Renault Megane R.S. TCe 280

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Povijest Renaulta obilježena je raznim sportskim modelima koji su u zadnjih pola stoljeća obilježili povijest utrkivanja na svim razinama. Od Renaulta 8 Gordini pa do Formule 1 i pobjede u Le Mansu, Renault je oduvijek znao iskoristiti sintagmu „pobjedi u nedjelju-prodaj u ponedjeljak“.

Da ne idemo previše u povijest, u zadnjih petnaestak godina Renault Sport modeli poput Clia i Meganea postali su mjera po kojima se svi drugi proizvođači orijentiraju kada krenu raditi svoje jurilice.

Takva tradicija iznjedrila je neke legendarne modele koji su i dan danas po pitanju track day događanja u samom vrhu po popularnosti i zastupljenosti, ali i vremenima koja postižu. Idealan primjer za to bio je prošli Megane R.S. u svojim raznim inkarnacijama, od 250, 265 i 280 KS. No, nije snaga bila presudna u popularnosti koju je dotični dostigao, već i u ovjesu složenom u Renault Sportu te drugim detaljima koji su ga izdigli iz brojne konkurencije. Koliko je bio dobro pogođen model najbolje govori  činjenica da su u VW-u, Hondi i naravno Hyundaiu uzeli upravo Megane R.S. i rastavili ga kako bi otkrili čarobne sastojke koje su u njega ugradili u Dieppeu.

Rezultat toga su fantastični Honda Civic Type R i najugodnije iznenađenje prošle godine, Hyundaiev i30 N. Stoga, kada je najavljen novi Megane R.S. bilo je jasno da nema nimalo lagan zadatak nastaviti tradiciju prošlog modela, ali i borbe s novim konkurentima.

I tako je konačno novi Megane R.S. stigao i do nas na test. Glavna novina je naravno petvratna karoserija koja je kao i kod Clia R.S. inače izrazito sportski kompakt pretvorila u puno praktičniji auto za svakodnevnu upotrebu, a ne samo za nedjelje koje ćete eventualno provoditi na Grobniku. Dvije su velike novosti kod novog Meganea R.S. Prva je novi motor koji više nije dvolitreni turbak već 1,8-litreni. Snaga je u ovoj „normalnoj“ verziji 280 KS, dok iz iste zapremine u Trophy modelu razvija okruglih 300 KS. Ako se pitate otkud im ideja za 1,8-litreni motor kada svi konkurenti imaju dvolitraše, reći ćemo samo jedno – Alpine A110.

Auto koji je prije mjesec dana proglašen Performance Car of the Year u Top Gearu osvojio je sve kolege iz najpoznatijeg magazina na svijetu i nadmašio po doživljaju čak i Ferrarijevu 488 Pistu. Mali dvosjed sa središnje smještenim motorom koji konkurira Porscheu Boxteru i Alfi 4C pokreće taj isti motor i u njemu razvija 250 KS. Kako se tamo gledalo na svaki gram, nije bilo potrebe za većim motorom pa je logično taj motor zaživio i u Meganeu. Da ima još rezerve dokazuje i tih 50 KS više koliko ima u Trophyju. A u ovo vrijeme poreznog CO2 terora nije uopće loše imati jurilicu koja emitira svega 155 g/km.

Druga velika novost je to što se od sada Megane R.S. može dobiti i sa šeststupanjskim automatikom s dvije spojke, što je prvi put u njegovoj povijesti. Taj mjenjač je i u već spomenutom A110 kao jedina opcija, dok je u Meganeu ostavljen izbor između ručnog i automatika. Po starom običaju može se birati između dvije varijante ovjesa (Sport i Cup), s time da je Cup još 10 mm niži, nešto tvrđi i ima pravi zaustavljač diferencijala koji je upravo Megane postavio kao must-have dodatak u ovu kategoriju. Baš takvu izvedbu dobili smo i mi na test.

Cup paket (13.000 kn doplate) koji osim nižeg ovjesa i „špere“ nosi sa sobom crvena Brembo kliješta kočnica, a od doplata smo još imali Bi-metal disk kočnice za 8.400 kn, paket Parkiranje (nadzor mrtvog kuta, prednji i stražnji senzori, kamera za vožnju unazad te sustav „Slobodne ruke“) 5.000 kn, head-up zaslon (2.500 kn), alu naplatci 19“ 7.500 kn, multimedijski sustav R-Link s Bose sound sistemom i R-sound efektima (6.900 kn), grijanjem prednjih sjedala 2.500 kn, RS monitorom 1.900 kn, upravljačem s alcantarom (2.500 kn) i prepoznatljivom narančastom bojom od 12.300 kn.

Sve navedeno diglo je inače vrlo povoljnu cijenu od 244.100 kn na prilično visokih 315.751 kn s uključenim popustima od 4.000 kn i dodatnih 4.000 kn „staro za novo“. No, ako se suzdržite od nekih stvari možete voziti Megane R.S. kako treba i za puno prihvatljiviju cifru, jer ruku na srce, to je razlog zašto se kupuju ovakvih auti.

U normalnom modu Megane djeluje živahno, kako i očekujete od auta koji tako izgleda. Osim zvučne pozdravne poruke koja jasno naznačuje što vas čeka prilikom sjedanja u auto, naznake o pravoj naravi vide se svugdje oko vas. Ispred vas sportski upravljač s alcantarom i crvenim krugom na vrhu, vrlo profilirana sjedala te RS gumb za „šetnju“ kroz modove rada motora otkrit će dosta toga. Zvučno u kabini nije previše nametljiv, dapače, zapitate se koliko se zapravo čuje vani. Dosta tvrda pedala kvačila za današnje pojmove pokazuje da nije baš presretna u gradskoj stani-kreni gužvi, no volan i okretnost koju Megane pokazuje u prvim metrima ohrabrit će i one manje iskusne da se njime upute u gužvu. Zatrebate li ubrzanje prilikom ubacivanja iz trake u traku ili uključivanja u promet na rotorima, temperamenta za to uvijek ima dovoljno.

Ako ćete ga koristiti svaki dan, dodatni par vrata svakako će dobro doći, ali isto tako ćete primijetiti i 4Control sustav. On se naime našao po prvi put u jednom R.S. modelu i iako mu to vjerojatno nije bila primarna namjena, osjetno je podigao okretnost Meganea R.S. u gradskim gužvama. Stražnja osovina okreće kotače ovisno o brzini, pri mali brzinama suprotno od prednjih, a pri većim brzinama u istom smjeru. Time je bitno smanjen krug okretanja koji je recimo jedna od mana kod sličnih vozila velike snage na prednjoj osovini i sa „šperom“.Nije rijetkost da ako se morate okrenuti u nekoj uskoj uličici morate tri do četiri puta ići naprijed-natrag da bi to napravili, a s Meganeom to ide puno bolje. Ono zbog čega je R.S. dobio taj sustav ipak je vidljivo na otvorenoj cesti ili autocesti.

Majstori iz Dieppea znaju napraviti auto s prednjim pogonom koji nema nimalo podupravljanja, no ovako nešto se ne sjećamo da smo isprobali do sada. Prilikom skretanja u oštrije zavoje prednji kotači zabijaju se u asfalt kao carving skije u snijeg. Što i kako su francuski majstori ovaj put napravili, ostaje tajna, ali ako smo i bili skeptični na dosadašnje Renaultove pokušaje s 4Control sustavom na većim modelima, čini se da je pravu svrhu dočekao tek u Meganeu R.S. Slijepa poslušnost kako stražnji kraj prati zadanu putanju u zavoju (čak i na zimskim gumama) postavlja pitanje koje su zapravo granice i gdje ih se može barem približno isprobati. Kako nismo imali prilike otići na neku stazu, možemo samo reći da u konkurenciji jurilica Megane R.S možda nije najbrži (jer Civic Type R ima 40 KS više), ali da mu u zavojima nema premca – to potpisujemo.

S R.S. gumbom odabirete mod Sport („olabavljeni“ ESP koji dozvoljava dozu proklizavanja u zavojima)  ili Race (s potpunim isključivanjem ESP-a) ili pak Personal u kojem slično kao i u i30 N možete odabrati koje postavke motora, gasa, volana, ispuha i ESP-a najviše volite. Kada ste ga konfigurirali  po volji, možete konačno zagrabiti u sve rezerve koje skriva u sebi, a ima ih puno. U skladu s tradicijom veselog stražnjeg dijela u zavojima ćete beskrajno uživati, posebno ako ste zanat ispekli u recimo Renualtu 5 GT Turbo ili Peugeotu 205 GTI. Ipak, moramo priznati da smo očekivali malo više zvučne kulise. Čak ni uz najglasniju postavku ispuha, osim nedvojbeno moćnog zvuka koji odaje snagu auta, malo nam je nedostajalo pucanja i grgljanja koje Hyundai besramno nudi u svom i30 N. Tamo je to možda malo prenaglašeno, ali neka sredina između njih dvojice bila bi idealna.

Uz launch control funkciju do stotke stiže za 5.8 sekundi, a nađete li dovoljno dugu ravnicu na autocesti bez prometa, stići ćete do 255 km/h. Puno je važnije da bez obzira na manji obujam od konkurenata na raspolaganju imate stalno čak 390 Nm okretnog momenta pa tako čim ste blizu 2400 okretaja imate tu respektabilnu brojku nadohvat desne noge. Pretjecanja su prava šala, čak i ako vam se ne da prebacivati dvije brzine niže za dobre rezultate. A još jedan veliku plus za 1.8 motor je i potrošnja. U gradu je trošio 10,7 litara, a na otvorenom se uz malo pažnje možete provući i s okruglih sedam litara. To su rezultati koje nijedan konkurent ne može postići, razlika je barem 1,5 do dvije litre u korist Meganea, što za svakodnevnu uporabu ipak puno znači.

Da zaključimo… Megane R.S. nije imao nimalo lak zadatak naslijediti takvog prethodnika i još se uhvatiti u koštac s novim konkurentima, no zadatak je ispunio. Osim praktičnije karoserije i mogućnosti automatskog mjenjača, pokazao je da i dalje po pitanju vožnje ostaje mjera za sve. 4Control sustav, prava „špera“ i Cup ovjes čine od njega vrlo uzbudljiv auto. A to i je glavni cilj jurilica, samo što su sada u skladu s vremenom i troškovi manji, a uz jednaku dozu adrenalina.

Za: dinamička svojstva, atraktivan izgled, ponašanje u vožnji, niska potrošnja za tu snagu, povoljna startna cijena

Protiv: Cup ovjes je tvrd ako imate namjeru voziti samo po gradu, malo više pravog zvuka motora ne bi bilo naodmet