s nogu svojim izgledom, čini se da su s 4dventure verzijom japanski dizajneri očito nešto pogodili. Znamo da je za tu marku bitno jedino kvaliteta izrade i vožnje, a sve ostalo je u drugom i trećem planu. Pa ipak, ili su se Subaruove zvijezde poklopile ili se nešto drugo dogodilo, ali činjenica je da smo u tjedan dana druženja s Foresterom 4dventure dobili više puta komplimente (i to od ljepšeg spola) kako auto super izgleda.
Par narančastih kontrastnih detalja na karoseriji te odlične kombinacije boja i kotača od 18“ očito su dobro izabrane jer i naša testirana tamna verzija, ali i bijela (samo te dvije opcije postoje za 4dventure) koju smo vidjeli u salonu izgledaju odlično. Pozamašne dimenzije (462 cm duljine, 182 širine i 173 visine) dobro su zakamuflirane i tek kada ga parkirate pored drugog vozila vidi se koliko je Forester velik.
Zahvaljujući doradama na ovjesu, Foresteru je sniženo težište bez da su mu narušene off-road sposobnosti pa stoga ne treba čuditi i odlično ponašanje u vožnji zavojima, bez obzira na visinu karoserije. A da sve navedeno ima potvrdu u praksi dokazuje podatak da je Forester najsigurniji auto svoje klase na svijetu.
Ponuda prostora u interijeru je izdašna i bez problema će smjestiti pet osoba koje će opet primijetiti da se voze u novoj izvedbi kakve do sada nije bilo. 4dventure ima sjedala presvučena materijalom otpornim na vodu i pranje što dodatno naglašava sposobnosti za outdoor aktivnosti ovog Forestera.
Bez obzira letite li zmajem ili volite biciklom krotiti ceste, odnosno blatne i zemljane puteljke, 4dventure će vas sigurno odvesti do vašeg cilja i vratiti doma nakon napornog dana.
Vozna svojstva su dobro znana. 1664 kg mase treba pokrenuti i njegovih 150 KS ne zvuči baš moćno. Prije nego je stigao hibridni pogon to je i bio nedostatak, jer od Subarua očekujete i performanse, no manjak okretnog momenta nije se mogao sakriti. Elektromotor je sa svojih 16.7 KS i 66 Nm malo popunio te praznine no i dalje nemojte očekivati čuda. Glavni krivac za to je CVT mjenjač koji je kod većine japanskih proizvođača potpuno istisnuo sve druge opcije (nažalost), a sve u svrhu napretka po pitanju sigurnosnih sustava poput Eye-Sighta i ostalih koji brinu za sigurnost vas i ostalih sudionika u prometu.
Koliko god to pohvalno bilo, za nas je nepovratno izgubljen dobar dio zadovoljstva u vožnji Subaruovih modela. Iako smo ga imali prilike isprobati i na pravim makadamskim putevima, ne može se reći da uz pomoć promjena moda vožnje stvari nisu osjetno bolje, ali to još uvijek ne nadomješta ručni ili neki automatski mjenjač s dvije spojke.
Zahvaljujući krutosti karoserije uvijanje je nepoznat pojam i ovjes stoga radi u optimalnim uvjetima. Bez obzira vozite li gradom i asfaltom ili pak nekim bespućima, uvijek se možete osloniti na preciznost upravljača. Ako baš „zapnete“, moći ćete ručicama iza volana mijenjati nepostojeće, ali pretprogramirane brzine kako bi imali dojam da ste ipak vi glavni. Nije neka sreća, ali druge opcije nema.
Hibridni pogon osim što pomaže pri kretanju, smanjuje i potrošnju. Na električni domet od jednog kilometra se nemojte oslanjati, ali zato ranije isključivanje motora kad oduzmete gas i lagano kretanje (do 40 km/h) uz pomoć struje čine ovaj Forester štedljivijim nego što bi očekivali. Uz malo pažnje trošili smo stvarno skromnih 7,6 litara u gradskoj vožnji. Na autocesti svakako treba prebaciti u manualni mod i mjenjač „zaključati“ u najviši stupanj prijenosa kako bi potrošnja ostala u nekim okvirima, a ne da CVT „luta“ proizvoljno okretajima.
Sve u svemu, kao i kod svakog Subarua i Forester 4dventure je auto za znalce. Iako je upadljiviji od svoje obične braće, još uvijek je to jedan diskretan način za potrošiti novce. 364.971 kn koliko košta svakako nije malo, ali isto tako su se drugi japanski, pa i korejski proizvođači SUV-ova po cijeni približili Foresteru, a s njim realno ne mogu stati u istu rečenicu. Stoga ako trebate pouzdan i nadasve sposoban auto, a ne morate susjede bacati u očaj svojim novim autom, Subaru je svakako za preporuku.
Za: kvaliteta izrade, S-AWD pogon na sve kotače, vozna svojstva, hibridni pogon, ekonomičnost, sigurnost, bogata oprema
Protiv: CVT mjenjač, jedini motor u ponudi