Subaru Forester 2.0D Lineartronic Sport Unlimited
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Subaru je jedna od onih rijetkih tvrtki u današnjem auto svijetu koja je ostala dosljedna svojoj filozofiji i od toga ne odstupa ni milimetra.
Iako se trendovi mijenjaju i velike alijanse proizvođača na sve se načine pokušavaju prilagoditi trendovima, ali i sve strožim ekološkim normama, sve to kao da ne stiže do Japana i Fuji Heavy Industries, čiji je Subaru ogranak koji se bavi automobilima. Svaki iole automobilski obrazovaniji čitatelj zna koji su zlatni Subaruovi postulati od kojih se ne odstupa. Prvo je naravno bokser motor, a drugi je stalan pogon na sve kotače.
Svi modeli proizvedeni zadnjih 40 i više godina imali su ove karakteristike, s izuzetkom rijetkih modela nastalih u suradnji s drugim brendovima, primjerice Toyotom. Ako ni u potpuno obiteljski orijentiranim modelima poput Legacyja i Levorga nema govora o micanju permanentnog pogona na sve kotače, jasno je da i Forester, jedini pravi SUV u Subaruovoj ponudi, nudi sve navedeno.
Forester je prošao razvojni put od skoro pa utilitarnog vozila, koje je služilo uglavnom za razne službe kojima je mogućnost savladavanja različitih terena u svim vremenskim uvjetima must-have, da bi kroz nekoliko posljednjih generacija ipak postao uljuđeniji i luksuzniji, ali bez umanjivanja njegovih glavnih karakteristika po kojima je i postao poznat. Tako smo mi na test dobili najnoviju izvedbu za 2018. godinu, pokretanu izgleda zadnjom generacijom svojeg već dobro poznatog dvolitrenog dizelskog motora, koji i dalje slovi za jedini bokser pokretan plinskim uljem.
Malo pomalo, zahvaljujući velikom američkom tržištu koje je glavni kupac Subaruovih modela, ali i trendovima u Europi, iz uporabe je istisnut ručni mjenjač. Sada je u ponudi ostao samo automatik CVT tehnologije. Svaki naš čitatelj dobro zna naše mišljenje o CVT mjenjačima, pa iako ih ne volimo, činjenica je da iz generacije u generaciju napreduju u svom ponašanju i osjećaju vožnje približavajući se pravim automaticima. Zašto CVT u odnosu na sjajne osam ili devetbrzinske automatike poput ZF-ovih, ne znamo, a o onima s dvije spojke da ne govorimo, ali japanski proizvođači kao da vide nešto što mi Europljani ne vidimo.
Bez obzira na to, o osjećaju u vožnji bit će riječi nešto kasnije. Sada recimo da je Forester i dalje bogato opremljen, a u najjačoj opremi Unlimited nudi pravu raskoš gotovo svega zamislivog. Jedino što ga još razlikuje u odnosu na nove modele iz Subarua je nedostatak EyeSight sustava na koji smo navikli kod XV-a, Levorga i Outbacka. Iako se radi o odličnom sistemu koji brine o praćenju prometnih znakova, sprečavanju sudara i naleta na pješake, u našem kilometarski gledano vrlo dugom druženju s Foresterom nismo primijetili taj nedostatak.
Koža na sjedalima, infotainment sustav s navigacijom, električno podesiva sjedala i brojne druge blagodati kojima nas je Forester mazio tijekom našeg testa u potpunosti opravdavaju visoku startnu cijenu. Svatko tko je ikada probao neki Subaru zna dobro o čemu govorimo. Viša pozicija sjedenja kao i velike staklene površine jamac su dobre preglednosti. Pravilna karoserija bez prevelikih zaobljenja omogućava lako manevriranje u gradskim gužvama i garažama, a svakako je dobrodošla i kamera u retrovizorima koja se pali kod uključivanja hoda unazad kako biste vidjeli gdje je rubnjak.
Obzirom da se test Forestera poklopio s našim odlaskom u Ženevu na auto salon, znali smo da će nam putovanje proći u udobnoj, sigurnoj i ugodnoj (hint: Harman Kardon audio sustav) atmosferi, bez obzira na to što bi nas moglo čekati početkom ožujka u Alpama kada skrenemo prema Mont Blancu… Iako se radi o SUV-u, zahvaljujući niskom težištu bokser motora, ali i pogona na sve kotače, Forester se vozi kao dobra obiteljska limuzina.
Dosta težak volan, barem nakon sedam dana druženja s Peugeotom 5008, nudi potpuno drugačiji osjećaj vožnje od spomenutog francuskog crossovera. Još jedna velika razlika je u samoj krutosti karoserije koja je kod Subarua primjer kako bi se to trebalo raditi. Osim što povoljno djeluje na sigurnost, ta karakteristika najbolje dolazi do izražaja u vožnji.
Nepostojanje bilo kakve torzije znači da se ovjes uvijek nalazi u idealnom položaju u odnos na cestu i da je nalijeganje kotača uz podlogu idealno. Iako ovo zvuči pomalo apstraktno na papiru, definitivno je osjećaj vožnje Subarua nešto potpuno drugačije od bilo kojeg drugog sličnog modela. Izuzetno miran rad sjajno uravnoteženog dizelaša, kao i lakoća kojom pokreće popriličnu karoseriju ostavit će vas u nevjerici, posebno kad je riječ o startovima. Iako je CVT tehnologija poznata upravo po svom sporom reagiranju u pretvaranju pokreta desne noge na gasu u pokret, čini se da je Subaru postigao tu dinamiku kakvu bi očekivali od standardnih automatika.
Druga stvar je to da se u vožnji ne ponaša u stilu skutera, da dodate gas, okretaji narastu, a ubrzanje dođe sa zadrškom. Ovaj CVT ima pretprogramiranih sedam stupnjeva prijenosa i ako se vozite normalno osjećaj je kao da vozite normalni automatik. Moramo priznati da nas je ova činjenica utješila, jer pomisao na slušanje nekontroliranog rasta okretaja pri svakom malo jačem ubrzanju na putu od skoro 1000 km u jednom smjeru, nije nas baš oduševljavala. Zato smo sretni da se na autocesti do Milana, krstareći brzinom od 130 zbog neumoljivih Tutora za nadzor brzine, vožnja pretvorila u lagani cruising. Ako poželite, ručicama iza upravljača možete se igrati i ručno mijenjati „stupnjeve“, što je posebno dobro ako želite kočiti motorom.
Duge ture poput navedene Forester guta bez ikakvih problema, jedini detalj koji bismo još unaprijedili su sjedala. Iako udobna i grijana, malo više bočne potpore i dulji sjedeći dio ne bi bili naodmet. Iako smo mogli birati i na tempomatu staviti konstantu brzinu, htjeli smo vidjeti koliko će biti minimalna potrošnja. Kolege koji su imali Forester prije nas rekli su da zahvaljujući dosta visokoj karoseriji koja nije osobito aerodinamična u kombinaciji s CVT-om potrošnju nisu uspjeli spustiti ispod 8,5 litara.
Mi smo do Ženeve uspjeli spustiti to za više od dvije litre, na 6,4 te doseg s punim spremnikom dovesti do skoro 1000 km. Pritom smo koristili ručni način rada mjenjača zaključavši ga u sedmom „stupnju“ prijenosa i onemogućivši mjenjaču šetnju okretajima pri svakom pritisku na gas.
U gradskoj vožnji situacija se ponešto izmijenila i došli smo do ranije navedenih nešto više od 8,5 litara, no ni to nije puno obzirom na veličinu vozila i stalan pogon na sve kotače. I dalje smo mišljenja da su japanski inženjeri uspješno sakrili negdje barem 15-20 KS u ovom motoru, jer živahnost koju daje Foresteru jasno to pokazuje.
Iz svega što smo naveli, nije teško zaključiti da nas je Forester u više od 2500 kilometara druženja služio vjerno i pokazao zašto je jedinstvena filozofija jedan od njegovih aduta. U novim modelima poput novog XV-a i nove Impreze, CVT mjenjač je jedini odabir, a i dizelaš polako odlazi u povijest.
Norme kakve nameće Europa polako, ali sigurno dovest će do porasta potražnje za benzincima i možda je ovo jedna od posljednjih prilika da se dobije Subaru s dizelskim motorom. Ako imate potrebe za ovakvim vozilom, ne želite izazivati zavist kod susjeda, a želite vrhunski auto za sve prilike, onda Forester mora biti visoko na vašoj listi. Neka vas nešto viša cijena od prosjeka ne odvrati od probne vožnje, jer ćete nakon nje sve ostale automobile gledati drugim očima.
Za: prostrana kabina, vrhunska opremljenost, snažan i štedljiv motor, stalan pogon na sve kotače, vrlo dobar CVT mjenjač
Protiv: nešto viša cijena, sjedala bi mogla nuditi nešto više bočne i lumbalne potpore