Opel Grandland GSe 1.6 S/S AWD PHEV 4×4 eAT8
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Nakon dugo vremena na test nam je stigao jedan Opel. Riječ je o Grandlandu u svojoj vrhunskoj izvedbi GSe koji kao PHEV (Plug-In hybrid) razvija punih 300 KS. Slučaj je htio da njime idemo u München na IAA, tako da smo imali više nego dovoljno kilometara za upoznati ga u svim situacijama.
Opel je prije točno godinu dana objavio kako će ponovno oživjeti svoju kultnu oznaku – GSE (ili GS/E). Stariji će se s nostalgijom prisjetiti nekih legendarnih sportskih modela Opela koji su nosili tu oznaku, poput Monze, Commodorea i drugih. Za razliku od oznake GSE, skraćenice koja je tada predstavljala Grand Sport Einspritzung, Opel sada ova tri slova pretvara u GSe, jer malo „e“ predstavlja electric. To znači da će Opelovi modeli s ovom troslovnom oznakom imati pomoć struje.
Grandland koji smo dobili na test je redizajnirani model u svojoj top izvedbi. U ponudi su još uvijek i benzinski i dizelski motori, no kupci mogu birati i (plug-in) hibridne varijante s pogonom na prednje kotače (Hybrid) ili električnim pogonom na sve kotače (Hybrid4). GSe dolazi samo u ovoj 4×4 verziji pogona. Upravo takav je i naš testni model koji zahvaljujući 1.6 turbo motoru i elektromotorima na svakoj osovini nudi okruglih 300 KS (221 kW), čime podiže ljestvicu performansi u svojoj kategoriji. Da se radi o sportskoj izvedbi naglašava i dvobojna karoserija (opcija) koja jasno prikazuje sportske pretenzije.
Vanjski dizajn karakteriziraju jasne linije, a naglašavaju ga stilski detalji prepoznatljivi za sportske GSe modele, poput 19-colnih kotača te jedinstvenog stražnjeg difuzora. Opelov tzv. Vizor dominira izgledom prednjeg dijela i neprimjetno se integrira u masku. Svakako treba spomenuti i svjetla.
Kako i priliči top modelu, ovaj Grandland opremljen je prilagodljivim IntelliLux LED® Pixel svjetlima. Sastoje se od ukupno 168 LED elemenata – 84 po jednom glavnom faru koji osim praćenja ceste brinu i za maksimalno osvjetljenje u svakoj prilici. Drugim riječima, kada se netko nalazi ispred vas ili vam dolazi u susret , tada se „izrezuje“ taj auto iz svoje svjetlosne slike i tako ne zasljepljuje vozača, a istovremeno osvjetljava sve ostalo oko njega osiguravajući maksimalnu vidljivost.
Za svaki slučaj tu je još i Night Vision pomoć koja radi na razdaljini od 100 m i koja zahvaljujući temperaturnoj kameri prepoznaje ljude i životinje koje možda niste uspjeli primijetiti iz bilo kojeg razloga. Kada se to dogodi, prikaz se pokaže na ploči s instrumentima i tako vas upozori na potencijalnu opasnost.
Recimo još i to da su vanjske dimenzije svih modela iste i nepromijenjene u odnosu na Grandland X model i iznose: dužina 4477 mm, širina 1906 mm s sklopljenim retrovizorima (2098 mm s otvorenim retrovizorima), dok je visina 1609 mm. Međuosovinski razmak je solidnih 2675 mm. Ono što je različito ovisno o modelu je naravno masa koja ovisi o vrsti pogona te se kreće od minimalnih 1431 kg do maksimalnih 1876 kg kod PHEV-a s 4×4 pogonom poput našeg. Razlika je prvenstveno zbog baterije koja je i uzrok smanjenog kapaciteta prtljažnika koji je inače veći od 514 litara, dok je kod PHEV-a 390 litara.
Interijerom dominiraju dva široka zaslona u jednoj jedinici koji čine Opel Pure Panel. Vozački je veličine 7“, a centralni 12“. Ovaj potpuno digitalni kokpit usmjeren na vozača intuitivan je za upravljanje te reducira broj tipki, ali ne toliko da bi se i klima uređaj kontrolirao njime.
Neka podešavanja se odrađuju preko njega, no osnovno se može odraditi i preko starih, dobrih okretnih kontrolera. Svakako moramo spomenuti odlična sjedala koja su zaslužna što smo dugi put prevalili bez ikakvih problema s leđima. Imaju certifikat „Aktion Gesunder Rücken e.V.“ (kampanja za zdrava leđa) i osiguravaju pravilno držanje za volanom. Nagrađivana sjedala jedinstvena su u klasi Grandlanda i nude širok raspon prilagodbi, od električnog nagiba sjedala do elektro-pneumatske potpore za lumbalu. Presvučena Alcantarom osiguravaju dobro držanje tijela kao i sportski izgled interijera.
Konačno dolazimo i do vožnje. Ovaj Grandland nudi četiri moda vožnje, ovisno o sredini gdje ga vozite i naravno, statusu baterije. Imamo potpuno električni mod za kratke ture (sa 100% baterije pokazao nam je doseg od 36 kilometara čisto električnog pogona). Zatim slijedi hibridni mod koji maksimalno iskorištava bateriju za štedljivu vožnju, čak i kada je ona na 0%.
Na taj način smo stigli u skoro 600 km udaljeni München s 35% vožnje s emisijom od 0%, što znači da bez obzira na praznu bateriju električni pogon i dalje radi, odnosno preuzima kretanja i vožnju bez gasa na sebe jer motor tada ne radi.
Potrošnja nam je u tada bila 7.2 litre na 100 km, što je obzirom na opterećenje (tri novinara s prtljagom, na onih spomenutih 1876 kg) hvale vrijedan rezultat koji pokazuje da nećete morati tražiti punjače ako želite negdje stići brzo, a opet bez prevelike potrošnje.
Valja spomenuti svakako i to da je razvoj ovog Grandlanda bio na njemačkih autobahnovima i to se vidi, jer visoke brzine na mjestima gdje nema nikakvog ograničenja postiže brzo i njihovo održavanje čini laganim. Naravno, to se vidi i u zavojima gdje sportski ovjes (Koni FSD amortizeri) dobro kontrolira ne baš lagani auto kojim ako želite možete i ozbiljnije pojuriti. Do stotke mu treba svega 6.1 sekunda, a razvit će 235 km/h.
Zahvaljujući 520 Nm okretnog momenta svaki pritisak na pedalu gasa u Sport modu pretvara se u trenutno ubrzanje kakvo samo struja u kombinaciji s klasičnim motorom može osigurati. Stoga su pretjecanja zabavna i kratkotrajna, jedino što morate paziti, jer nakon svega nekoliko sekundi gasa već jurite preko 150 km/h što može biti pogubno za vašu vozačku dozvolu. Zadnji mod vožnje je 4×4 i jasno govori čemu je namijenjen.
Sve u svemu imali smo idealan auto za naše putovanje pa ukoliko trebate auto kojim ćete udobno, brzo i sigurno stići na svoje odredište, Grandland je svakako dobra opcija. Koliko će pritom trošiti ovisi o dostupnosti punjača i vašoj volji da ga punite. Ukoliko imate priliku i vremena za punjenje, ona potrošnja od 7.2 litre može se osjetno smanjiti i ispod polovice te brojke. A gradske ture se mogu i kompletno odrađivati isključivo na električni pogon.
Sve navedeno naravno ne dolazi besplatno, pa je tako testirani model Grandlanda, uz svu navedenu serijsku i opcijsku opremu koštao 59.818 eura.
Za: izgled, performanse, potrošnja, vozna svojstva, odlična sjedala i svjetla, trajno isključivanje sustava za držanje u traci
Protiv: samo jedan USB utor