Porsche Taycan Turbo S

Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček

Za početak, recimo samo da je Taycan turbo S najjači auto koji smo do sada imali na testu, a imali smo stvarno sve i svašta… Sa skoro 800 „konja“ i ubrzanjem do stotke za manje od tri sekunde, ovaj stroj nije svakodnevna pojava ni u svijetu auto novinara.

Naš prvi susret s njime već smo opisali kada smo učestvovali u godišnjem Porsche Driving Experienceu, gdje smo između ostalih zvijezda iz Porsche portfelja imali priliku isprobati Taycan 4S na stazi i vrhunski Turbo S na cesti. Koliko Porsche pravilno procjenjuje što i kada ponuditi tržištu znamo još od Cayennea, a da i dalje to znaju pokazuje rekordna prodaja u prošloj godini, bez obzira na pandemiju koja je „ubila“ tržište za sve ostale.

Kada smo prije šest godina vidjeli Mission E Concept, znali smo o čemu je riječ. Nakon što je Tesla zavladala svjetskim tržištem tzv. Performance električnih vozila, bilo je jasno da i Porsche ima tu nešto za reći. Možda su Tesline brojke u tzv. Ludicrous modu bile impresivne za Amerikance, ali Europljani znaju i žele nešto više od auta od samog ubrzanja na ravnom. Vozna svojstva, kvaliteta, dinamika, ponašanje u zavojima i ostalo razvija se na utrkama, a g. Musk baš nije poznat po tome, za razliku od Porschea koji već 70 godina hara svjetskim trkalištima. Pa što su to smislili majstori iz Weissacha?

Na test smo dobili top model – Taycan Turbo S. Cijenu ćemo ostaviti za kasnije, ali jasno je da ide uz bok najboljima – Bentley, Ferrari i Lamborgini. No, nijedan od navedenih nije nudio ni približne brojke Taycanu Turbo S. Sa 761 konjskom snagom, i teško pojmljivih 1050 Nm okretnog momenta radi se o stroju kojeg riječi teško opisuju.

Što se izgleda tiče, riječ je o sportskoj limuzini po koncepciji najsličnijoj Panameri, ali puno privlačnijih linija. O atraktivnosti ne treba trošiti riječi jer na cesti izgleda doista nestvarno, što je lako primijetiti po licima drugih sudionika u prometu. Crna boja dosta zatvara mišićave i elegantne linije pa detalji toliko ne dolaze do izražaja. Niska silueta uz karakteristična prednja svjetla čine ga još dinamičnijim od Panamere i zapravo po nekim detaljima „vuče“ i na 911.

Bitno je elegantniji od Panamere i u stražnjem dijelu gdje dominiraju LED svjetla i čine ga istovremeno elegantnim, ali i pomalo zastrašujućim, nešto poput stealth lovačkih aviona. Pozamašne dimenzije karoserije uspješno kamufliraju zaobljene linije i veliki kotači iza kojih se skrivaju impozantne kočnice. Sprijeda se još skriva mali prtljažnik od 84 litre, a straga onaj veći od 366 litara.

Iznutra je Taycan prepoznatljivo Porsche, ali najmoderniji od svih jer ne mora pratiti tradiciju koju većina ostalih modela više ili manje mora uvažavati. TFT ekrani, minimalistički „mjenjač“ koji više podsjeća na prekidač te materijali i izrada koju nudi samo Porsche. Smještaj za četiri osobe je više nego adekvatan u odlično profiliranim sjedalima.

Od opreme nećemo nabrajati ništa jer bi nam zauzelo previše mjesta, no vjerojatno znate da bez obzira što se radi o top modelu u ponudi, Porscheovci će vam još uvijek uspjeti prodati puno (skupih) dodataka bez kojih ne možete, poput PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control), Adaptivnog tempomata s asistencijom za prometne gužve, 4-zonske klime te ambijentalnog osvjetljenja, On-bord DC punjač od 150 kW, panoramski krov, ventilacija sjedala, toplinski i zvučno izolirana stakla itd. Tako smo došli do cijene od 1.656.000 kn, ili za lakše računanje – 220.000 €.

Pa što se dobiva za taj novac? Prvo, svakako imidž. Imidž nekog uspješnog, ali i modernog, nekog tko prati najnovije trendove industrije. S prvim svjetskim 800 V sustavom, u teoriji je moguće napuniti Taycan s 5% baterije do 80% za svega 22 minute uz 270 kW. Naravno, na našim „brzim“ punjačima od 50 kW to će ipak potrajati malo duže. A što najjači Taycan nudi za one koje interesira samo vožnja? Jer ipak, Porsche bi prvenstveno trebao biti vozački stroj…

Recimo za početak da dva motora koji pogone Taycan u „normalnim“ modovima razvijaju 626 KS. Na stražnjoj osovini postoji i mjenjač s dva stupnja prijenosa. U istim tim normalnim modovima (znači svi osim Spot +) Taycan vozi cijelo vrijeme u „drugoj“, iako to po performansama nikada ne bi rekli. Rijetko kada imate dojam da neki auto ide onoliko koliko „stisnete“ (namjerno ne govorimo „nagazite“ jer je to na cestama jednostavno neizvedivo).

Nevjerojatna količina snage na raspolaganju čini vožnju potpuno drugačijim iskustvom, a posebno zato jer uz takve performanse ipak očekujete i neki zvuk. Ako ga želite, možete ga uključiti pa će dojam u kabini biti još čudniji, jer iako ugodan, znate da zvuk nije pravi. Pa kad već nema „pravog“ motora, onda bolje neka bude samo tiha struja.

E sada glavne razlike u odnosu na toliko spominjanu Teslu. Osim neusporedive razlike u dojmu kvalitete u korist Porschea, ono što krasi Taycan je ponašanje u vožnji. Iako zbog baterija ne može biti lagan (2.3 tone), Porscheovi inženjeri opet su (slično kao i s Cayenneom) rastegli fiziku do krajnjih granica. Agilnost i volja za skretanjem naravno dolazi i od Torque Vectoring sustava te fantastično složenog ovjesa. Prava je uživancija lagano krstariti nekom lokalnom cestom primjerenom brzinom. Opušteno, uz laganu muziku iz audio sustava Taycan Turbo S ponašat će se kao uglađena limuzina. Ako se ispred vas nađe neko smetalo u vidu drugog automobila, šleper ili pak konvoj lovaca sa svojim terencima, jedan lagani pritisak na pedalu gasa riješit će vas elegantno te nezgodacije.

Poželite li malo bržu vožnju, možete prebaciti u Sport mod i pedala gasa postat će osjetljivija, a dojam ubrzanja još bolji. Iako, opet ponavljamo, nećete nikada stisnuti gas do kraja na cesti. No, ako ste dovoljno zreli da Taycan Turbo S koristite u skladu s imidžem, onda ćete preferirati laganiju vožnju, a samo u kutku glave čuvati zadovoljstvo što možete njime ako baš hoćete. U normalnoj vožnji, usprkos Performance Battery Plus bateriji, s 97% napunjene baterije doseg nam je bio 300 km. Treba spomenuti da je to bio valjda najhladniji dan ove godine s debelim minusima, što je smrt za električne automobile.

U idealnim bi uvjetima doseg bio 20% veći, to znači da bi potpuno napunjeni Taycan Turbo S imao realni doseg od 360 km, što ga čini upotrebljivim i za putovanja ako znate gdje ćete ga sigurno i brzo moći napuniti. Kada obavite sve poslove koje ste imali i poželite iskusiti nešto potpuno novo, nađite neku napuštenu ravnu cestu ili aerodrom, dovedite nekog prijatelja motorista sa svojim supersportskim motociklom i stanite na crtu. Uključite Sport + mod, pritisnite kočnicu lijevom nogom, a desnom stisnite gas do kraja. Mjenjač će tada promijeniti u „prvu“, snaga će se dići sa „standardnih“ 626 na maksimalnih 761 KS. Ako držite pedalu gasa „zabijenu“ u pod i ustrajete u tome i kada maknete lijevu nogu s kočnice, zacrnit će vam se pred očima…

Porsche deklarira 2.8 sekundi do stotke, kao što to dobro već znamo i na vlastitoj koži, u praksi su rezultati uvijek bolji. Stoga 2.7, ili čak 2.6 s nisu neuobičajene vrijednosti pa ako vaš prijatelj na motociklu nije reagirao „u pucanj“, nema šanse da vas stigne. Nakon šest sekundi jurit ćete 160 km/h, a nakon manje od 10 kazaljka će prijeći oznaku 200 km/h. Ovako na papiru to su samo brojke, no u praksi, vaši ispremiješani organi pričat će potpuno drugu priču. Ovo ni slučajno nemojte raditi s nepripremljenim suvozačem ili suvozačicom jer osim šoka, ruke i noge moraju biti na svom mjestu, a poželjno i sve ostale stvari poput telefona jer ćete ih inače tražiti po kabini. Ako ste našli dovoljno dugu pistu, stići ćete i do maksimalnih 260 km/h gdje je ubrzanju kraj. Ovakve performanse svakako nisu svakodnevna pojava za nikoga i utješna je pomisao da su kočnice i više nego adekvatne. S 10(!)-klipnim kliještima na prednjim karbon-keramičkim diskovima te 4-klipnim straga, snaga kočenja je jednako impresivna kao i ubrzanje.

Što reći na kraju ovakvog iskustva? Uvijek je dobro isprobati iznimno jake automobile, čisto zato da se ne izgubi onaj osjećaj koliko snaga zapravo pomaže sigurnoj vožnji. Svatko će reći, što će ti auto od 500, 600 ili 700 KS? Samo ćemo reći – probaj, pa da vidimo što ćeš reći nakon par sati vožnje u takvom automobilu.

Taycan Turbo S pokazatelj je do kuda je stigla tehnologija struje u automobilima visokih performansi. Za sve one kojima je Turbo S ipak previše, postoje naravno i slabije verzije, poput Turba ili 4S koji i dalje nude fenomenalne karakteristike uz još veći doseg. Posebno treba spomenuti novi, „bazni“ Taycan koji ima samo stražnji pogon, motor od 408 KS i 5.4 s do 100 km/h te 230 km/h najveće brzine. On kreće od 545.200 kn, što je stvarno povoljna prilika za ulaz u svijet najmodernijeg Porschea.

Za: atraktivan izgled, vrhunska izrada i materijali, performanse iz druge dimenzije
Protiv: doseg od 300 km po zimi je dobar, ali ne i odličan; astronomska cijena kod nas (ali očito ne previsoka za naše kupce Porschea)