Porsche Macan 2.0 T Sport Chrono

Tekst: Goran Vrhovec

Kada se prije 15 godina pojavio Cayenne, prvi SUV s Porscheovim logom na nosu, reakcije su bile dvojake. Porscheovi puristi hvatali su se za glavu, jer nakon 55 godina sportskih i trkaćih automobila Porsche je napravio zaokret od 180 stupnjeva i napravio veliki SUV.

S druge strane su bili oni koji su jedva dočekali tako nešto i pokazali da su Porscheovi ljudi itekako dobro procijenili situaciju. Za par godina čak 50% prodaje Porschea odnosilo se na Cayenne, a sportski auti poput 911 i Boxstera zajedno su činili ostalih 50%.

Izniman uspjeh Cayennea naveo je odgovorne u Zuffenhausenu da krenu i u limuzinske vode s Panamerom, a zatim da naprave i manji SUV koji će biti više orijentiran na lifestyle i sport nego što je to Cayenne, uz naravno, zadržavanje svih postulata jednog Porschea. Kao što je Cayenne postavio nova mjerila dinamike za terence, tako je s Macanom Porsche prije četiri godine ponovno podigao letvicu za sve sportaše koji žele imati najbolji vozni SUV.

Prije par dana svijetu je predstavljen novi Macan, zapravo nešto ozbiljniji redizajn, no dok on ne stigne na ceste iskoristili smo priliku i provozali „stari“ da se uvjerimo još jednom zašto je broj manji SUV, tek nešto niže cijene od Cayennea toliko popularan kod nas i u svijetu.

Ovaj malo dulji uvod bio je potreban kako bi se dobio kontekst, odnosno da oni kojima to još uvijek nije jasno probaju shvatiti da uspjeh na tržištu diktira modele. Koliko god to nekome zvučalo kao svetogrđe, ovakvi modeli se prodaju. Nije zato čudno da Maserati ima Levante, Bentley Bentaygu, Rolls je upravo predstavio Cullinan, Lamborghini Urus, a Alfa fantastični Stelvio koji je u svojim skupljim izvedbama zapravo jedini pravi izazov za Macana po pitanju voznih svojstava.

Ako vam je vožnja prioritet, onda je Macan mjera za sve. Često se čuje tvrdnja da se neki „terenac“ vozi kao normalni auto. S Cayenneom smo se u više navrata uvjerili u to da se zakoni fizike možda ne mogu pobijediti, ali u njegovom slučaju se mogu ozbiljno izvitoperiti. A lakši i manji Macan onda može biti samo još bolji. Ono što se još neraskidivo vezuje uz Porscheove modele je naravno kvaliteta izrade i tu nema nikakvih kompromisa. Postoje premium marke i svi znamo na koje se misli kada se o tome govori, no Porsche je još jedna stepenica iznad. Besprijekorna izrada izvana i iznutra, kvaliteta materijala i završne obrade mogu služiti kao primjer i uzor za sve ostale.

Naravno, iznutra dominira njemački suzdržan dizajn usprkos primamljivih detalja, poput prepoznatljive konzole gdje se nalazi ručica mjenjača i ploče s instrumentima s tri okrugla mjerača karakteristična za Porscheove modele. U novom Macanu sada u seriji dolazi i veliki ekran infotainmenta koji dominira središnjom konzolom, kao i LED svjetla (koja su do sad bila dostupna uz doplatu) čime je zapravo novi model bitno bolja kupnja, jer nije neophodno nadoplaćivati svaku „sitnicu“ koju bi serijski očekivali u jednom Porscheu. Sjedala su tvrda, udobna i pružaju odličan oslonac i u zavojima, što ne treba zanemariti kada pričamo o Macanu.

Na test smo dobili „osnovni“ model koji pokreće dvolitreni turbak poznat iz V.A.G koncerna, između ostalog i iz VW Golfa. Ovdje razvija 252 KS koje na podlogu prenosi putem standardnog sedambrzinskog PDK mjenjača s dvije spojke. Radi se vjerojatno o najboljem mjenjaču trenutno koji se može dobiti u nekom autu i odlično se slaže s ovim motorom. Suhe brojke govore da mu do stotke treba manje od sedam sekundi (sa Sport Chrono paketom kojim je bio opremljen naš primjerak sprint apsolvira za točno 6.5 sekundi), a ako ga potjerate do kraja vidjet ćete kazaljku da se približava oznaci od 230 km/h.

No, to nije toliko bitno kao način na koji se Macan vozi. U gradu je najbolje prepustiti se umjetnoj inteligenciji mjenjača i zaboraviti na primamljive ručice iza upravljača. PDK vrlo brzo apsolvira početne stupnjeve prijenosa i ako ste laki na gasu, u „sedmoj“ ćete se naći prije nego stignete do 100 km/h. Tada je potrošnja u gradu oko 11 litara, što obzirom na stalni pogon na sve kotače, turbo benzinac i automatski mjenjač zaista nije puno. Ipak, ono što najviše impresionira je kako Macan spaja nespojivo.

Baza za njega je bio Audijev Q5, no čarobnjaci iz Porschea uspjeli su opet napraviti auto koji odlično leži na cesti, zadržava vrhunsku kontrolu u zavojima bez naginjanja upijajući sve neravnine bez da vozaču i putnicima stradaju bubrezi. Pregršt informacija s podloge koje Macan prenosi vozaču preko hidrauličkog servo upravljača jamac je precizne vožnje, a kamufliranje težine više je nego uspješno.

Agilan je poput vrlo brzog kompakta i mami na bržu vožnju. Iako su na testiranom modelu bili 19“ kotači, dosta „debela“ guma pokazala se idealnom za naše prilike. Macan trenutno reagira na vozačeve inpute s volanom, a pogon se u normalnim situacijama prvenstveno prenosi na stražnje kotače. Stoga prednjima preostaje upravljanje i na volanu nema neželjenih trzaja koji bi narušili sklad vožnje kakav očekujemo kod Porschea.

Ako vam se sve navedeno dopalo, recimo još da je testirani model imao cijenu od 713.000 kn, što znači da će novi model uz sve što kod njega dolazi u serijskoj opremi biti još bolja kupnja. A ako poželite nešto više, znate da su opcije neograničene i ne baš jeftine. No, ako kupujete Porsche to vas i ne bi trebalo čuditi. Činjenica je da sportskiji SUV od Macana ne postoji pa ako vam je vožnja prioritet prije praktičnosti i ekonomičnosti, onda s novim modelom sigurno nećete pogriješiti.

Za: vozna svojstva, mjenjač, kvaliteta izrade, relativno štedljiv motor, imidž

Protiv: neki konkurenti su praktičniji, opcije su standardno neophodne i ne baš jeftine