Mercedes-Benz E 300de 4matic
Tekst: Goran Vrhovec / Foto: Zrinka Maček
Iako zadnjih godina pratimo ofenzivu SUV modela iz svih tzv. premium brendova, nekako nam se čini da je Mercedes po tom pitanju vodeći. Bilo je vremena (prije pandemije) kada su na prezentacijama uvijek prikazivali po dva modela, a ne jedan, jer s tolikom količinom noviteta jednostavno je bilo praktičnije raditi dvostruke premijere.
Usprkos tome, zna se što su core modeli Mercedesa. C-klasa, E-klasa i S-klasa stupovi su na kojima je Mercede-Benz izgrađen, i koliko god bilo isplativo imati 20 različitih SUV modela u portfelju, te šminkerskih CLA i ulaznih A i B klasa, za mnoge će Mercedes i dalje biti samo jedan od ovih koje smo naveli.
Pritom je S-klasa uglavnom nedostižna i služi više kao pokazna vježba što danas auto tehnika može ponuditi te će u njoj uživati samo manageri velikih firmi i oni dovoljno bogati da ga mogu koristiti za prijevoz obitelji. C-klasa će pak biti najmanji pravi Mercedes jer nudi koncept stražnjeg pogona, što je još uvijek „biblija“ za brojne poštovatelje marke. A E-klasa tada je postala prava mala S-klasa, jer nudi vrhunsku tehnologiju u pet metara prostora, čime će poslužiti kao savršeni poslovni auto, ili kao što je to uvijek bio slučaj – idealan taksi (u zemljama s dobrim standardom).
Nama je na test stigla vjerojatno najzanimljivija izvedba E-klase trenutno – model 300de 4Matic. Radi se o Plug-in hibridnoj izvedbi koja kombinira struju s dizelskim motorom. Oni koji dulje pamte, sjetit će se da je Peugeot nudio nešto slično u svojim modelima 3008 i RXH, kao jedini koji nije uveo benzince u svoje hibride. Kod Peugeota se to nije „primilo“ iz tko zna kojih razloga, a Mercedes je time osigurao odstupnicu na način da je ponudio istu hibridnu tehnologiju i s benzinskim motorom u 300e pa možete birati na koje gorivo ćete voziti svoj hibrid, ovisno o vašim preferencijama.
Kada smo preuzimali auto, od službe za odnose s javnošću dobili smo sljedeću upozorenje, odnosno uputu: Vidjet ćeš, ide kao pravi AMG…
O E-klasi ne treba previše trošiti riječi. Kada smo prije par godina na Zagreb Auto Show-u prisustvovali prezentaciji nove E-klase, bila je riječ o najnaprednijem automobilu uopće. Nakon par godina usavršavanja sada sjedimo u prvom Plug-in hibridu. Iako nismo ljubitelji hibrida, moramo odmah spomenuti da je glavni razlog naše skepse uvijek CVT mjenjač koji forsiraju prvenstveno japanski proizvođači, a koji više nego uspješno „ubija“ bilo kakvo zadovoljstvo u vožnji.
Kod Mercedesa naravno to nije slučaj, jer ovdje za prijenos snage služi fenomenalan 9-Tronic koji radi perfektno. Dizajnerski izvana E-klasa je prepoznatljivi Mercedes, trovolumenska poslovna limuzina, koja s AMG paketom izgleda prestižno, ali i dovoljno sportski da se onaj tko ju vozi neće osjećati kao dobrostojeći njemački „penzić“, već će biti primamljiv i mlađoj klijenteli. To će se posebno vidjeti u kabini koja osim sportskih detalja, odličnih sjedala, fantastično odmjerenog i profiliranog volana nudi i vrhunske materijale kakve i očekujete u autu koji s doplatama košta 638.518 kn.
U skladu s vremenom u kojem živimo, ekrani postaju dominantni pri uređivanju svakog kokpita pa ni E-klasa nije iznimka. Ispred vozača je potpuno konfigurabilni TFT displej na kojem možete birati koje instrumente želite da vam auto prikazuje, kao i koje parametre vožnje želite pratiti. Veliki središnji centar su infotaniment i navigacija, a po njima „šetate“ uglavnom preko konzole između sjedala. U našem testiranom modelu bilo je dosta dodataka, no jedan od najbitnijih po nama je svakako Burmester audio sustav koji i nije skup u odnosu na sve drugo i svakako bi ga stavili i na svoju listu.
Prostora u kabini ima više nego dovoljno i sprijeda i straga, kao što i priliči poslovnoj limuzini. Jedini nedostatak po pitanju prostora vidi se kada se otvori prtljažnik. Umjesto prostranih 540 litara, koliko E-klasa obično nudi, u 300de se to smanjilo na 370 litara. Razlog je vrlo jednostavan – baterija kapaciteta 13.5 kWh morala je negdje biti smještena pa je „nastradao“ prtljažnik, jer se očito vodilo računa i o što boljem balansu cijelog vozila. Koliko je hibridni pogon donio na vagi? Nemalih 300 kg pa je sada masa ove E-klase čak 2.1 tonu.
Ova težina osjeti se pri laganom kretanju, no jednom u pogonu doprinosi mirnoj vožnji, posebno na autocesti. Blage neravnine i pokoja rupa na cesti osjetit će se na dosta tvrdo podešenom ovjesu (AMG), ali neće ga uznemiriti. Ako se brinete za performanse zbog povećane mase vozila, nemate razloga za brigu. U 300de ugrađen je odličan dvolitreni dizelaš od 194 KS koji razvija i 400 Nm. Na njega je još dodan elektromotor snage 90 kW ili 122 KS, koji razvija 440 Nm okretnog momenta. Stvari sada postaju malo jasnije. Radi se znači o ukupnoj snazi od 306 KS te čak 700 Nm okretnog momenta dostupnog ispod vaše desne noge. Sada vidite zašto je pametno imati 4matic pogon na sve kotače…
U laganoj vožnji E-klasa kreće na struju i tako je programirana da koristi struju dok je ima. To nije puno, mi smo uspjeli izvući oko 45 km dosega samo na bateriju. Naravno, baterija nikada nije totalno prazna, uvijek ostaje dostupno oko 4% kapaciteta pa čak i kada ga ne stignete napuniti na punjaču, punite ju u vožnji te je maksimalna snaga uvijek dostupna, a potrošnja je uvijek niska. Pozamašne dimenzije pokazuju se u gradskoj vožnji, a posebno pri parkiranju na našim premalim mjestima. Gotovo na nijedno iscrtano mjesto nismo stali unutar zadanih gabarita.
Ako želite izvući maksimum ekonomičnosti iz 300de, onda bi bilo poželjno svaki dan ga puniti strujom. To je moguće samo na sporom punjaču, jer 300de ima interni izmjenični punjač od 7.3 kWh. Zbog manjeg kapaciteta od pravih električnih modela, smatra se da je to dovoljno za svakodnevnu uporabu. Da bi ga napunili do 100% kapaciteta, trebat će vam oko sat i pol na punionici. Pa ako imate turu od 20-ak kilometara dnevno u jednom smjeru, možete se provući i samo s električnim pogonom. Ako niste, ne brinite, ne gubite skoro ništa.
Mi smo ga u tjedan dana napunili samo dva puta, u svrhu testa, no bez obzira na to, prosjek potrošnje u 1200 kilometara bio je 6,7 litara, što je jednostavno fenomenalan rezultat. A još nismo došli do najboljeg dijela, a to su perfromanse. Divno je to kada se vozite s prosječnom potrošnjom od 3-4 litre, ali ako ste već izdvojili preko 600.000 kn, vjerujemo da vam tri litre više neće ništa značiti, jer zauzvrat dobivate ubrzanje do stotke za manje od 6 sekundi, odnosno 5.8 da budemo precizni.
Lako je postati ovisan o onom osjećaju kada se digne rampa na autocesti i kada poklopite gas. Kombinacija dizelaša i „strujića“ zalijepit će sve putnike u sjedalo i nećete željeti popustiti gas sve dok ne prijeđete sve norme poznate na našim autocestama. S 250 km/h najveće brzine jasno je da ste s 300de opremljeni za sve moguće prilike i da ćete čak i na njemačkim autobahnovima biti u skladu s ostalim konkurentima drugih njemačkih premium brendova koji su limitirani na istu brzinu.
Ni vožnja zavojitim cestama nije problem. Odličan upravljač je direktan i izvanredno precizan, a s pravovremenim ručnim mijenjanjem stupnjeva uživat ćete u svim prilikama. Pogon na sve kotače radi bez greške, no težina u nosu u oštrijim zavojima ipak će ga malo povući prema „van“. Ali ako vozite po staroj filozofiji, spor ulaz-brzi izlaz nitko vas neće sustići, a kamoli prestići.
Da skratimo ovu podulji priču. Zaključak testa je jednostavan. Ovo je najbolji Mercedes koji smo ikad vozili. Točka.
Nije da nema pokoju greškicu (prtljažnik ne računamo, to je nužno zlo), ali neshvatljivo je da takav auto nema nijedan standardni USB ulaz, već isključivo samo C-USB. Naravno, telefon možete puniti na NFC-u, ali svejedno nam je nedostajao. Također, uz svu moguću tehnologiju (koju prihvaćamo, ali ne i volimo) uvijek morate biti spremni da vas odnekuda iznenadi neko upozorenje. Primjerice, upozorit će vas na nadolazak prometa kada na cestu izlazite na „rikverc“ i tada se auto zaustavi u trenu kao da ste lupili u zid, a auto koji nadolazi je još par stotina metara od vas. Lijepo je to, ali mi još uvijek preferiramo biti „gazda“ u autu, a ne da on misli (i još gore, radi) stvari umjesto nas.
Sve to ne mijenja na stvari da nam se E300de jako dopao. Takve performanse, uz takvu stvarno smiješnu potrošnju te ponašanje u vožnji, vrhunske materijale i prostranost kabine skloni smo zaboraviti na mali prtljažnik i preosjetljive sustave sigurnosti. Ovo je Mercedes koji bismo rado i mi imali, a to puno govori.
Za: pogonski sklop, performanse, potrošnja, udobnost, materijali, prestiž
Protiv: smanjen prtljažnik, nedostatak normalnih USB ulaza, preosjetljivi sigurnosni sustavi