Ssanogyong Musso Grand 2.2 XDI 4WD

Tekst: Goran Vrhovec/ Foto: Zrinka Maček

Prošlo je skoro 20 godina otkad smo zadnji put vozili nekog Ssangyonga. Korejski specijalist za terence i SUV-ove s pogonom na sve kotače nakon dugo vremena opet je prisutan i na našem tržištu. Provjerena mehanika i ono što već dugo nismo vidjeli u nekom testnom autu, dizelski motor vratilo nas je u neke, moramo priznati puno jednostavnije i draže nam dane.

No dok smo se nekada ismijavali iz nekih Ssangyongovih modela po pitanju dizajna, to više nije slučaj. Vjerojatno dio zasluga za to otpada na činjenicu da je i slavni dizajnerski studio Pininfarina sada dio njihove grupacije pa ako im oni neće napraviti atraktivne aute, onda neće nitko.

Prvi na test iz nove generacije Ssangyonga stigao nam je pick-up Musso Grand. Već spomenuto iskustvo s terencima te nekadašnja suradnja s Mercedesom oko dizelskih motora doveli su do toga da u određenim specijaliziranim krugovima ne treba previše objašnjavati što je i tko Ssangyong. I novi Musso Grand logičan je nastavak te priče.

Pick-upovi su sve popularniji i izvan svoje nekadašnje domovine i još uvijek najvećeg tržišta za ovakva vozila – SAD. Kod nas su se već ustalila neka imena poput Hiluxa ili L200 koja su se pokazala odličnim i za naše korisnike takvih vozila. Praktičnost i nezaustavljivost istih, uz pouzdanost i niske troškove temelj su za uspjeh na tržištu pick-upova.

Naravno, ni kod pick-upa stvari nisu baš jednostavne, posebno kod nas jer je naš zakonodavac odredio da neki mogu biti oslobođeni plaćanja PDV-a, a neki mogu biti oslobođeni i PPMV-a. Riječ je o verzijama s dvojim vratima i dva sjedala ili tzv. CC, Club Cab izvedbe s pomoćnim vratima straga i malim pomoćnim sjedalima, dok verzije sa četiri vrata i standardnim sjedalima po njima spadaju u normalna vozila i kod njih je moguće odbiti samo PDV ako se kupe na tvrtku.

To su najluksuznije izvedbe i takva je bio i naš Musso Grand koji bi se po bogatoj opremi Ultimate mogao mjeriti i s dosta današnjih putničkih vozila. Dnevna svjetla su u LED tehnologiji, dok su glavna ksenon, klima-uređaj je automatski dvozonski, grijano vjetrobransko staklo, središnji ekran od 9“ zatim sjedala presvučena kožom sa grijanjem ali i hlađenjem te kamerom za vožnju unatrag. Ona će biti od velike pomoći posebno u gradskim vožnjama i parkiranjima, jer zbog dužine od 5,4 i širine od dva metra manje iskusni vozači će trebati vremena da se naviknu.

Ono što je glavno kod ovakvih vozila jest pogon i njihova iskoristivost. Za pogon Mussa zadužen je naravno dizelski motor zapremine 2.2 litre koji uz pomoć turbo punjača razvija 202 KS i još puno važnijih 441 Nm. Moguće ga je dobiti sa šeststupanjskim ručnim mjenjačem, no kako smo mi imali top verziju na testu, kod nje je radio odličan Aisinov automatik s jednakim brojem stupnjeva.

Kao i svaki veliki četverocilndrični dizel tako ni ovaj nije pojam za mirnoću i tihi rad, no to nitko ni ne očekuje kod pick-up vozila. Bitno je da dobro služi i još bolje vuče uz što manju potrošnju, a te stvari dizelaši još uvijek najbolje rade. Iako je težina praznog Mussa nemalih 2260 kg, to se u vožnji ne osjeća, posebno ne kod ubrzanja jer mu do „stotke“ treba manje od 11 sekundi!. Naravno, to nećete prakticirati ali dobro je znati da vam temperamenta neće nedostajati kada budete sami za volanom. Mjenjač radi odlično i zahvaljujući njemu usprkos nezahvalnoj aerodinamici i gumama s velikim otporom kotrljanja prosječna potrošnja našeg testa iznosila je svega 8.3 litre. Naravno, ako mislite jurcati autocestom preko 140 km/h onda računajte i na puno više od navedene brojke, ali za time stvarno nema potrebe.

Puno je važnije za svakodnevnu vožnju da je ovo vjerojatno najudobniji pick-up kojeg smo ikada imali na testu (a imali smo ih…). Razlog za to je ovjes koji više podsjeća na normalne aute nego na pick-upove koji uglavnom koriste lisnate opruge dok Musso ima standardne opruge i amortizere. Pa tako dok druga slična vozila poskakuju po neravninama ili kockama u Mesničkoj, Musso po njima vozi skoro kao limuzina. I sve to bez utjecaja na njegovu korisnu nosivost koja iznosi 1010 kg.

Kako se radi o pravom 4WD vozilu, na vozaču je da odabere vrstu pogona. Najekonomičnije je naravno voziti se s pogonom na samo stražnje kotače što je i najčešći način korištenja Mussa nazvan 2H. No kada stvari postanu skliske na kiši ili snijegu, a bez tereta ste, okretnim biračem prebacit ćete na 4H što označava da je uključen i prednji pogon. A ako stvarno zagusti negdje kada ste izvan ceste, okrenut ćete na 4L oznaku koja predstavlja redukciju prijenosa pa se snaga na kotačima višestruko povećava uz smanjenje brzine. To su stvari koje razlikuju prave terence od šminkera.

Iako pozamašnih dimenzija, Musso nam je bio pravo zadovoljstvo čak i u gradu. Pravilna karoserija omogućava preciznu vožnju i parkiranja a povišena pozicija sjedenja daje osjećaj nadmoći nad ostalim sudionicima u prometu.

Kao zaključak možemo reći da je skoro dva desetljeća izostanka Ssangyonga sa našeg tržišta bilo stvarno dugi period ali da evidentno njihovih inženjeri (a ni dizajneri) očito nisu gubili vrijeme. Musso ima sve kvalitete da unese pomutnju na našem pomalo uspavanom tržištu pick-upova.

Za: dizajn, udobnost vožnje, bogata oprema, performanse, niska potrošnja, terenske sposobnosti
Protiv: izgled možda neće biti po svačijem ukusu, 5.4 m u gradu zahtijevaju prilagodbu